Gå til innhold
  • Bli medlem

Kryssing av hardangervidda


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hallaisen, har tenkt å gå over hardangervidda sommeren 2006 og lurte på om det var nokon som kanskje hadde litt erfaring, og har turruter å anbefale.

PS: uten fiskestang blir ikkje turen heilt komplett, så eg lurer på om det er nokon som har nokre gode fiskevatn å henvise til.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man skal gå over og fiske en del, synes jeg personling man bør ha minst 9-10 dager!

Da kan det være fint å gå fra Haukeli til Tinnhølen også haike til Ustaoset derfra. Masse fine vann på veien... Også gode muligheter for å gå en dag, eller mange dager utafor stinett....

Når du vet litt mer konkret hvor du vil kan jeg gi deg tips om vann. Er gode vann neste over hele vest- og sentralvidde og derfor ikke så veldig poeng å legge opp ruta etter vann...

Selv har jeg vel egentlig falt ned på at det er best å gå inn fra Tinnhølen, kjapt inn til sentrale deler av vidda og lettgått. Så kan man surre rundt der noen dager før man drar tilbake samme vei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ei bra rute med fiskestang:

Haukeliseter (start ved Ulevå, og følg løypa til Mannevatn) - Åremotvatnet - Hellevassbu - Bjønnavatn (viddas finaste plass) - Hansbu - Stigstuv - Tinnhølen. Dette er ei rute som ikke følger de røde løypene slavisk. Du får se så sinnsyyykt mye mer av vidda, itillegg følger du vann og vassdrag nesten hele veien. Et annet alternativ er å kjøre opp til Hkølmo og følger Veigvassdraget, 2-3 kgs rugger er ikke så sjeldent.........

Lykke til, kanskje vi treffes? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei bra rute med fiskestang:

Haukeliseter (start ved Ulevå, og følg løypa til Mannevatn) - Åremotvatnet - Hellevassbu - Bjønnavatn (viddas finaste plass) - Hansbu - Stigstuv - Tinnhølen. Dette er ei rute som ikke følger de røde løypene slavisk. Du får se så sinnsyyykt mye mer av vidda, itillegg følger du vann og vassdrag nesten hele veien. Et annet alternativ er å kjøre opp til Hkølmo og følger Veigvassdraget, 2-3 kgs rugger er ikke så sjeldent.........

Lykke til, kanskje vi treffes? :wink:

Sikkert fin rute det, men greit å nevne at det innebærer en elvekryssing som kan ta noe tid om det er mye vann og som krever litt tøffhet og erfaring. Man bør også vite hvor man skal krysse og hvor mye vann det er på forhånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, det er særleg kryssing av Kvenna som kan være en kneik. Ved Hansbu er det ofte folk, som man kan spørre pent om båtskyss. Ellers er det flere vad som er fullt brukbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er særleg kryssing av Kvenna som kan være en kneik. Ved Hansbu er det ofte folk, som man kan spørre pent om båtskyss. Ellers er det flere vad som er fullt brukbare.

Vel og merke om det er lite vann! Så vidt jeg har hørt er det ikke spøk å krysse selv etter bare noen dager med regn. Man bør ha krysset seriøse elver før eller velge trygge steder, der man i værste fall bare må svømme litt....

Ang. båtskyss ved Hansbu, er det ikke alltid folk der, men som regel ettter jakta har begynnt i alle fall.

Mitt poeng er ikke å være negativ til kryssing av Kvenna, bør som regel ordne seg, men man må være klar over at det kan ta ganske mye tid og kan by på problemer. I værste fall må man gå til Litlos og det koster deg i alle fall en laaaang dag ekstra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som ei fin turrute, og eg gleder meg alereie no til å få starta. for min del gjer det ingenting om turen blir lenger en planlagt, so om eg må gå rundt ei elv fordi det ikkje går å krysse gjer ingenting :?

eg lurte og på om hardangerjøkulen kunne vere verdt eit besøk, og ei verdig avslutning på turen :wink::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg hadde eit par spørsmål til, som og kunne vore fint om nokon svarte på:

Kva er det best å fiske med på vidda? er det fluge sluk, spinner eller noko anna :?:

og eg klarer ikkje å finne bjønnavatn på kartet, kunne nokon vere so snill å sei meg kor det er?

På forhånd takk :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hallaisen, har tenkt å gå over hardangervidda sommeren 2006 og lurte på om det var nokon som kanskje hadde litt erfaring, og har turruter å anbefale.

PS: uten fiskestang blir ikkje turen heilt komplett, så eg lurer på om det er nokon som har nokre gode fiskevatn å henvise til.

:shock:

Lol Bjørnar, du kjem deg faen ikkje halveis. Mvh ein "god" venn på Firda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bjønnevatn (øvre og nedre) ligger mellom Hellevassbu og Hansbu i nord- nordøstlig retning. Det er et fint vad mellom øvre og nedre Bjønnavatn. Sluk er bænkers på vidda :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjønnevatn (øvre og nedre) ligger mellom Hellevassbu og Hansbu i nord- nordøstlig retning. Det er et fint vad mellom øvre og nedre Bjønnavatn. Sluk er bænkers på vidda :?:

Takk for tilbakemelding, den venta eg på. :!:

He, he kanskje eg sku ta me både sluk og fluge, blir sikkeert litt mykje å drasse på men, whateva :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo VELDIG moro med flue i innos på kvelden eller i elvene da!

Fisker du i vann med litt str. og litt str. innoset kan jeg nesten garantere deg fisk på streaking caddis e.l.

Sant nok, men desverre er nesten alle større vann på vidda private. Se denne tråden:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

lurte på ein annan ting i tillegg: eg er berre 16 år og har difor ikkje så mange år på baken når det gjeld å traske i fjellet, er det lett for å gå seg vill på vidda? det kjem til bli min første langtur så om eg skulle slumpe til å gå feil ein plass går det då greit å finne tilbake til leia igjen? eventuellt, kva bør grensa vere for å sende leitemannskap etter meg? 8) det verka kanskje som ein smule tåpelig innlegg det her, men betre føre var...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lite erfaring med slike turer, er det kanskje greit å ha med følge.

Regner med du kan bruke kart og kompass, hvis ikke bør du trene litt på forhånd.

Tror heller du bør tenke på grensen for dine egne evner, istede for å vurdere grenser for ettersøk.

Mitt forslag er at du drar på overnattingstur hver eneste helg du har mulighet fremover, sov i telt og lær kart og kompass.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardangervidda kan være krevende i tett tåke. Følg sikre ledelinjer om du må gå i slikt vær. Følg store vann og elver/bekker. Følg nøye med på kart og kompass. Orienter deg den sikreste veien til nærmeste sti som går i riktig retning. Unngå vann med for mye bukter og odder, da er det fort gjort å miste oversikten.

Hvis du har godt utstyr og bra med mat er det ikke noen grunn til å tilkalle redningsmannskap. Beregn et par dager ekstra, slik at du kan ligge på været hvis det skulle bli nødvendig. Ikke avtal å ringe til mamma hver dag. Dekningen er ikke like god alle steder.

Det går ann å vade Kvenna helt oppe ved utløpet fra Kvennsjøen. Her deler elva seg i mange små løp. Jeg vadet her ved moderat vannføring, men jeg vil ikke anbefale det veldig sterkt.

Lykke til med din første langtur på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk folkens :D

det var det med at det er så mykje vatn og elver på vidda, litt synd å misse oversikta då, har ikkje tenkt å ringe heim, veit det er dårleg dekning mange stader, og mamsa kunne vel lett bli hysterisk om ho ikkje visste det på forhånd.

kan å bruke kart og kompass ja, og skal trene eindel framimot turen.

det er vel vere greit å avtale at eg kjem heim ein eller annan gong mellom 7 og 12 dagar eller noko slikt? det var det eg hadde tenkt på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.