Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til å finne GPS.


Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp til å finne den rette GPS'en for meg. Jeg vil ha en med fargeskjerm og kart selvom jeg tror den vil bli aller mest brukt til å måle avstander og se løyper og lignenede. Var veldig glad i runkeeper på mobilen til dette på kortere turer, men opplever altfor mye problemer på lengre turer. Siden det er meg så er jeg selvfølgelig ute etter ett kupp ;) Altså det beste jeg kan få til en billig penge.

 

Jeg har sett på en lite brukt Garmin Etex 20 med topografisk kart over mitt område til 1200kr, kunne dette vært noe å kjøpe?

 

På forhånd takk for hjelpen :)

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eTrex kan være en modell som passer ditt bruk. Den har alle funksjonene du trenger for turbruk, med veipunktsnavigering, ruter og spor. Nå får du den enda litt billigere på G-sport http://www.gsport.no/produkt/725682/garmin-etrex-20

Vær klar over at du trenger topografiske kart i tillegg, da kartet som medfølger kun viser større vann og hovedveier. Du kan kjøpe Garmin sine topografiske kart, eller laste ned gratis fra frikart.no

 

Ønsker du å legge litt mer penger i er jeg selv veldig fornøyd med GPSmap 62s. Ligger på 2000,- hos XXL nå, og prisen vil gå ned siden Garmin har lansert den nye 64. Den har i tillegg til eTrex sine funksjoner geocache funksjon, og generellt større kapasitet enn eTrex. Skjermen er også større som kan er en fordel. 

 

Dersom du kan leve med liten skjerm kommer du imidlertid langt med eTrex til vanlig turbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med den på Finn var at den kommer med kartet. Jeg så også på en Oregon 550 på Finn, men den var ganske mye dyrere til 2000kr. Den kom også med topografiske kart og det ville kanskje vært bedre å invistere litt mer og få en GPS jeg får mere glede av?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med den på Finn var at den kommer med kartet. Jeg så også på en Oregon 550 på Finn, men den var ganske mye dyrere til 2000kr. Den kom også med topografiske kart og det ville kanskje vært bedre å invistere litt mer og få en GPS jeg får mere glede av?

 

Det kan være greit å kjøpe med kart inkludert, om du ikke skaffer deg dette på en annen måte. 

 

Vær klar over at Oregon har touch-skjerm. Hvorvidt du anser dette som en fordel eller ikke er opp til deg. For vinterbruk anser mange det som fordelaktig med en GPS med knapper (etrex og gpsmap bl.a.) da disse er lettere å bruke med votter på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi sammenligner med andre gps'er med knapper som gpsmap 62s og 64s så er den største forskjellen at etrex mangler elektronisk kompass og barometrisk høydemåler. etrex har mindre skjerm, men likevel større skjermoppløsning og så er batterilevetiden bedre enn for 62s og 64s. Hvis prisen på 1200 for etrexen inneholder et Topo Premium kart så er det absolutt en bra deal.

 

Akkurat nå bruker jeg en 62s og er ganske godt fornøyd, men har hatt en 60CSx i mange år og den er det vanskelig å toppe.

 

Oregon og Montana modellene er med touchskjerm, så det er en litt annen verden. Synes ofte skjermene på disse er litt blasse og dessuten er jeg vant med knapper, så når 60CSx skulle erstattes var valget ganske lett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.