Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan bruker du din GPS?


REs

Anbefalte innlegg

Jeg har en Garmin Dakota som jeg må innrømme er veldig lite brukt.

Jeg har plottet inn posisjonen på noen fuglekasser som jeg har hengt opp i området hvor jeg bor, men ellers har den bare ligget i sekken på noen få turer uten å bli brukt til noe som helst.

Jeg er ikke så flink til å følge oppmerkede stier, men finner som oftest min egen vei gjennom terrenget.

Jeg planlegger aldri turen på annen måte enn hvor jeg skal starte og hvor jeg skal ende turen. Planlegger kanskje å gå innom noen hytter eller fiskevann, men ellers er jeg litt sånn "ad hoc", dvs. tar ting på sparket og går etter filosofien om at "veien blir til mens du går".

Jeg bruker kart og kompass, men jeg må innrømme at det er ikke ofte at jeg tar frem kompasset.

Selvfølgelig kan GPSen, etter turen, fortelle meg hvor mange km og høydemeter som jeg har tilbakelagt og så hvor jeg har gått, men jeg vet jo, ut fra kartet, hvor jeg er og hvor jeg har gått, og resten er stort sett uten interesse. 

Kartet på GPSen er jo ikke stort større enn et passe stort frimerke og er fullstendig ubrukelig til å orientere etter.

 

Ok, i tåke eller mørke, men blir tåka så tykk at jeg ikke finner frem med kart og kompass så mener jeg det er uforsvarlig å bevege seg i fjellet i det hele tatt, og mørke tar man selvfølgelig med i planleggingen. Det kommer ikke uventet.

 

Men vinter og snø da?

Ok, kanskje en god hjelp hvis det blir helt "white out", men det har leg ikke opplevd selv om jeg har vert aktiv i fjellet vinterstid i en liten mannsalder. Vi lytter jo til værmeldingen.

 

Så nå spør jeg igjen.

Hvordan bruker folket sin kjære GPS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GPS'en har vel sin styrke, når du mangler gode holdepunkter til kartet. Du har selv nevnt whiteout, natt og tett tåke, og jeg legger til tett skog. Superlett å endre retning, særlig hvis du som meg har kompasset i sekken :)

Ofte liker jeg å legge inn destinasjonen på GPS'en, som da gir meg en rosa strek jeg kan følge, og så gir den meg info om hvor langt det er igjen, og ca. ankomsttid (sånn som i bilen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter kart og kompass som primært navigeringshjelpemiddel på tur. GPS benyttes som sekundært hjelpemiddel, og da til å kontrollere posisjon og kurs dersom jeg er i tvil pga terrenget (eks tett skog) eller dårlig vær. Jeg har også lagt inn hytter som sikring ved uvær. Ved jakt kan jeg benytte GPS for å markere hvor jeg steiner ned reinsslakt, og ved taksering av hønsevilt er GPSen essensiell for å taksere etter Distance Sampling-metodikken. Jeg registrerer også kulturminner og andre interessepunkter. 

 

I jobbsammenheng er GPS/GNSS viktig. Taksering av skog og miljøverdier, innmåling av traseer m.v. og som hjelpemiddel i et miljø hvor stedfestet informasjon og nøyaktighet i terrenget er blitt rådende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS?   Nordmenn har i hundrevis av år funnet fram i fjellheimen uten. 

 

Jeg skal innrømme at jeg kjøpte en gang en dyr SATMAP GPS og kartpakkene som dekket opp Troms og Finnmark. 
Prøvde den ut to turer før den ble lagt i hylla. Der ble den liggende i mange måneder. Mange turer ble i mellomtiden gjennomført uten at GPS'en var med i sekken, og jeg endte opp med å selge den. 

 

Jeg har ikke peiling på hvor mange feltdøgn jeg har i året, eller hvor mange mil jeg tilbakelegger i fjellheimen. Det er mange i løpet av et år. Og GPS klarer jeg meg godt uten. Kart, kompass, kunnskap og fjellerfaring holder for meg. Putter heller en ekstra ølboks eller en pakke elgkjøttdeig i sekken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS ligger i sekken som en sikkerhet når jeg går i ukjent terreng. Den blir tatt frem for å se avstand til dagensmål eller på steder det er vanskelig å finne frem. Typisk eksempel er å finne gjenngrodde stier og gamle boplasser i Vassfaret.

 

Nøyaktigheten på min Dakota er ikke den beste, den tegner to spor med 20-40 meter avstand når jeg går frem og tilbake samme vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker gps'en mest til å logge turene. Det er interessant å se sporloggen til to identiske turer gjort i veldig forskjellig vær. Den henger lett tilgjengelig utenpå sekken, så når jeg f.eks. har funnet et velegnet sted å krysse elva lager jeg et veipunkt for bruk på tilbaketuren. Gjør det samme når jeg har kommet opp på et fjellplatå via en trang renne. Bruker dermed ikke tid på lete etter den på returen.

 

Ellers så kan jeg bli litt nysgjerrig på hvor langt det er igjen og hvor mange høydemeter er det til toppen. Når jeg padler ser jeg hvilken marsjfart jeg har og det kan danne et grunnlag for å avgjøre om et kryss i åpent farvann er greit eller ikke.

 

Har vurdert å legge igjen kart og kompass hjemme. Nordmenn har i hundrevis av år funnet fram i fjellheimen uten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bruk av GPS på tur: 

Jeg går mye på skogsfugljakt og da hender det ikke sjelden at jeg ikke vet nøyaktig hvor jeg er :)  Timene går fort på jakt og skogen er tett og det er lenge mellom holdepunktene, men jeg vet sånn ca hvor jeg er. Før GPSens tid måtte jeg ofte ved dagens slutt ta kompasskurs mot elver, veier, høyspentliner o.l. for å finne frem til sikre punkter. Det ble mye ekstra gåing. Med GPS slipper jeg det.

Ofte avtaler jeg møtested/klokkeslett med andre jegere. Med GPSen kommer vi alle frem i tide, fordi jeg ser hvor lang tid det er igjen til møtepunktet, og jeg kan øke eller senke marsjfarten etter behov. Og bilen da selvfølgelig - med GPSen finner jeg den kjapt igjen der den er parkert langs en endeløs skogsbilvei. Uten GPS var det ikke alltid like lett.

De siste 3 årene har jeg mest brukt IPhonen med terrengkart eller GoogleEarth (offline). Den har vist seg å være mer pålitelig og nøyaktig enn GPSen (har hatt 3 forskjellige Garmin - fra den først Garmin 1 til Garmin 320).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den med som back-up i tilfelle jeg skull få problemer. I tillegg bruker jeg den til å registrere kulturminner med. Har vel plottet 3-4000 punkter på min gamle Garmin e-trex vista. (den lagrer kun 1500 punkter, så jeg har tømt den to ganger..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg innrømmer at tett skog kanskje kan være et område hvor en GPS kan komme til sin rett, men skog er ikke det vi her vest har mest av.

Østlandets skogsområder har jeg stort sett bare sett fra luften og da ser de ikke så skremmende ut, men når man står midt i skogen med 20 - 30 meters sikt så kan det kanskje være en grei ting å ha.

IPhone med terrengkart høres jo fint ut hvis det er dekning. Mine turområder for turer lengre enn en dagsturer er stort sett uten telefondekning så da hjelper det lite med en fancy telefon.

Men generelt så ser det ut til at mange, ja kanskje de fleste, bruker GPS kun som en sikring som ligger trygt forvart i sekken.

Det er kanskje med GPS som med bilens sikkerhetssele. Vi tar den ikke på for å kollidere, men hvis vi skulle være så uheldige å komme ut for en ulykke. 

Da er jeg kanskje ikke så langt fra normalen like vel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp kjøpt gps selv og syns den er veldig grei når tåka kommer.

Har også brukt den for å lagre teltplasser hvor jeg har sovet for å finne de igjen senere..

Bruker den også for å markere hvor sekken min ligger hvis jeg legger den fra meg for å gå uten den en periode.

 

Syntes den er grei å ha med når du går i helt nye områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg innrømmer at tett skog kanskje kan være et område hvor en GPS kan komme til sin rett, men skog er ikke det vi her vest har mest av.

Østlandets skogsområder har jeg stort sett bare sett fra luften og da ser de ikke så skremmende ut, men når man står midt i skogen med 20 - 30 meters sikt så kan det kanskje være en grei ting å ha.

IPhone med terrengkart høres jo fint ut hvis det er dekning. Mine turområder for turer lengre enn en dagsturer er stort sett uten telefondekning så da hjelper det lite med en fancy telefon.

Men generelt så ser det ut til at mange, ja kanskje de fleste, bruker GPS kun som en sikring som ligger trygt forvart i sekken.

Det er kanskje med GPS som med bilens sikkerhetssele. Vi tar den ikke på for å kollidere, men hvis vi skulle være så uheldige å komme ut for en ulykke. 

Da er jeg kanskje ikke så langt fra normalen like vel.

... Iphone med offlinekart. Da brukes innebygget GPS med lagrede kart - dekning ikke nødvendig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hatt en intensjon om at kona alltid skal være i stand til (i en tenkt nødsituasjon, der jeg ikke selv kan bidra) å kommunisere posisjonen vår. Vi startet med papirkart, der jeg forsøkte å forklare konseptet med bredde & lengdegrader for å bestemme en posisjon, men oppdaget raskt at dette ble for komplisert (interessen var nok ikke den helt store..)

 

Med en GPS derimot gikk dette langt greiere. Skru på, vente til man har satelitt-fix, og les av posisjonen. Så, GPS'en er alltid med i sekken, avskrudd for det meste. Men, går man på tykk tåke i ukjent terreng er den et uvurderlig hjelpemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en av de raringene som i hovedsak bruker GPS som navigeringsverktøy. Det betyr ikke at jeg går og nistirrer på skjermen i åtte timer i strekk - det meste av navigasjonen løses jo gjennom forberedelse og bruk av øynene. Kart og kompass er som regel med i sekken, i alle fall om jeg går lengre turer i ukjent terreng. Kartet finner jeg frem når jeg vil se det store bildet, eller er på en fjelltopp og vil finne ut hva toppene rundt meg heter. Synes det er veldig enkelt og greit å ha GPS-en hengende på sekken for å se hvor man er, og enkel A til B navigering med "kjør"-funksjonen. Får håpe det ikke gjør meg til et annenrangs menneske at jeg benytter meg av ny teknologi. I tett skog og tåke i fjellet er GPS nokså hyppig benyttet. I motsetning til trådstarter synes jeg ikke det er uforsvarlig eller farlig å ferdes i fjellet i tett tåke om man er forberedt på det. I mitt nærområde (Jotunheimen/Rondane) er dagene uten tåke på toppene i klart mindretall, og selv om vinden som regel åpner opp landskapet innimellom, er det perioder hvor man har særdeles begrenset utsyn.

I tillegg synes jeg det er morsomt å kunne studere ruta i etterkant, samt få opp litt vitale mål på turen. Waypoint-funksjonen har jeg ikke brukt så mye, men jeg ser helt klart nytten i det.

Edit: leste nå åpningsinlegget igjen og så at det var spesifisert "om tåka er så tykk at man ikke kan navigere med kart og kompass". Kan være mer enig med det. Har med mobil med norgeskart/gps som backup om hoved-GPS skulle slå seg vrang. Om begge skulle klikke og det er umulig å finne fram med kart/kompass - vel, da får jeg kle på meg godt med varme klær, sette meg i vindsekken og vente på at tåka blåser av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir en backup. Har uten kart- Etrex og bruker papirkart sammen med den. Litt dårlig vær må man kunne gå i om man har utstyr og trening for å grave seg ned, og da kan man stole litt på GPS. Men den skal ikke være nødvendig for å klare turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett GPS, kart og kompass med på alle turer, sløfes vel en og annen gang i veldig godt kjent nærområde.

Bruker GPS til å logge turen underveis og lagrer sporet etterpå, spesielt på lengre turer i ukjent terreng. Som regel navigerer jeg med papirkartet så GPS'en blir bare logger. Men bruker å sjekke fremdriften med å se hvor langt man har gått i km og hvor mange km det er igjen til bestemmelses stedet.

 

Gamle logger har jeg brukt flere ganger i dårlig vær for å holde meg på rett spor og slipper dermed å ligge værfast. Dette på turer i høyfjellet der det ikke er andre referansepunkt å se når snøbygene kommer tett så å gå på kart og kompass blir ikke et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare GPS'en på telefonen, og den er jo tom for strøm 3 sekunder etter at man slår på GPS'en. Så jeg bruker den kun til å finne kartreferansen jeg befinner meg på om jeg har glemtå følge med på kartet og ikke helt vet hvor jeg er på kartet. 

 

Også har jeg nød-appen til Luftambulansen som sender posisjonen min til 113 om jeg ligger der med brekt fot og ikke klarer å komme meg hjem sjøl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har GPS uten kartfunksjon. Før turen bruker jeg ofte kart på internett (f.eks geocaching.com eller norgeibilder.no) til å legge inn koordinatene der turen begynner, fjelltopper jeg skal besøke, DNT-hytter og turmål. Noen ganger kan det også være greit å legge inn koordinatene på stikryss jeg bør være oppmerksom på. Jeg investerer ikke alltid i kart for områdene jeg skal gå, og da er det spesielt nyttig med noen holdepunkter.

 

GPSen forteller meg også litt om hva jeg har i vente. Hvor langt er det til neste punkt og hvor mange høydemeter. Jeg får også en god indikasjon på hvor fort jeg går, og dermed er tidsbruk til neste mål enklere å beregne. Jeg sjekker ikke alltid med avisen når solen går ned, og da er det fint at GPSen kan fortelle meg dette.

 

Jeg opplever også at det kan være enklere å ta ut kurs med GPS enn kompass for lengre strekninger. Med GPSen kan jeg plotte inn koordinatene fra papirkartet, og ta ut kurs uten å tenke på hvor jeg står på kartet i øyebliket. Jeg behøver heller ikke gå til holdepunkter på andre siden av myren jeg skal rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har den till mycket;

- Snoka upp vissa punkter, främst i skogsterräng när man inte ser så långt.

- Gör rutter i förväg att följa. Området här ikring är en labyrint av stigar och vägar och skyltningen är "kreativ". Kartan och verkligeheten stämer inte alltid överens heller.

- Tracklogs. Perfekt att se var man har varit, till nästa tur. + att man ser hur långt det blev, höjdprofil etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg tok en hvil "et sted", og da jeg kom tilbake til setra var kameraet borte.  Men turen var sporet på GPS'n, og neste dag fingikk jeg og fant kameraet enkelt.  Etter dette monterte jeg borrelås på alle lommene, og etter dette har jeg ikke mistet noe når jeg setter meg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.