Gå til innhold
  • Bli medlem

Jarle Trå, foredrag Smuget


lph

Anbefalte innlegg

Annonse

Er det virkelig interessant å høre på et foredrag om den mest mislykkede norske Everest-ekspedisjonen noensinne :wink:

Jeg syntes opplegget var ganske dustete i utgangspunktet. Og hvis han nå likevel hadde klart det mener jeg at opplegget ikke kunne regnes for en solo-ekspedisjon fordi han hadde kommet til å bruke andres faste tau og stiger.

Således er det kun en som har besteget Everest solo: Messner. Gøran Kropp sin sykkeltur for noen år siden teller heller ikke. Han brukte en opparbeidet rute gjennom Khumbu-breen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vanskelig å gå solo uten bruk av andres stiger, tau etc i våre dager. hele everest er fyll av disse hjelpemidlene fordi det er rett og slett for mange folk.

det er så morsomt å lese om bestigninger fra pionertiden (Messner etc). Dessverre har det endret seg fullstendig og masseturismen har nådd 8000 meter toppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig interessant å høre på et foredrag om den mest mislykkede norske Everest-ekspedisjonen noensinne :?:

Jeg syntes opplegget var ganske dustete i utgangspunktet. Og hvis han nå likevel hadde klart det mener jeg at opplegget ikke kunne regnes for en solo-ekspedisjon fordi han hadde kommet til å bruke andres faste tau og stiger.

Således er det kun en som har besteget Everest solo: Messner. Gøran Kropp sin sykkeltur for noen år siden teller heller ikke. Han brukte en opparbeidet rute gjennom Khumbu-breen.

Det er i alle fall enda mindre interessant og lese sure "oppgulp" av den typen du kommer med her :x .

Jeg var på Jarle Traa sitt foredrag sist mandag. Det inneholdt bilder/film bl.a. fra turer til Denali ("bakveien", altså ikke normalruta), Cho Oyo og Everest. I tillegg var det bilder fra Alpene, norske fjell og Kilimanjaro.

Er alle fjellturer der du ikke når toppen mislykka Erling ?

Svein og jeg måtte snu på Søre Sætretind i sommer. Selvfølgelig ville jeg aller helst nådd toppen, men vi hadde en fin tur allikevel. Fordelen er at målet ligger der fortsatt uoppnådd :? .....Slik tror jeg det også er for nordmenn på høye fjell. Drømmen lever fortsatt.

Vi nordmenn har god tradisjon for "å snu i tide". Det er viktigere å komme hel hjem, enn å nå toppen. Slik er det dessverre ikke for alle nasjonaliteter på Everest og andre høye fjell. Det forklarer en del av de høye dødsstatistikkene :P .

Et greitt foredrag fra Jarle Traa, som i alle fall jeg synes var verdt å avse et par timer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall enda mindre interessant og lese sure "oppgulp" av den typen du kommer med her :x .

Jeg håper det forsatt kan være lov å uttale seg litt i overkant krasst her på forumet uten at det skal bli betraktet som et surt oppgulp.

Når du angriper meg på sak kan vi begynne å diskutere. Nei, en tur hvor man ikke når toppen trenger ikke være mislykket. Tvertimot er det mulig å lære svært mye av turer hvor man ikke når toppen. Der er vi enig.

På turen til Jarle Traa til Everest syntes jeg så mye gikk galt at jeg vil velge å rangere den i kategorien mislykket tur. Jeg vet ikke om Jarle Traa er enig. Han har sikkert lært mye på turen. Muligens har han lært noe om sine egne begrensninger også. Sa han noe om det :?:

Det er helt riktig at nordmenn har god tradisjon for "å snu i tide". Det er viktigere å komme hel hjem, enn å nå toppen. Med den bakgrunn synes jeg Jarle Traa sin ekspedisjon til Everest må karakteriseres som antagelig den mest risikofylte norske ekspedisjonen noensinne. Men heldigvis har også han såpass fornuft at han snur i tide. Ingen nordmenn har omkommet på 8000-metere ennå. Den statistikken er vel ganske enestående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Således er det kun en som har besteget Everest solo: Messner. Gøran Kropp sin sykkeltur for noen år siden teller heller ikke. Han brukte en opparbeidet rute gjennom Khumbu-breen.

Synes Trå har gjort en god jobb, i følge det jeg vet er han en skikkelig hardhaus. Tror det kunne vært spennende å høre på. Og ifølge www.utsidan.se/kropp/artikel-pk.htm fant Kropp sin egen rute gjennom Khumbu isfallet - ganske imponerende selv om jeg ikke helt ser poenget. Dessuten tror jeg Messner jukset en del, jeg tror han tok fly et godt stykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Göran Kropp og Everest-bestigningen i 1996:

Hvis jeg husker detaljene riktig, brukte han en egen rute gjennom isfallet i det første toppforsøket. Han snudde bare få meter nedenfor toppen (tror han hadde dårlige snøforhold). På andre forsøket klarte han det, men denne gang benyttet han den kommersielle ruta gjennom isfallet. Bare nesten altså, og uansett ikke så rått som Messner i 1980, som gjorde det via en delvis ny rute på en mer øde del av fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Til Erling. Att du meinar att Jarle sitt forsøk på Everest er den" mest risikofylte norske ekspedisjonen noensinne" er det største vissvass og tullball eg har høyrd på lenge. Du kjenner ikkje til kva guten er god for, gjer du vel.......

Å skibestige verdens høyeste fjell på ski uten oksygen og tilnærmet alene fra nordsiden er risikofyllt. Fryktelig risikofylt.

Det spiller ingen rolle hva guten er god for. Jeg vet ikke hva guten er god for. Det vet vel ingen andre heller. Jarle Trå har heller ikke nok erfaring ennå til at vi vet hva han er god for. Det eneste han har gjort over 8000 m er Cho Oyu, uten oksygen, slik de fleste gjør det tror jeg. Cho Oyu er vel den letteste 8000 meter man kan bestige.

Kanskje en en ørliten overdrivelse å si den mest risikofylte ekspedisjonen noensinne, kanskje bare en av de mest risikofylte. Det er ihvertfall den mest risikofylte norske Everest-ekspedisjonen noensinne. Det er et faktum :wink: Ingen nordmenn har nådd Everest uten kunstig oksygen hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

"Er det virkelig interessant å høre på et foredrag om den mest mislykkede norske Everest-ekspedisjonen noensinne?"

Når du har den holdninga må du jammen forvente å få krasse tilbakemeldinger.

Sånne uttales du kommer med både bør og skal betraktes som "surt oppgulp".

Jeg var på foredraget hans på Voss. Ikke bare var det interessant å høre om alle ekspedisjonenen og opplevelsene hans, men Jarle er også en stor fotograf. Han tar noen utrolig flotte naturbilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor har du lest att han hadde med seg ski??

Anders S.

Jeg har antagelig blandet sammen Trå og Grindheim (er ikke helt sikker på navnet). Grindheim skal gå en rute på nordsiden av fjellet i 2006. Jeg tror det blir en noenlunde ny rute, i alle fall i norsk sammenheng. Og han skal ha med seg ski.

Således representerer Grindheim noe nytt slik jeg ser det, og ikke noe oppgulp av hva tidligere ekspedisjoner har foretatt seg. Jeg tror heller ikke han påstår at turen er mer enn den gir seg ut for. Det var det som jeg syntes var spesielt med Trå sin ekspedisjon. Han kalte den for en soloekspedisjon, men det var det ikke etter vanlige kriterier. På samme måten som Børge Ousland aldri har gått solo over nordpolen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.