Gå til innhold
  • Bli medlem

Økende belastning i kløv


Villreina

Anbefalte innlegg

Heisann, 

 

Har nettopp bestilt kløv til min toller på snart 4 år, den er i posten like over helga. Jeg vil bruke den så mye som mulig fremover, og øke gradvis belastningen. 

 

Jeg lurer på hvor fort andre har økt belastningen under "inngåing" av kløven? Er dere nøye med vekt, for å ha jevn økning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hatt inntrening av kløv i sommer, men ikke med full belastning siden vår ikke er fullt to år. Vi har gått korte og lengre turer med tom kløv, også har vi økt på litt etter litt med vekt. Vi har ikke vært veldig nøye, men i begynnelsen brukte vi en del brusflasker som vi fylte med vann slik at vi hadde en oversikt og det var lett å pakke kløven med lik vekt på begge sider. 

 

I tillegg har vi brukt litt tid på å trene i ulikt terreng. Vi har vært på langtur med kløven, men igjen kun med hans mat og ikke full belastning, og vi har tatt den på på dagsturer hvor han har kløvet litt dagsturutstyr. Vi har rett og slett brukt den ganske mye, og med ulik vekt. På det meste har han vel kløvet 5-6 kilo. 

 

Resultatet foreløpig er at han står i ro når kløven blir lagt på, men ellers ikke bryr seg om den. Han har tydeligvis innstillingen at han kommer forbi og gjennom alt av buskas uansett, noe som gjør at vi til neste år sannsynligvis kjøper en togo-kløv siden den vi har begynner å bli tydelig slitt og få hull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi starta med tom kløv på dagsturer i nærheten av hjemme. Eller, den var ikke helt tom. Jeg fylte den med tomme handleposer, så bikkja skulle få kjenne på hvordan det var å ha den ekstra bredden en kløv vil gi. Et par trelegger med påfølgende rundkast måtte til før det gikk opp for henne at hun var breiere enn vanlig. Men jeg så at hun allerede på første turen begynte å beregne avstanden til trær og busker. 

Mener å huske at vi tok 3 sånne tilvenningsturer før vi tok ibruk kløven på overnattingstur. 

Vi la da ut på en ukes tur, hvor kløven til enhver tid inneholdt hundemat for to dager + en kvartkilo kaffe i hver kløvlomme. Den maten hun ikke bar selv hadde jeg da i sekken. 

 

Vi fortsatte med å bruke kløven nå og da på dagsturer hjemme. Nå med mat for fire dager i kløven. Jeg syns det var enkelt å bruke dagsrasjoner med hundemat som vekt siden det var lett å få en helt jevn fordeling på hver av lommene, og fordi det primært var sin egen mat hun skulle bære på lengre tur senere. 

 

Neste ukestur bar hun all maten sin selv. Og nå fikk hun også kjenne på at kløven ble lettere etterhvert som maten ble spist. På samme måte som vi gjør med vår egen sekk. Det så ikke ut som dette hadde noe å si fra eller til for hennes del, så på de neste turene hadde hun jevn vekt hele turen. 

Nå var hun også blitt såpass vant med litt tyngde på kløven, at jeg iløpet av neste tur gjorde kløven tyngre fra dag til dag inntil kløven hadde full vekt.

 

Full vekt på kløven er forøvrig en tredjedel av hundens egenvekt. Det er iallefall anbefalt for en normalt trent hund. Er den veldig godt trent kan den bære noe mer.

 

Det finnes sikkert mange måter å tilvenne kløv på, men dette var sånn vi gjorde det, og det fungerte godt for oss. Bikkja liker å bære kløven og beveger seg naturlig og fint selv om den til tider veier en del.

 

Lykke til med ny kløv! Håper dere får mange fine turer med den framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kløvtrening er viktig for hunden og det trengs ganske mye trening før man begynner å legge vekt i den. '

Også høres det veldig fornuftig ut det som Anders skriver her om at full kløv er en tredjedel av hundens vekt. 

 

Vi gikk lenge på dagsturer med tom kløv. eller fult med plastposer. 

 

Nå har vi begynt å legge inn øl. :) 

Ja jeg har Toller jeg også. og hun er VELDIG glad i øl. 

Så hu bærer fint 3 clausthaler i hver lomme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode og utfyllende svar! [emoji4]

Godt tips med plastposene for bredden sin skyld, det skal vi gjøre. Så prøver vi oss nok litt frem etterhvert, og satser på å kunne bære en del til skisesongen [emoji1]

Selv har jeg lest at du ikke bør laste kløven med mer enn 15% av hundens kroppsvekt, men de bør altså tåle cirka en tredjedel?

Mener selv at bikkja er i grei form :)

Per: Tror ikke min har smakt øl, men hun går under kallenavnet støvsuger'n, det meste går ned på høykant [emoji4]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg misforstår, men for sikkerhetsskyld vil jeg nevne at det ikke er lurt å la hunden kløve på snøføre. Særlig ikke hvis du selv går på ski.

 

For det første så øker kløven hundens vekt og dermed også sannsynligheten for at den skal få gjennomslag i snøen. Dette kan bli svært anstrengende for hunden og det øker sjansen for skader i sener og ledd. Jeg kjenner til minst en hund som har fått ødelagt korsbånd etter et slikt eksperiment med kløving på snøføre.

 

I tillegg så øker din egen hastighet straks du får ski på beina. Dermed øker også hunden sitt tempo for å holde følge med deg og får samtidig økt belastning av den ekstra vekten kløven gir.

 

Det er for øvrig normalt ingen fare i å passere snøfonner med kløvhund om sommeren, men vær oppmerksom om hunden tråkker mye gjennom.

 

Pulk passer best om vinteren, kløv om sommeren.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine Tollere er glade i å trekke når vi går på ski. 

Har kjørestrikk og Nome seler. så kobler jeg den yngste med 30 cm kortere strikk. da blir det fart. :) 

 

Fordelen med det er jo at bikkjene ikke trekker mer enn de orker og det er lett og se om de er slitne.

En annen fordel er også at de kan trekke mye mer enn de kan bære. og mye lettere å se om de er slitne. 

 

Mine kløver aldri vinterstid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg lest at du ikke bør laste kløven med mer enn 15% av hundens kroppsvekt, men de bør altså tåle cirka en tredjedel?

En tredjedel av hundens egenvekt var den anbefalingen veterinæren ga meg :) er du i tvil på hvor mye din hund kan bære, kan du jo ya en tlf til dyrlegen å spørre. Bedre å spørre en gang for mye enn en for lite har jeg hørt:rolleyes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker "rett på strategien", altså overhodet ingen tilvenning eller trening. Er hundene i utgangspunktet godt trent, er min erfaring at dette er helt uproblematisk. Man må uansett passe på belastning og gnagsår, og en hund sier veldig tydelig i fra, på et eller annet vis, når den har fått dosen med aktivitet med eller uten kløv.  

 

Nå er det helt sikkert ingen ulempe å trene opp en hund til en bestemt aktivitet som kløv, men slik jeg ser det vil dette innebære svært mange turer og timer på en aktivitet som hvis hunden kunne valgt kunne blitt brukt annerledes, og kanskje også gitt bedre utbytte, som for eksempel å løpe fri.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per: min er ikke så trekkvillig, men så har det heller ikke vært trent på :)

Andeers_80: Jeg har kun lest det på diverse fora og lignende, ikke hørt med eksperter. Tenker vi prøver oss frem, og spør dyrlegen ved neste besøk. :)

Da har vi i allefall prøvd kløven for første gang, en liten tur i nabolaget. Jeg synes den satt kjempefint. Selv med en viss skepsis helt i starten (noe det hender firbeinte er, når matmor kommer med smiskestemme og nye rare ting ;) ), virket hun stolt over oppgaven etterhvert. :)

Vi gikk for litt midt-i-mellom, jeg hadde i poser for å få bredden, og et par hermetikkbokser (ca 450 gr til sammen pluss kløven)

post-13276-1409073142,0638_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vekt i kløven er det mange gamle tommelfingerregler en kan forholde seg til. Det mest avgjørende er hundens fysiske form, terrenget og lengde på turen. Skal du gå på en ukes fjelltur i svært kupert terreng kan hunden bære proporsjonalt mindre enn langs en fin lettgått skogssti på en ettermiddagstur. Holder du deg rundt en tredjedel av hundens vekt så er trolig du på sikker grunn. Går du kortere turer kan selvfølgelig vekten økes, men se an hunden. Rent generelt er det også kanskje lettere for en fuglehund å bære opp mot halvparten av vekten sin, enn for en newfoundlender å bære en tredjedel av sin.

 

Jeg synes ellers det kan være lurt å la hunden trene en del på å bære kløv før du legger ut på lengre fjellturer. Kløv er en økt belastning for ledd og muskulatur. Så selv om hunden er i relativt god fysisk form, så har den bare godt av å få styrket de spesifikke musklene som belastes ekstra med kløv, før langturen. Hovedbelastningen av kløven kommer nok på forparten og på forbeina. Håndleddene og potene er utsatte punkt å følge med på og vel verdt å få styrket før lang og hard belastning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.