Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til villmark


Jens

Anbefalte innlegg

Hei

Vi er en gjeng på 6 som drar på tur hvert år. I år var vi en magisk uke på Børgefjell. Den mest vilmarkspregede turen var Sarek for et par år siden. Vi prøver å planlegge en real tur om et par år, men trenger noen tips til hvor. Forslag har vært østsiden av Grønland som fisketur. Kajakktur langs Helgelandskysten ble skutt ned som "geriatrisk".

 

Vi er en forskjellig gjeng. Noen løper opp fjelltopper som om det var noe spesielt der oppe, andre rusler fra fiskevann til fiskevann. Felles er at vi ikke ønsker å se andre folk :). Vi er godt voksne, og hvis turen selges inn godt er pengene på plass. Avreise er alltid starten av august, og varighet 7-10 dager.

 

Har du noen tips eller gode erfaringer å dele er det flott. En blogg el. å henvise til er bra.

 

 

Mvh

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med Seiland nasjonalpark? Hvis det er et sted i Norge hvor det er gode muligheter for både tindetufser og fiskefjols, må det jo være her. 
Dette er favorittområdet til Randulf Valle, tidligere redaktør i bladet Friluftsliv. 

 

Images-Seiland-Store%20Bekkarfjord%20fri

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Med fare for å oppfattes som en dust, drister jeg meg likevel til litt egenreklame for bloggen min. Her kan du lese om turer fra Nordkalotten, Femundsmarka, Reinheimen og mye annet. Mye flott villmark i dette landet.

 

www.panneband.no

 

Bare å sende en pm om du har noen spørsmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere trivdes i Børgefjell, kan jeg anbefale Lomsdal-Visten NP på vestsida av E6, også kalt "det gjemte landet". Noe røffere terreng, men også mer variert og med adskillig større muligheter for bålbrenning. Trauste og godslige topper (opp mot 1300 moh.), er det dessuten nok av. Stikkord: fjord / granskog / snaufjell. Mest av det siste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Eg peronleg likar variasjon, så egvharveit ønske om Lomsdal V sjølv, nettopp pga ovennevnte poeng. Skal ein utenlands må vel austkysten av Grønland som du nevner, være eit godt alternativ når de er ulike....Kva med å padle ein av dei flotte Fjordane der, danne BC, og så kan nokre padle og fiske og putte med slikt, medan andre kan gå toppturar DET DEI MAKTA. Der er jo moglegheiter for alt! Og lite folk. Har tulla med tanken sjølv. Evt tidlegare på året, padle med toppturskia på dekk og stegjarna i luka frå BC... Ooooooooo herlege tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sibir har jeg bare krysset med tog, men du er vel garantert følge av ganske mange mygg. Selv ville jeg nok ha holdt en knapp på Lomsdal-Visten blant forslagene over, kanskje fordi jeg har vært noen av de andre stedene (Svalbard er ikke å forakte, men jeg er litt nysgjerrig på nye steder).

 

Lykke til med drømming og planlegging!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Dette hørtes akkurat ut som min turgjeng.. Vi er også på en årlig ukestur, og prøver en stortur hvert 5-6år.. 

Vi var i 2011, 5 uker i Alaska. Hvor vi hadde 10 dager på Kodiak Island. Denne øya kan jeg på det sterkeste anbefalle.. Er det interessant kan jeg/vi gjerne dele erfaringer med dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.