Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse

Litt lenger sør, utenfor en vik som heter Preståa, er øyeren på det dypeste. På dette dypet går det mye sik og her finnes det gigantiske gjedder som beiter på disse. Disse gjeddene kan pilkes fra båt. Gjetter på at den største gjedda i Øyeren ligger nærmere 30 enn 20 kg. 

 

I programmet ble det nevnt noe om antall fiskeslag i Øyeren. Selv har jeg sett tre fiskeslag i Øyeren som jeg til dags dato ikke vet hva er. Har heller ikke sett dem i noen fiskeoversikt. En ganske liten sprelsk fisk som graver seg ned i sanden. Ett lokalt navn jeg har hørt er "sandeggle" eller noe slikt. En annen fisk, som jeg har hørt blitt kalt "strømmår", dukker opp i små elver ved santhanstider i titusenvis for å gyte. De ligner sild, men er bare ca syv til ti centimeter lange. Denne lille fiske er ualminnelig dum. Hvis den f.eks svømmer inn mellom to steiner slik at den ikke kommer lenger kan den bli stående der og svømme til den dør. Hvor denne fiske lever resten av året har jeg aldri hørt noe om. Den siste fisken er den aller mest mystiske. Den var kanske femten centimeter lang og hadde finner som en fløyfisk. Den minnet nesten om en "kinesisk drage". Kroppen var tynn og nesten ormeaktig. Hodet var "monsterpreget", forholdsvis flatt og veldig bredt i forhold til kroppen. Og så hadde den veldig store finner. Fant den mens den lå på bunnen. Fargen var brun og litt sort.

 

Øyeren er virkelig et spennende sted når det gjelder fisk. Har sett store stimer av kjempediger gjørs svømme over grunnene på nedsiden av "Øyene", som dette deltaområde kalles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.