Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruke frikart.no på min Garmin Astro 320. Hvordan?


honis

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har anskaffet en Garmin Astro 320, men det medfølger ingen kart. Kart fra Garmin er dyrt og jeg leser på nett at flere benytter seg av kart fra nettsiden frikart.no.

 

Har noen her inne erfaring med hvordan jeg skal gå fram for å laste ned kart derfra for deretter å få dem inn på Astro 320? Lastes det ned et komplett norgeskart slik at det kan benyttes uansett om jeg er nordpå eller sørpå?

 

Håper noen kan hjelpe meg :)

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner ikke Garmin Astro. Men om du installer Garmin Basecamp (gratis) så er det ihvertfall lett å overføre kart til min eTrex 30. Regner med det bør være likt.

 

Last ned installasjonsfilen til kartene så legges de på rett plass automatisk. Selve kartfilen kan du også bare kopiere rett inn på minnekortet til GPS (ihvertfall på eTrex)

 

Hvert at kartene dekker hele Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Gå inn på frikart.no

2) Velg Maps for Garmin GPS, velg område, for eksempel topo sommer med kartverkets kartogafi. Dette er dekkende for hele landet. 

3) Du laster ned en .img fil. Denne overfører du til GPSens interne minne, eller til et minnekort. 

4) På GPSen finner du oppsett, kart og kartinformasjon. Finn kartet du har lastet ned, og sørg for at dette er aktivt. 

 

Da er du klar for tur :-)

 

Ytterligere informasjon finnes her: http://frikart.no/garmin/veiledning_no.html 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, 

 

Her ser du hvordan du finner minnekort http://www.gundogsupply.com/microsd-card-installation-garmin-astro-320.html

Ellers har jo 320 et internt minne på 1,7 GB, så du får plass der også. 

 

Topo sommer og topo vinter har samme bakgrunnskart, men topo sommer inneholder sommerstier mens topo vinter har vinterløyper. Løypene finnes også som egne filer, så du kan laste ned sommer og legge til vinterløyper om du ønsker dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke basecamp, men det kan være lettere å legge opp ruter der enn på enheten. Alternativt kan du jo lage ruter i masse andre kartverktøy / nettsider.

 

For å få over kartet trenger du laste ned zip-fil fra frikart, pakke ut gmapsupp.img fila. Det enkleste så er å koble til enheten med usb til pc'n din og flytte over fila til internminnet eller minnekortet (dukker nok opp som to ulike usb-disker). Min Oregon er ikke glad for å ha dem i internminnet så jeg legger frikart m.m. på minnekortet og renamer dem (f.eks. topo-sommer-frikart.img).

 

Koble løs enheten fra pc'n , start den og gå inn på aktive kart, da skal det dukke opp der og du kan deaktivere worldbasemap eller hva det innebygde kartet heter og aktivere det kartet du lastet over. Kartet listes basert på informasjon i fila, ikke filnavnet. Om ikke jeg husker feil vil du ikke se hvor et kart ligger i menyen - enheten skiller ikke mellom internminne og minnekort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man ser bort fra pris, er da frikartene like bra som Garmins TOPO-adventure f.eks.?

Og hva er forskjellen mellom de to frikart-typene, der det ene har kartverkets kartografi, det andre ikke? Er det førstnevnte bedre, mer detaljert og korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man ser bort fra pris, er da frikartene like bra som Garmins TOPO-adventure f.eks.?

Og hva er forskjellen mellom de to frikart-typene, der det ene har kartverkets kartografi, det andre ikke? Er det førstnevnte bedre, mer detaljert og korrekt?

 

Nei, de er langt fra like gode. Mange vann og bekker mangler (til og med større elver). Høydekotene er imidlertid ganske like som Topo-adventure.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten på frikart varierer veldig fra område til område. Dataene hentes fra openstreetmap, som er et dugnadsprosjekt hvor frivillige mater inn data. Dette innebærer at i enkelte områder er kvaliteten på frikart bedre enn kartverkets, ved at flere stier og løyper er målt inn. Kvaliteten på frikart fortsetter imidlertid å stige, og etter kartverkets frislipp av kartdata er det ventet at de vil nærme seg kartverkets kvalitet ettersom kartene oppdateres med kartverkets åpne data. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det til :) og det vises jo fint på basecamp, men jeg får ikke sett kartet på astro 320 enheten?? Når jeg tester med senderbåndet til hunden får jeg bare opp to piler... ikke noe kart. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då får setje deg inn i det tekniske og gjera jobben med å konvertere dei nedlastbare kartdataene frå Kartverket sjølv. Legg du dette inn i openstreetmap-prosjektet, kjem det andre til gode i neste omgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de fleste Garmin enhetene kan du også lage dine egne custom kart f.eks. ved å scanne orienteringskart eller fra skjermdump på nett. En løsning er å sette sammen et antall skjermbilder fra en god karttjeneste på nett. Lagre det som bilde og hent opp som overlay i google earth. Der kan du justere det til å passe med terrenget og så eksportere hele greia som en .kmz (?) fil til gps'en din. Tar ikke så lange stunden å snekre sammen et godt kart for et område man skal på tur da.

 

Ligger mange tutorials på nett på dette (google custom map garmin, ev. sjekk www8.garmin.com/outdoor/custommaps_instruct.pdf)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.