Gå til innhold
  • Bli medlem

Helgetur med telt, far og sønn 5mnd - pakkliste?


Fkn

Anbefalte innlegg

Hei, jeg  har lært mye nyttig fra trådene på fjellforum,og nå har tiden kommet for å publisere mitt første innlegg. 

 

Jeg er en turglad far som ønsker å ta med minsten (15mnd) på telttur. Det viktigste er at han skal få en fin og trygg start på friluftslivet. Aller helst ønsker jeg å gå litt i fjellet med han, men han må bæres og dermed tror jeg at vekten på utstyr for meg og han, pluss hans kroppsvekt, for tung / uhåndterlig ift. sekk/meis.. Har vel endt opp med at det får bli sykkelvogn med joggehjul fra bil til "basecamp" og mindre turer derfra med bæremeis.

 

Er det noen som sitter på en god pakkliste for en slik tur? Eventuelt forslag til hvordan jeg kan løse problemet med å bære både utstyr og unge noen timer? Det er sesoingen fra nå og frem til det blir kaldt/mørkt jeg sikter til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med deg i at det blir for mye å bære. Vogn (evt båt) er en fin måte å komme ut i marka på. Enkelte steder kan man også komme seg opp på fjellet med vogn.

Det er ikke noe stort poeng i å dra så langt for at pjokken skal få en fin opplevelse. Eventyret venter rundt første sving.

 

Velkommen, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, og velkommen!

 

jeg er ingen ekspert selv, men noe har jeg da vært på tur med mine to. 

 

en løsning for å bære unge+sekk er å ha ungen på magen, vi har en "manduka" bæresele som jeg har brukt med sekk, det går greit. 

 

Ellers har jeg erfaring med at "retrettmulighet" kan være greit, det kan være greit å starte med noen turer hvor man ikke er mer en si en time fra bilen, "legg ikke ut på langtur uten trening". Jeg vil også slå et slag for "nærtur", ofte har man fine leirplasser i nærområdet, selv vet jeg om 4-5-6 steder i Trondheimsomerådet som er innen 30 min kjøring +30 minutters gange fra husdøra,som man i praksis får ha helt ifred. 

 

15 mnd er en litt vanskelig alder, om ett års tid kan ungen klare å gå en liten kilometer sjøl, da blir det noe enklere. Men for all del, bare kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unge på magen-løsningen fungerer veldig fint når man har greie stier osv å gå på. Jeg gikk flere slike turer med barna fra de var bittesmå til ganske store og jeg fikk kommentarer som "det der så tungt ut!" og "stakkars deg".... Men ikke sats på flertimers økter, en time holder syns jeg :) Hvis barnet derimot har en lang dagslur kan du utnytte den da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sommeren min datter var rundt halvannet brukte jeg joggevogna på turer der terrenget tillot det, men som regel bar jeg. Den lengste turen vi hadde alene var vel 4 dager, men totalt var vi ute 15-16 netter det året. Jeg bar henne i bæresjal på magen og sekken med alt nødvendig utstyr (og en del unødvendig) på ryggen. Sjal er litt styr å lære seg, men i min erfaring ga det best bærekomfort i kombinasjon med  stor sekk på ryggen. Den største fordelen er at sjalet ligger helt flatt over skuldrene, og dermed ikke kommer i konflikt med skulderstroppene på sekken.

 

Det var svintungt, og det ble ikke lange etapper av det. Vi satset heller på en basecamp og mye tid til å utforske omgivelsene. Det passet også ungen godt, hun hadde ikke tålmodighet til å sitte veldig lenge i sjalet utenom sovetider. Noen dagsturer rundt campen ble det også, men aller mest brukte vi tiden til å se på fugler, samle stein, kaste stein, vasse/bade, klatre på knauser, lage mat og kose oss. Det var flott!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var mye på tur med mine to gutter da de var små. 

Unger krever ikke så mye og jeg gikk sjelden lenger fra bilen enn at jeg kunne stikke tilbake for å hente ting hvis det skulle bli nødvendig.

Jeg brukte også mye sykkel med tilhenger og syklet på anleggsveiene innover i fjellet.

Bare man kommer så langt at man ikke kan se bilen, kanskje ved et vann eller en bekk og sover i telt, så er små barn storfornøyd.

Før de kan gå selv i timevis innover i fjellet så er aktiviteten rundt teltet viktigere enn turen fra bilen og frem til leirplassen.

Ta med mat som ungene liker.

Lag mat på bålet.

Fiske er alltid spennende, og prøv å tilberede fisken på forskjellige måter.

Til så små barn som du har så trenger du ikke å ta med så mye mer enn det du tar med på en vanlig dagstur.

Selvfølgelig må du ha med telt og sovepose og nok tørre og varme klær, men utenom det så er det bare maten og kanskje noen leker som kan brukes i vann. Vann er alltid veldig interessant. Kanskje en liten håv til å fange vanninsekter med.

Seigemenner er fine å grille, ikke lær de små til å grille marshmallows, det blir bare te fryktelig kliss.

Segemenner er mye bedre bare de ikke varmes for mye.

post-4220-0-71868600-1408172134_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikroturer er store turer for de små!

Start med å komme deg vekk fra bilen. Få ungen til å bli vant til å ligge i telt og sovepose. Jobb med å lage rutiner for deg selv og ham (hun) som gjelder for dere på tur. La ungen bli vant til å være ute.

Dere har livet foran dere. Ikke stress nå med lange fjellturer. Får du ungen(e) til å ville være ute, kommer alt det andre mye lettere etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar, ser ut til at de fleste er enige i at korte turer fra bil er et godt utgangspunkt når han er i denne alderen. Han er allerede ca. 12kg og ganske høy, så jeg tror bæresjal og storsekk raskt blir for mye mas.. 

 

Noen som vet om noen gode områder rundt Stavanger regionen med kjerrevei inn til teltplass? Vi kjører lett et godt stykke (mest praktisk med max 1,5t?) for å komme til fine områder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røssdalen er et fint sted, men ellers så er det ganske gode muligheter i Sirdalen. Fra Ådneram har du anleggsvei innover Flatstøldalen. Ikke så mange fine teltplasser langs bekken her, men de finnes. Her er det også fint å bruke sykkel.

Madlandsheia ligger ikke langt fra Stavanger. Kjør til den øverste parkeringsplasen og gå innover stien på venstre side av fossbekken. Her er det en grei teltplass like før du kommer til det første vannet.

Ellers hvis du ikke vil bruke telt så er det ikke langt fra veien som går til Lysebotn og inn til Børsteinshytta, eller fra veien Suleskard - Brokke til Øyuvsbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg Mysinghåla, Du kjører bare E39 fra Stavanger så følger du bare E39 til skiltet mot Mysinghåla. ca 1 times tid fra  Stavanger Sentrum :) 
Det er vel ca 5 km mener jeg på inn, en enkel og fin tur å ta med barn.
Om du søker opp turen på Ut.no så kommer det opp mer informasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.