Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode turer for bærplukking i Harstad-området.


OnkelD

Anbefalte innlegg

Hei folkens! Har nylig pakket sammen alt og flyttet til Harstad pga jobb og studier. Er glad i bær og foretrekker naturlig nok å plukke de selv, men er ikke kjent i området i det hele tatt og leter etter tips til hvor man kan gå for å finne gode områder.

Gjerne multer og blåbær, det er det det går mest av, men andre bær tas også imot med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg er ikke kjent i Harstad og kan ikke hjelpe deg med gode plukkesteder. Men generelt ser det ut for å bli et elendig bær-år her nord, i Tromsøområdet finnes det nesten ikke blåbær, og det ser ikke bra ut for molta heller etter det jeg hører. Jeg tipper den tørre og varme sommeren har mye av ansvaret...

Men til gjengjeld blir det tydeligvis et fantastisk kantarell-år hvis du er glad i sopp. Senest i dag plukket jeg flere kilo på en nokså kort tur i skogen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt når du skal plukke bær eller sopp så er det en fordel å vite litt om hvilke leveområder de forskjellige artene foretrekker.

Hva slags skog, mark eller myr de forskjellige artene trives på. 

Da er det mye lettere å finne disse og du slipper å traske lange turer i områder hvor det verken finnes eller vil komme til å finnes noe av det du leter etter.

En vanlig lien bok, flora, kan være til god hjelp.

Jeg hørte nylig et innslag på radioen hvor to personer var ute og lette etter kantareller. Etter en stund konstaterte programlederen at de hadde trasket rundt i granskogen ganske lenge uten å finne noe og etterlyste noen "hemmelige" steder hos den som skulle være en erfaren soppsanker. Men nei. Dette hjalp heller ikke.

Det er da man lurer litt på om denne "erfarne" soppsankeren ikke har fått med seg at kantareller trives best i litt gammel, fuktig og gjerne nordvendt bjørkeskog. Granskogen har vanligvis ikke mye å tilby bortsett fra tømmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåbær i Harstadområdet finner du så og si overalt. Bare å rusle ut i hvilken som helst skogsområde og begynn å plukk. Gode multeplasser får du ikke ut av en nordlending. Sånt er hemmelig :-)

 

Ellers så antar jeg at du går på HiH?

Det skal være et infomøte om friluftsliv i området  på Ludo (studentkroa) tirsdag 19.08.14 kl 1600. Der finner du sikkert noen å spørre. 

Og så et lite hint. Det arrangeres en liten topptur til Hinnstein i morra for HIH studenter, Turen går fra Medkila, og det settes opp buss fra HiH kl 1600 til Medkila. Hiv deg med på den. Skulle ikke forundre meg om det ser ei og anna bær på veien opp, multer inkludert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei, jeg er ikke kjent i Harstad og kan ikke hjelpe deg med gode plukkesteder. Men generelt ser det ut for å bli et elendig bær-år her nord, i Tromsøområdet finnes det nesten ikke blåbær, og det ser ikke bra ut for molta heller etter det jeg hører. Jeg tipper den tørre og varme sommeren har mye av ansvaret...

Men til gjengjeld blir det tydeligvis et fantastisk kantarell-år hvis du er glad i sopp. Senest i dag plukket jeg flere kilo på en nokså kort tur i skogen :)

Spennende:-))) har plukket endel kantarell i år jeg også men ikke helt funnet de gode plassene enda. Noen tips til områder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.