Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjellen på gass og bensin


ostr

Anbefalte innlegg

Kort:

Soto Muka Stove kräver inte någon normal förvärmning, men har ett startläge. Detta körs i ca 10 sekunder. Det drar inte mycket bränsle. Jag har inte gjort någon test på bränsleåtgång när det gäller kokning av vatten på Muka--brännaren, men det skall jag göra så fort vädret passar. Brännaren är för övrigt ganska olika dom andra på marknaden när det gäller uppbyggnaden.

 

Annars skiljer det en hel del med bränsleåtgång mellan olika brännare. En optimus Svea 123 drar mer bränsle än en Fire Maple FMS-F5 (som är väldigt bränslesnål).

Jag har gjort undersökning av detta med bränsleåtgång på alla mina kök utom Soto Muka som är helt nytt.

Jag har heller inte testat kontrollerat med Kovea Booster med gas. Jag har provat att det fungerar med gas,m och det gör det. Men med tanke på ljudet och vikten före och efter på gasburken så drar det väldigt mycket. Så man kan se det som en nödlösning om man inte får tag i bensin eller motsvarande. Det går att köra på gas, men inte så effektivt.

 

Kostnadsmässigt så finns det nog inget som slår bensinkök och akrylatbensin från fellesköpet eller något sådant på 4-5 liters dunk. Den bensin du köper i sportaffären är svindyr, men luktar godare än t.ex. biltemas för 1/3 av priset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har regnet på alternativet med rødsprit og beer can stove/cat stove?

 

Ja, det fungerar utmärkt. Särskilt med vindskärm. Min öl-burk-brännare (22 gram) är betydligt snabbare är mitt minitrangia (brännaren väger där ca 150 gram). Bränsleåtgången är ungefär samma. Fördelen med trangian är att den kan stängas av och man kan spara bränslet i brännaren.

Skall man bara vara ute en dag eller 2 så lönar det sig viktmässigt med en ölburksbrännare. Sedan blir nackdelen med bränsleekonomin så stora att det knappt lönar sig längre. Men lär man sig exakt hur mycket bränsle som går åt i ölburksbrännaren så att det inte blir så mycket brämnsle kvar så är det ett bra alternativ även för längre turer.

 

Jag kör ofta med ölburksbrännaren när jag skall iväg på kvällstur och bara ha en kopp kaffe. Jag tar då med det bränsle som behövs (ca 4 cl), brännare och en plåtmugg som kokärl. Väger nästan ingenting.

 

Observera att olika ölburksbrännare är olika bra. Den jag gjorde först, enligt intruktion på Nätet, hade för många hål runt mantelytan. 28-30 stycken. Det var för många och den drog för mycket bänsle. Den jag har nu har 21 hål, 1,3 mm i diameter som var den tunnaste borr jag hade hemma. Jag tror en brännare med kanske 18 hål är ännu mer effektiv. Helt klart är det en fördel med mindre hål, nedåt 0,9-1 mm vore intressant att testa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag kör ofta med ölburksbrännaren när jag skall iväg på kvällstur och bara ha en kopp kaffe. Jag tar då med det bränsle som behövs (ca 4 cl), brännare och en plåtmugg som kokärl. Väger nästan ingenting.

Min beer can stove bruker ca 1,2korker rødsprit (fra 1 liters flaske) for å koke opp ca 0,5 liter vann. Men jeg har litt problemer med å tenne den med så lite rødsprit i, så jeg må ha i 1,5-2 korker. Når vvannet koker er det da igjen litt rødsprit. Har laget et kvelelokk til brenneren så jeg kan helle tilbake den ubrukte fuelen på fuel flaska. Har kjøpt inn et par forskjellige småflasker til fuel på 0,2 og 0,4 liter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hva er beste måten å forvarme bensin på?

Jeg føler det tryggeste og beste alternativet er å ha med seg en liten spruteflaske med rødsprit, særlig om man fyrer inni teltet. Rødspriten brenner med en lavere flamme og soter mindre eller ingenting i forhold til bensin. Brenner ikke ved like høy temperatur, så man må vel forvarme litt mer, men hvem har vel ikke tid til det ute på tur? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det fungerar utmärkt. Särskilt med vindskärm. Min öl-burk-brännare (22 gram) är betydligt snabbare är mitt minitrangia (brännaren väger där ca 150 gram). Bränsleåtgången är ungefär samma. Fördelen med trangian är att den kan stängas av och man kan spara bränslet i brännaren.

Skall man bara vara ute en dag eller 2 så lönar det sig viktmässigt med en ölburksbrännare. Sedan blir nackdelen med bränsleekonomin så stora att det knappt lönar sig längre. Men lär man sig exakt hur mycket bränsle som går åt i ölburksbrännaren så att det inte blir så mycket brämnsle kvar så är det ett bra alternativ även för längre turer.

 

Jag kör ofta med ölburksbrännaren när jag skall iväg på kvällstur och bara ha en kopp kaffe. Jag tar då med det bränsle som behövs (ca 4 cl), brännare och en plåtmugg som kokärl. Väger nästan ingenting.

 

Observera att olika ölburksbrännare är olika bra. Den jag gjorde först, enligt intruktion på Nätet, hade för många hål runt mantelytan. 28-30 stycken. Det var för många och den drog för mycket bänsle. Den jag har nu har 21 hål, 1,3 mm i diameter som var den tunnaste borr jag hade hemma. Jag tror en brännare med kanske 18 hål är ännu mer effektiv. Helt klart är det en fördel med mindre hål, nedåt 0,9-1 mm vore intressant att testa.

 

Jeg har tidligere brukt Trail design sin "beer can stove". Denne har samme problem som du sier, at man må vite hvor mye rødsprit man trenger før man heller oppi.

Jeg var ikke fornøyd med det og lagde meg etterhvert en annen versjon som er delbar, dermed kan man helle tilbake overflødig rødsprit til senere bruk.

 

Jeg laget også en av colaboksene på 150ml, som skal brukes sammen med 475ml titanium kopp, slik at flammene blir konsentrert mer under koppen, enn oppover sidene.

Med hjemmelaget vindskjerm veier dette 22gram. Vindskjermen fungerer også som isolasjon når en skal helle kokende vann fra koppen.

Den er laget av bobleplast, dobbelsidig tape og aluminiumsfolie.

 

 

 

post-10084-0-71253100-1409485586_thumb.j

 

 

post-10084-0-29954200-1409485385_thumb.j

 

 

post-10084-0-99571000-1409485402_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg prøvd å fyre med bensin, snart 3 kanner med 4-takt fra Statoil.

Under de første 14- dagene av jakta hadde jeg med to brennerhoder; en MSR XGK2, og en nyinnkjøpt MSR whisperlite som pga støy ble mest benyttet. I etterkant har jeg benyttet kun denne siste.

Det fungerer godt med bensin både i drift og som forvarming på begge. Jeg har benyttet dem både i lavo, og nå etterpå (whispern) i holmeslett og i et mindre telt inne, og min frykt for bensin til forvaring var ubegrunnet. Bensin duger meget godt.

Supert å slippe parafinsølet som alltid oppstår når primusen demonteres etter bruk!

Ulempen må være at jeg synes det soter nokså mye sammenliknet med parafin (?). På denne whisperlite- primusen frykter jeg det kan bli tett i flammefordeleren. Først og fremst skjer nok dette under formaringen, men jeg mener det blir mer sot også på kjeler.

Er dette med mer soting noe jeg innbiler meg, eller er dette en kjent sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Primus omnifuel og samme bensin som deg, sikkert brukt 8 slike kanne og kan ikke si jeg kan se noe sot. på gryter eller brenneren. bruker også en lyddemper på brenneren slik at den blir stille, og ikke noe sot det heller. 

 

Nå har jeg aldri brukt parafin men kan ikke skjønne at det kan sote mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det tryggeste og beste alternativet er å ha med seg en liten spruteflaske med rødsprit, særlig om man fyrer inni teltet. Rødspriten brenner med en lavere flamme og soter mindre eller ingenting i forhold til bensin. Brenner ikke ved like høy temperatur, så man må vel forvarme litt mer, men hvem har vel ikke tid til det ute på tur? :)

Støttes! Jeg har alltid med en liten spruteflaske med rødsprit når jeg har med bensinbrenner. På Svea 123R har jeg knytt en liten bit tau (som tåler høy varme) rundt halsen som trekker til seg rødspriten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd å fyre med bensin, snart 3 kanner med 4-takt fra Statoil.

Under de første 14- dagene av jakta hadde jeg med to brennerhoder; en MSR XGK2, og en nyinnkjøpt MSR whisperlite som pga støy ble mest benyttet. I etterkant har jeg benyttet kun denne siste.

Det fungerer godt med bensin både i drift og som forvarming på begge. Jeg har benyttet dem både i lavo, og nå etterpå (whispern) i holmeslett og i et mindre telt inne, og min frykt for bensin til forvaring var ubegrunnet. Bensin duger meget godt.

Supert å slippe parafinsølet som alltid oppstår når primusen demonteres etter bruk!

Ulempen må være at jeg synes det soter nokså mye sammenliknet med parafin (?). På denne whisperlite- primusen frykter jeg det kan bli tett i flammefordeleren. Først og fremst skjer nok dette under formaringen, men jeg mener det blir mer sot også på kjeler.

Er dette med mer soting noe jeg innbiler meg, eller er dette en kjent sak?

Jeg tror sot skyldes måten Whisperlite brenner på. Jeg har både Whisperlite og Omnifuel. På Whisperlite legger det seg store flak med sot under brennerhodet mens på Omnifuel er det så godt som fritt for sot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror sot skyldes måten Whisperlite brenner på. Jeg har både Whisperlite og Omnifuel. På Whisperlite legger det seg store flak med sot under brennerhodet mens på Omnifuel er det så godt som fritt for sot.

Nettopp derfor jeg forvarmer med rødsprit, problemet ble mer eller mindre eliminert etter at jeg begynte med det. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd å fyre med bensin, snart 3 kanner med 4-takt fra Statoil.

Under de første 14- dagene av jakta hadde jeg med to brennerhoder; en MSR XGK2, og en nyinnkjøpt MSR whisperlite som pga støy ble mest benyttet. I etterkant har jeg benyttet kun denne siste.

Det fungerer godt med bensin både i drift og som forvarming på begge. Jeg har benyttet dem både i lavo, og nå etterpå (whispern) i holmeslett og i et mindre telt inne, og min frykt for bensin til forvaring var ubegrunnet. Bensin duger meget godt.

Supert å slippe parafinsølet som alltid oppstår når primusen demonteres etter bruk!

Ulempen må være at jeg synes det soter nokså mye sammenliknet med parafin (?). På denne whisperlite- primusen frykter jeg det kan bli tett i flammefordeleren. Først og fremst skjer nok dette under formaringen, men jeg mener det blir mer sot også på kjeler.

Er dette med mer soting noe jeg innbiler meg, eller er dette en kjent sak?

 

Har Omnifuel og Optimus Hiker+(nova brenner). Ingen av de soter noe på bensin, ikke testet parafin. Whisperlite har jo en litt annen konstruksjon så mulig der det ligger.

Bensin er supert siden det kan brukes både til forvarming og brenning. Sliter man med fyr på bålet kan en liten skvett bensin oppi koppen på et telys gjøre susen i bunn av bålet(legg selve telyset oppå)

Bensin er enklere ved søl siden det fordamper. MEN bensindamp er jo veldig lett antennelig da så noe andre forhåndsregler trengs,. Bl.a ikke slipp ut trykk av flaske i nærhet av bål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror sot skyldes måten Whisperlite brenner på. Jeg har både Whisperlite og Omnifuel. På Whisperlite legger det seg store flak med sot under brennerhodet mens på Omnifuel er det så godt som fritt for sot.

 

Kan godt tenkes dette er riktig. Jeg liker ikke Whisperlite'n spesielt godt annet enn at den er stille. Min andre (XGK2) brenner er en helt annen og mer robust konstruksjon, men bråker som en slagdrill.

 

Sr ikke helt poenget med rødsprit til forvarming. Bensin fungerer helt utmerket, og var langt mindre "eksplosivt" enn det jeg forestilte meg. Et lite spørsmål vedr soting som sagt, men muligens skyldes dette altså selve primusen. Jeg skal prøve videre.

Takk for tilbakemeldinger    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt tenkes dette er riktig. Jeg liker ikke Whisperlite'n spesielt godt annet enn at den er stille. Min andre (XGK2) brenner er en helt annen og mer robust konstruksjon, men bråker som en slagdrill.

 

Sr ikke helt poenget med rødsprit til forvarming. Bensin fungerer helt utmerket, og var langt mindre "eksplosivt" enn det jeg forestilte meg. Et lite spørsmål vedr soting som sagt, men muligens skyldes dette altså selve primusen. Jeg skal prøve videre.

Takk for tilbakemeldinger    

Har da selv Whisperlite Universal og er temmelig sikker på at rødspriten vil løse problemet med soting. Bortsett fra dette er jo bensin sikrere enn mange frykter. XGK er jo også mer driftsikker, men flammejusteringen er noe ujevn og slangen på Whisperlite (ihvertfall de nye) er lenger enn på XGK etter hva jeg forstår? Blir vel en smakssak jeg ikke vil blande meg opp i :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Når dere skriver firetaktsbensin fra Statoil, mener dere det som er i pumpa eller selger de noe annet i tillegg? 

 

Arve

Bra du spør! Vi mener 4-takts miljøbensin de selger på grønne femlitersdunker på mange Statoilstasjoner. Står da gjerne med fritidsparafin osv. Spør betjeningen, så får du høre om de har det. Bruk da for all del heller ikke røde femlitersdunker, da dette er 2-takts miljøbensin. Står også på dunken. Denne er tilsatt olje, og det vil du ikke bruke! Miljøbensinen er så vidt jeg vet renset og kjemisk fremstilt. Kan ikke for mye om dette, men kommer ihvertfall endel avgasser fra vanlig bilbensin i tillegg til det jeg velger å kalle avleiring i brenneren. Dette vil du ikke brenne i et turkjøkken. Dessuten er bilbensin mye mer lettantennelig, som blant annet øker eksplosjonsfaren drastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljøbensinen er så vidt jeg vet renset og kjemisk fremstilt. Kan ikke for mye om dette, men kommer ihvertfall endel avgasser fra vanlig bilbensin i tillegg til det jeg velger å kalle avleiring i brenneren. Dette vil du ikke brenne i et turkjøkken. Dessuten er bilbensin mye mer lettantennelig, som blant annet øker eksplosjonsfaren drastisk.

http://translate.google.no/translate?hl=no&sl=en&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Alkylation&prev=search

Alkylat/alkylering

En mye renere form for bensin uten helse- og miljøskadelige stoffer som benzen, aromater, spaltede komponenter og svovel. Alkylat domineres fullstendig av parafiner.Om handelsbensin består av 100-vis av forskjellige stoffer, så består alkylat bare av ett 10-tall.

http://www.aspen.no/Om_alkylatbensin/Ordliste

http://www.okq8.se/pa-stationen/produkter-for-bilen/alkylat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Satt meg ut på trappen og forsøkte å prøvebrenne miljøbensin i MSR Whisperlite-primusen fra tidlig 90-tall. Og jeg må si at jeg ble raskt overbevist om fordelene med bensin fremfor parafin/lampeolje. Vesentlig kortere forvarmingstid, og jeg syntes i alle fall det virket som om det ble generert mye mer varme (selv om jeg burde ha prøvekokt noe for å bevise det). Jeg syntes også den virket noe enklere å regulere/få til å brenne stabilt, men igjen, her burde jeg hatt en reell test med matlaging for å underbygge inntrykket.

 

Eneste negative; da jeg satte fyrstikken borti veken var det ikke tvil om at bensin er mye mer brennbart og dermed farlig om ting går galt.

 

-Arve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er iallfall overbevist. Utrolig fint å slippe denne parafindunsten under forvarmingen, og prompen i etterkant. Det skal og veldig lite bensin til for å forvarme. Det blir et lite "boff" når brenneren har romtemperatur, men absuolutt ikke problematisk. Full guffe i telt for min del.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.