Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags "teknisk" genser når det er varmt og aktiviten er høy? (godt joggetøy)


DoktorGjørelite

Anbefalte innlegg

Kan noen tipse meg om noe bra tøy til å ha på som eneste lag innerst mot huden når det er varmt, da tenker jeg særlig til vandring i skogen med sekk i 20 grader pluss`? Vindtetthet er ikke viktig, da tar jeg på noe over. Netting utgår fordi det blir litt "backstreet boys" når man ikke har noe over.

 

Jeg tenker det viktigste er at det er behagelig, det vil si at det ikke blir "klamt" eller varmer for mye og kjennes behagelig mot huden, i tillegg bør det tørke fort. 

 

vanlig bomulls t-skjorte går an, men det tørker ikke fort. Jeg har prøvd diviserse "tekniske" plagg, 

jeg har blant annet prøvd noen "tekniske" t-skjorter fra bluewear:

 

http://www.jula.no/tekniske-t-skjorter-2-pk-902457

 

og jeg har prøvd "stafett" genser fra stormberg:

 

http://www.stormberg.com/no/stafett-genser-hoved.html#13920

 

begge deler er lagd i "vevd" polyester og jeg synes disse modellene blir for klamme. Kanskje noen andre har erfaringer med noe bedre treningstøy de vil anbefale? "coolmax"? bambus? blandinger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Houdini Airborn Tee er veldig behagelig å gå med når det er varmt. Blanding av ull og silke. Tørker fort og blir ikke klam som polyester stoff gjør. Ulempen er at de er veldig dyre og personlig liker jeg t-skjorter med litt mindre halsåpning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Houdini Airborn Tee er veldig behagelig å gå med når det er varmt. Blanding av ull og silke. Tørker fort og blir ikke klam som polyester stoff gjør. Ulempen er at de er veldig dyre og personlig liker jeg t-skjorter med litt mindre halsåpning.

Jeg har noe tilsvarende som jeg er veldig fornøyd med.  ok pris, men ikke superbillig   http://www.sparkjop.no/Sparkjop/Products/SparBase/PID-413533.aspx?VariantID=113323490&ColorOnly=1&params=fh_view_size%3d16%26fh_secondid%3dp413533%26fh_lister_pos%3d15%26fh_location%3d%252f%252fcatalog01%252fnb_NO%252f%2524s%253dvarde%26fh_eds%3d%25c3%259f%26fh_refview%3dsearch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I forhold til Houdini sin til 600 kroner var det jo billig nok. Takk for tipset, skal prøve de :)

 

Vet du vekta? (sier litt om material tykkelse så ikke kun for å være gramjeger...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til Houdini sin til 600 kroner var det jo billig nok. Takk for tipset, skal prøve de :)

 

Vet du vekta? (sier litt om material tykkelse så ikke kun for å være gramjeger...)

Hehe .. Jeg mener den er litt tyngre .... mener å huske at den var rundt 140 gram i størrelse Large. 

Har brukt ren silke på sokkene mine tidligere og disse stinker fort så jeg var litt skeptisk når jeg brukte den i helgen på Hardangervidda.

Det hadde jeg ingen grunn til. Den er klar for tur til helgen igjen uten vask (lukter absolutt ingenting). Jeg gikk med den hele veien i 3 dager og fungerte utmerket for seg selv i pluss 22 og utmerket i pluss 6 og kun  jakke utenpå.

 

Edit: Bommet på vekten. Denne er en god del tyngre 178 gram i str L.

Endret av RuneH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ofte slike treningstrøyer. Matriale som er beregnet på svetting og tørker fort. Slike finnes i løpeversjon, sykkeltrøyer etc.

Noe ala slik http://www.xxl.no/klar/klar-herre/t-skjorter-og-pique/trening/nike-racer-ss-tee-lopetroye-herre/p/1088437_8_style

Men har ikke akkurat den modellen, de skiftes jo stadig vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt de tekniske trøyene fra Jula en god del, selv etter utallige vask er de like fine. Har også brukt trøyer fra HH, Adidas, Puma og Craft.

Kan ikke si at kvaliteten på jula trøyene er merkbart dårligere, på Puma de puma trøyene jeg har hatt trekkes tråder ut lettere enn de andre merkene.

Jula trøyene fås stort sett bare i sort, i sollys er de litt varmere enn andre farger.

 

Med sekk blir trøya liggende presset mot ryggen, uten lufting tørker ikke trøyene uansett.

Mengden som man svetter kan ofte være mye større enn det er mulig å tørke uansett materiale. Ligger trøyene tett inntil kroppen er det kun fra en side tørking kan oppnås, med en "loose fit" vil ikke nødvendigvis all svette bli opptatt i trøya med en gang, det vil også komme mer luft gjennom trøya slik at den tørker fortere.

Derfor er en litt for stor trøye å foretrekke enn en som er litt for liten.

Jeg opplever det slik at Polyester trøyene tørker raskt når jeg stopper og tar av sekken, og aldri er så våte at jeg blir kald på grunn av fuktigheten. Med et plagg til utenpå så tørker de selvfølgelig ikke så raskt.

 

Jeg har ikke prøvd trøyer i andre materialer enn polyester og bomull, derfor kan jeg ikke si noe om f.eks bambus. Coolmax er knall i sokker, trøyer i det materiale har jeg ikke forsøkt. Jeg har opplevd stor kvalitetsforskjell på det som "skal være" Coolmax. Slik at jeg tror ikke alltid Coolmax er Coolmax (blandingsforhold med andre materialer er avgjørende for resultatet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Swix sitt superundertøy. Det er jo syltynt og føles ikke klamt ut i det hele tatt. Ellers er jeg også ganske glad i Nike sine tekniske t-skjorter og gensere, ikke de som er sånn glatt stoff, men de som nesten ligner litt på bomull men heter drifit eller noe sånt. Så liker jeg breeze-serien til Devold. 

Har ikke prøvd  bambus, men høres spennende ut! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Smartwool T-skjorten er ekstremt tynn, pustende og veldig hurtigtørkende. Kan brukes hele året og ull er selvrensende:

http://www.smartwool.com/clothing/phd-run/mens-phd-run-short-sleeve-top.html

 

Denne Norrøna T-skjorten tørker også veldig fort, puster bra og er behandlet med antibakterielt resirkulert sølvsalt. Finnes i både lang og kort arm:

https://www.norrona.com/nb-NO/Products/1354-14/6800/29-tech-t-shirt-m/

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan berre holde med dei som anbefaler tynn ull. I tillegg til Devold Breeze og Janus Summerwool så har Aclima sin variant som heiter Lightwool + at det finnes fleire utenlandske merker.. Desse ullplagga tørkar nok ikkje så rask som syntet,men betydeleg fortare enn mellomtjukke ullplagg, og i tillegg så slepp du problemet med "syntetlukt"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.