Gå til innhold
  • Bli medlem

soppbok?


Anti

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har 2 soppbøker. Den første gir alle norske sopparter. Det er litt styr å slå opp i. Jeg har lært etterhvert at det lønner seg å ikke slå opp hver sopp underveis, fordi det tar laaag tid å finne den i boken og ofte finner du den ikke i det hele tatt. Boken har litt små bilder, siden det står så mange sopper i den. Jeg husker ikke hva denne boken heter.

 

Jeg har også en enklere soppbok. Den inneholder bare spiselige sopper og deres forvekslingsarter. Den har gode bilder og er greit å bruke. Ulempen er at den ikke er helt komplett. F. eks. står det i denne boken en spiselig art: korallsopp. Den virker enkelt nok å kjenne igjen. Men i den mer komplette boken står 4 forskjellige typer korallsopper som jeg ikke klarer å skille fra hverandre. 3 av 4 av disse er ikke matsopper. Nå skriver bøkene: spiselig, ikke matsopp og giftig. Jeg vet ikke hva som skjer når du spiser en ikke-matsopp som ikke er giftig. Det er denne boken:

http://www.naturogfritid.no/860128/Sopp+til+mat+og+glede

 

Jeg synes du bør ta deg en tur til en bokhandel og faktisk bla i mulige bøker for å se om du liker bildene og oversikten. Eventuelt sjekke på nettet i boker som du kan kikke inn i. Det er smak og behag hva du foretrekker. Jeg tror jeg hadde foretrukket en enkel bok som ikke er helt komplett, med et lite risiko at det finnes flere forvekslingsarter som ikke står nevnt. Bare lær deg de vanlige, trygge matsoppene, sørg for at du kjenner dem godt igjen, pluss sine farlige forvenkslingsarter og hold deg til de soppene. Ikke prøv ut for mye nytt og rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har plukket sopp i mange år, og har det meste av soppbøker på markedet :)

Det er to bøker som er overlegent bedre enn alle andre:

 

- "Sikre Sopper" av Inger Lagset Egeland http://www.haugenbok.no/Sikre-sopper/I9788205429543

Det er den beste soppboka for nybegynnere, gode bilder og meget god og informativ tekst.

 

For viderekomne og de som vil utforske soppverdenen grundigere er "Norske Sopper" av samme forfatter svært god.

http://www.haugenbok.no/Norske-sopper2/I9788205414853

 

Begge bøkene er såpass små at de er lette å ta med, og de er solid bundet sammen, og har myke permer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soppbok er kjekt å ha. Har bare en gammel selv. Men er ikke så avansert plukker. Stort sett kantarell og steinsopp.

Har vel kommet noen apps til mobiler og men vet ikke hvor bra de er. Gyldendal har en hvertfall.

Så en beskrivelse av en for å bestemme sopp. GIkk på farge, ring ja/nei, etc etc. Så kommer forslag på hva det kan være og info. Kanskje et supplmenet til bok. Kan man fort snevre inn antall sopper man trenger bla i når man finner noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har plukket sopp i mange år, og har det meste av soppbøker på markedet :)

Det er to bøker som er overlegent bedre enn alle andre:

 

- "Sikre Sopper" av Inger Lagset Egeland http://www.haugenbok.no/Sikre-sopper/I9788205429543

Det er den beste soppboka for nybegynnere, gode bilder og meget god og informativ tekst.

 

For viderekomne og de som vil utforske soppverdenen grundigere er "Norske Sopper" av samme forfatter svært god.

http://www.haugenbok.no/Norske-sopper2/I9788205414853

 

Begge bøkene er såpass små at de er lette å ta med, og de er solid bundet sammen, og har myke permer.

De er gode de bøkene du nevner her. Blir også anbefalt av diverse soppforeninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikre sopper ser ut til å være nøyaktig det jeg var på jakt etter! Best å ikke ha for mange sopper å bla gjennom når man er usikker. Tusen takk, nå må jeg bare finne boka...

 

 Ark.no har denne på tilbud nå til 99 kr (Førpris 269,-). Gikk i butikken med en gang etter å ha lest denne tråden! :) Bare bladd litt fort igjennom den til nå, så får vi se hva den er god for på sopptur nå til helga. Virker lovende! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg henta inn noen fine brunskrubber, og sjekka dem på soppkontrollen (eller Per på jobb, som kan sånt, siden det ikke finnes noe soppkontroll her, I følge google) Nå skal jeg bare steke dem i minst 15 min... Fikk ikke tak i den soppboka, men den kan visst bestilles på nett til 129kr.

 

På ark.no får du Sikre Sopper for 99.- (og fri frakt hvis du bestiller for over kr 199.- totalt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ark.no får du Sikre Sopper for 99.- (og fri frakt hvis du bestiller for over kr 199.- totalt)

 

Om du bor i nærheten av en Ark-butikk, kan den reserveres på nettet og hentes i butikken.

Man får den da til den rimeligste prisen og slipper frakt.

(Hjelper selvsagt lite om man er langt unna en Ark-butikk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.