Gå til innhold
  • Bli medlem

Ama Dablam (6856m)


Lyngve

Anbefalte innlegg

Kathmandu 13.nov:

Vi har nettopp returnert til Katmandu etter en begivenhetsrik ekspedisjon til Ama Dablam (6856 meter). Mange har vaert paa toppen, men vi har ogsaa hatt en del sykdom (bl.a. et tilfelle av HACE og et annet tilfelle av HAPE).

Det var Fieldtouring Alpine som ledet ekspedisjonen, et selskap jeg vil anbefale paa det varmeste. I motsetning til f.eks Adventure Consultant, er dette et selskap som gir "klientene" et mye friere spillerom. Prisen er ogsaa det halve av det andre internasjonale aktoerer som Adventure Consultant opererer med. Jeg og Marcus har nytt godt av trekking og basecamp service pluss alt av papir og logistikk, men vi har ikke hatt noe behov for guide service og har derfor stort sett beveget oss fritt over basecamp (innenfor logistikkens grenser, dvs at det finnes et ledig Fieldtouring telt i den campen vi planlegger aa overnatte i). Jeg saa med skrekk og gru paa hvordan Adventure Consultant gikk samlet i en saueflokk, med guiden i front som gav instrukser om hvordan man skulle klatre opp de ulike pitchene.

Jeg og Marcus besteg fjellet 3.November paa en iskald dag. Jeg har lagt ut ca 90 bilder fra fjellet her:

http://distantpeak.com/web/index.php?option=com_zoom&Itemid=45&catid=127

Her er ett av dem:

DSCN2014.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Gratulerer Lyngve!!

Har fulgt med på dispatchene og lurt på om du hadde kommet opp.

Det virker som opplegget rundt meldinger ut fra fjellet ikke var det beste.

Nå skal jeg inn og se på bildene.

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strålende bilder! Kanonvær og -sikt. Kom alle opp?

Teltplassene så jo skikkelig behagelige ut - not. :?:

Ellers så det jo utrolig fristende ut. Ble fryktelig nysgjerrig nå på hva slags erfaring man bør ha for gi seg i kast med et slikt fjell... Forutsetter turoperatøren et visst erfaringsnivå? Hvordan er det å ev. arrangere selv?

hm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde noen problemer med satelitt-telefonen (bl.a. flatt batteri), noe som forklarer det mangelfulle dispatchene.

7 av 12 i kjernegruppen kom til topps, mens bare 2 av 6 i den "uavhengige" Colorado-gruppen kom opp. Sistnevnte gruppe bestod av spreke maratonklatrere (folk som loeper 4 maraton i Rocky Mountains paa under 20 timer...). Men hoyden og sykdom tok visstnok knekken paa de fleste av dem.

Ruten er vanligvis gradert til alpin grad TD, saafremt man ikke bruker fixed ropes. Men ruten er ofte nedgradert til D- eller AD hvis man benytter seg av fixed ropes. Vanskeligste taulengde er YDS 5.8 (Yellow tower). Dessuten opp til 75 grader i de bratteste sno/ispartiene, dog med unntak av et 7-8 meters hoyt parti under camp 3 som er overhengende (dvs mer enn 90 grader bratt). Det er ofte vedvarende 60+

Forovrig vil jeg si at kvaliteten paa de faste tauene ofte er elendig, saa man boer ikke stole blindt paa dem. Ta med eget tau !!!

Erfaring med AD-ruter i Alpene, fixed-ropes, samt stegjern paa rock&ice er et absolutt must. Saafremt man ikke signer opp med Adventure Consultant, som er villig til aa hale klientene sine til topps....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow Lyngve! Visste ikke engang at du drev med detta i alt bokstresset vi har vært inne i, men jeg er mektig imponert og gratulerer så mye med prestasjonen og litt stolt er jeg og av at en sånn eventyrer og fjellklatrer er med i fjellforumteamet.

Er du bitt av basillen nå eller? Blir det 7 og så 8?? Skal bli spennende å titte gjennom og lese om turen når det roer seg litt ned.

Nok en gang: Gratulerer!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow Lyngve! Visste ikke engang at du drev med detta i alt bokstresset vi har vært inne i, men jeg er mektig imponert og gratulerer så mye med prestasjonen og litt stolt er jeg og av at en sånn eventyrer og fjellklatrer er med i fjellforumteamet.

Er du bitt av basillen nå eller? Blir det 7 og så 8?? Skal bli spennende å titte gjennom og lese om turen når det roer seg litt ned.

Nok en gang: Gratulerer!!!!!

Takk Morten !

Dette var ment som en oppkjoering til et 8000m fjell i 2006. Men det er fortsatt en del usikkerhetsmomenter rundt planene. Regner ogsaa med at jeg tar en svipptur innom Aconcagua i desember 2005, bare for aa ha gjort denne toppen. Dette blir sannsynligvis et solo prosjekt med masse baering av utstyr oppover fjellet....

Forovrig kan jeg ikke finne boken din i Kathmandu ennaa. Saa jeg maa nok vente spent til jeg kommer hjem igjen til Norge i desember. Men foerst skal jeg paa en etterlengtet 3 ukers ferie i Thailand. Lang bort fra sno, is og kulde.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en flott bestigning. Og gratulerer med hva jeg antar er den heftigste turrapporten som er lagt ut på Fjellforum så langt :!:

Jeg har sett på Ama Dablam med stor respekt på en tur på Imja Tse litt lenger inn i dalen for noen år siden. 700 meter lavere var det fjellet, og bare en spasertur i vanskelighetsgrad i forhold til Ama Dablam.

Jeg er spent på hva som skal være 8000 meter utfordringen din Lyngve. Er det Cho Oyu eller noe litt mer heftig :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngve,

Sorry jeg har ikke noen spesielle erfaringer med firmaer i Alpene. Ta en tur ned, start med de enkle 4000-metere og avanser til AD etterhvert. Leder du opp Storen (AD) har du ikke noen problemer med AD i Alpene heller, dog med unntak av mixed ruter som kan vaere litt problematiske med stegjern.

Erling,

Gasherbrum 1&2, Broadpeak eller Dhaulagiri er aktuelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastiske bilder Lyngve! ;) Spesielt moro å se bilder fra andre stilige fjell i Himalaya. Med så mange bilder er man jo nesten med på hele turen. :shock: Litt kult å se tauene som var smeltet inn i isen, og de teltplassene 'a! :!: Må ha vært en stor opplevelse å bestige et så nydelig fjell! Imponerende hva du rekker over Lyngve!

Blir spennende å se hva du finner på neste gang. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling,

Gasherbrum 1&2, Broadpeak eller Dhaulagiri er aktuelle

Du verden :!: Så det var ikke den enkleste løsningen du hadde tenkt på. Karakoram må være fantastisk, eller er du litt skeptisk etter jordskjelvet :shock: Dhaulagiri er vel ikke den enkleste av 8000-meterne heller. Sidene ser fryktelig bratte ut.

Kan du ikke si fra før du reiser, og gjerne legge ut en link til hvilke web-sider vi må følge med på for å se hvordan det går ;) Jeg synes det er spennende å følge med på slike ekspedisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.