Gå til innhold
  • Bli medlem

Legger dere igjen telt og annet utstyr ved foten av fjellet?


*ingunn*

Anbefalte innlegg

Når en har med teltutstyr og soveposer og sånt, så er det jo mildt sagt unødvendig å bære dette opp på en høy fjelltopp om en skal ned til samme plassen etterpå.

Vi har brukt å legge igjen den ene sekken med alt overnattingsutstyret oppi, men har lagt den bak en stein/i en grop så den ikke vises så godt.

Jo lengre fra allfarvei vi er, jo tryggere er jeg på at ting ligger der når vi kommer tilbake. Det jeg egentlig lurer på, er om dere har hørt om at ting blir borte i fjellet? Om en summerer prisen på utstyret blir det jo fort flere, kanskje fristende, tusenlapper... Jeg tror og håper at svaret er nei, for jeg tror fjellfolk er reale folk alle sammen. :?

Bare lurer for å vite for mye effort vi må bruke for å gjemme utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
Jeg tror og håper at svaret er nei, for jeg tror fjellfolk er reale folk alle sammen. .

Norge er nok et bra land. Men jeg ville aldri lagt igjen noe ved foten av Glittertind eller Galdhøpiggen o.l. ...

Just before the summit, I used a last carabiner that also held an ice screw. When Edward came there, he asked if this could just remain in order to be used again very soon on our descent. However, when we descended another climber had stolen my nice (Black Diamond) screw. Thus, the people that climb this mountain include thieves as well as unpolite folks that show almost no respect or consideration for other climbers. I am pretty certain that this would not be so in Scandinavia or in the USA

Da jeg klatret Storen, la jeg igjen fjellsko, øks og sekk ved foten av Andrews. På vei opp, hørte jeg en guide under meg si "Nei, se. Enda mer utstyr som folk har lagt igjen". Jeg håpet inderlig at dette var Guide-humor, og skoene stod der da jeg kom ned :?

Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å la teltet stå hele dagen hvis jeg skal tilbake samme vei. Utstyr som ikke trengs på turen dumpes i teltet, uten særlig tanke på tyveri. Samtidig får teltet tid til å tørke i sol/vind, og jeg kan pakke ned et tørt og fint telt på ettermiddagen. Jeg har ikke opplevd eller hørt om tyveri fra telt i fjellet, og tror ikke risikoen er særlig stor om man er mer enn en times gange borte fra bilvei. Har en oppfatning av at de klåfingrene er late mennesker som ikke gidder å gå særlig langt fra bilen :wink: Men jeg ville nok være mer skeptisk til å legge igjen dyrt utstyr like ved stien til topper som "alle" skal gå ja... (Galdhøpiggen, Snøhetta, etc.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Torgeir.

Tror nok den gjengse fjellvandrer i Norge er et ærlig menneske. Man vet jo selv om behovet for å legge igjen slik, så man tolker sjelden slikt plassert utstyr som gjenglemt. Blir litt annerledes hvis man finner noe solbleket og halvt begravd i gammelsnøen, men personlig skal det noe til før jeg tar med slikt utstyr. Da skal jeg vær brennsikker på at det faktisk er forlagt eller gjengjemt, og selv da har jeg vært "dum" nok til å levere det inn på nærmeste aktuelle og bemannede utgangspunkt, som fx Turtagrø el., slik at stakkaren som savner utstyret kan spørre/få det igjen... :wink:

Men ved de overkommersialiserte stedene med biltrafikk og bussturisme, eller langs hardtråkkede guidede ruter, vil jeg nok være mer skeptisk på å plassere ting. Men heldigvis, og enn så lenge, så er slikt en liten plage i Norge - ennå...

Hva gjelder tekniske dippedutter i fjellsidene, så bør nok de forbli i fred, med mindre man er 100% sikker på at ingen folk er i farta oppi der et sted...! Og evt. andre folk kan jo ha gått opp dagen før, og overnatter kanskje "oppå egga", og mener og bruke det "gjenglemte" utstyret på returen. Så man må nødvendigvis ikke engang ha registrert at de er der, mener jeg. Derfor: "La stå!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en oppfatning av at de klåfingrene er late mennesker som ikke gidder å gå særlig langt fra bilen :wink:

Ja, det er egentlig det jeg tror, jeg også.

Når det gjelder gjenlegging av utstyr, så vil jeg ha med meg en lapp med navn og at vi er på tur, altså ikke gjenglemt utstyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri falt meg inn at noen kunne ta utstyr som står igjen :wink:

Men da mener jeg komplett telt, med løsgods pent pakket inn i det. Eller en sekk ved foten av en topp, pakket pent sammen og satt synlig. Jeg ville lagt det igjen ved foten av Galdhøpiggen og jeg :wink:

Men hvis jeg finner enkeltgjenstander - foto-apparat, lue, el.l. - så ville jeg anta at det er mistet fra en sekk eller gjenglemt ved en rast, og jeg ville tatt det med til nærmeste hytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La teltet stå oppe med sovepose, liggeunderlag osv pakket ut. Ikke gjør det lett ved å pakke det ned i en sekk som noen kan ta på ryggen i en fei. Det er mye pes og tar mye tid å pakke ned en teltleir og dette kan være det lille som hindrer tyverier.

Er man ute av synet fra nærmeste vei og heller ikke i umiddelbar nærhet av en traffikert sti bør det gå greit. Jeg pleier alltid å etterlate teltet på denne måten og har aldri opplevd tyverier. Dette gjelder selvfølgelig bare i land som Norge, Sverige og Finland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iløpet av mine i overkant av ett tusen teltdøgn har jeg aldri opplevd at noen har tatt noe fra teltet. Det være seg om teltet har stått ved bilen eller langt inne på vidda. Har heller aldri opplevd at sekk eller annet utstyr har blitt tatt når det er satt igjen.

Som Torgeir, lar også jeg teltet stå, selv om det er siste turdag, slik at det er tørket opp ved riving.

Paradokset her, er at jeg har hatt 2 innbrudd i bil i fjellheimen, så mulig jeg er litt for godtroende :wink:

Så Ingunn, gå lett og sats på at det går bra :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer var jeg veldig skeptisk til å la teltet stå oppreist med alle sakene mine i rett ved stien i Memurudalen der folkevandringen til Surtningssui går mens jeg samlet topper rundt Østre Memurubre. Heldigvis gikk det bra, hvilket jeg også hadde trodd, men man vet jo aldri. Verdisaker tar jeg alltid med meg uansett!

Dere skulle forresten ha sett den teltplassen jeg fant nær Olavsbu, nesten rett ved stien, i sommer. Den røde armé kunne ha spasert rett forbi uten å oppdage den! Dessuten var det en diger stein der jeg kunne legge saker og ting under så det ikke skulle bli vått, slik sparte jeg plass i mitt bittelille telt. Og om kveldene kunne jeg sitte og spise "real turmat" med utsikt til Fannaråken og de høyeste Hurrung-toppene i nydelig kveldslys. Det var rett og slett den perfekte teltplass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært noe særlig redd for å sette igjen sekk, ski o.l. Det skjer som regel en kort stund, når en topp eller flere har blitt besøkt. Regner sjansen for at noen skal gidde/være interessert i å ta med seg det jeg har etterlatt for å være ytterst minimal. Ikke har jeg så mye verdifullt liggende igjen heller. Fotoapparat blir alltid med uansett.

Bilinnbrudd har jeg derimot vært litt redd for noen ganger, avhengig av hvor jeg har parkert. Har derimot aldri hørt om det før i fjellheimen, inntil Håvard fortalte om det ovenfor. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaring som dere. Alt som ikke skal benyttes på topptur legges igjen i teltet og jeg har til dags dato ikke opplevd tyveri. Men ved trafikkerte veier/stier, hvor en kan påregne litt andre typer "turfolk" bør en være mer forsiktig. Opplevde i 1995 ved rundtur i Leirungsdalen at fastlåste sykler ble tatt fra bilen som var parkert på veien over Valdresflya. Onkel Politi på Otta antok at en østeuropeisk liga opererte i traktene. Ellers har jeg opplevd flere ganger at ting er blitt borte ifm trening, da jeg ofte legger igjen ting før intervaller/rundturer, eks ytterklær, drikkeflasker, skibriller, sekker- you name it - , men da snakker vi om bynære områder med mye turister Lillehammer/Nordseter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett innbrudd skjedde for en god del år siden ca 2-3 km N Spiterstulen.

Det andre innbruddet, ikke langt fra Dyranut på Hardangervidda, så da stod bilen tross alt ved riksvei i 4 dager og nesten innviterte til det :wink:

Så min moral er: Døtt verdisakene i teltet og la bilen være tom :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfolk er ofte sosialister, og stjeler følgelig fra andre hver dag. Heldigvis tror jeg de fleste dropper tyveri i fjellheimen, så det er først og frems gjennom skatter og avgifter at vi skikkelige folk med arbeid i konkurranseutsatt næring må stri med disse laveste av de laveste kryp og rotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Apropos østeuropeisk liga, som en kar nevnte litt lenger oppe i tråden...

Fra tid til annen, særlig i sommerferiene, leser man i avisen om campingvogn-turister som blir bedøvet med livsfarlig gass og rundstjålet.

En annen gang var det noen som hadde lurt en stakkar til å stanse bilen sin et sted i nærheten av Alvdal.

Trickset var enkelt: En pen, ung dame later som hun har motortrøbbel. Når en mannlig bilist stopper for å hjelpe henne blir han slått ned bakfra - og rundstjålet.

Dette kan vel absolutt være verdt å ha i tankene før man camper langs relativt trafikkerte strekninger, som f.eks RV51 over Valdresflya?

Det hender av og til at jeg slår opp teltet mitt ved en av rasteplassene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi la for flere år siden igjen to breøkser i Lovskar i Hurrungane. Vi vet de lå der lenge etter at vi var der, men ikke da jeg skulle hente dem. Kanskje noen her på forumet har hørt om noen som har funnet dem og tatt vare på dem ?

Klassiske breøkser med treskaft.

Dusør utloves !

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en Isøks som du beskriver i enten Gravdalskard eller Ringskard for noen få år siden. Kanskje den på en eller annen måte har haiket videre dit fra Lovskard :?: En ukjent person i laget stakk av med denne. Men regner med at det ligger mer sånt utstyr rundt om kring i Hurrungane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.