Gå til innhold
  • Bli medlem

Moskus og telt


Viggo

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei,

 

har aldri høyrd om at moskus går på raid i telt etter mat. Har overnatta mange netter i telt på Dovrefjell og hatt moskus rundt teltet, men aldri hatt noko problem med at dei er nyskjerrige eller er truande på sjølve teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Viggo!

Vi var 5 dager på Dovrefjell for en drøy uke siden og så moskus hver dag. Ved to anledninger la de seg til i underkant 100 meter fra teltet. Sikkerhetsavstand er beskrevet til 200 m, men det skjer hele tiden at folk kommer nærmere nå om sommeren hvor det er svært mange som går Stroplsjødalen (Kongsvoll til Reinheim).

De er godt vant til folk hele sommeren og det er ikke ofte de gjør utfall mot mennesker. Tror du skal komme rimelig brått på før det skjer. 

Jeg vet det har skjedd når noen har kommet litt brått på over bakketopp, men da har det hovedsakelig vært skinnangrep så langt jeg vet. Er man er litt oppmerksom over bakketopper og eventuelt trekker seg tilbake og tar en litt vid bue rundt er det liten sjanse for angrep.

 

Du bør glede deg til å se disse flotte dyra;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Maten i teltet, er nok trygg for moskus. :) Men, det hender små firbeinte kan komme på besøk,.Så jeg pakker alltid ned mat, før jeg forlater teltet, enten jeg er i skogsområde, eller på fjellet.

 

De som normalt blir skadet av moskus, er dumme turiser som skal gå FOR nærme moskusen. Enten kun for å se, eller fotografere. Overhold sikkerhetsreglene og les litt om adferd! Da kan DU se, når moskusen mener du er nærme nok. Eks. "stiller den seg opp" mot deg, er dette en advarsel. 

 

Editt. Har du med hund, så vær ekstra forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer hadde vi også moskus som kom innen 100m fra teltet vårt. De holder på å beite og da forflytter de seg over et område. Når de er ferdige, går de bare videre. Vi bestemte oss for å sitte i teltet for å ikke være så synlige for dem og det virket greit. De ble ikke provosert eller nysjerrig på noen måte. Jeg får inntrykk av at de bare spiser gress. På en tidligere tur har de også passert oss da vi satt og holdt en spisepause. Da registrerte gruppen oss (vi stod opp og viste oss tydelig frem) og de fortsatte sin tur og gikk sakte beitende forbi uten å plage oss.

På begge disse turene har jeg forresten måtte velge en annen rute for å unngå å måtte passere dem på kort avstand. På siste sykkeltur stod de helt i veikanten og måtte vi trille et godt stykke gjennom terrenget. Å rope høyt og ringe med sykkelbjelle fra avstand + svaing med armene skremte dem ikke bort. Da måtte vi bare flytte på oss.

post-1735-0-96415200-1407846840_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer hadde vi også moskus som kom innen 100m fra teltet vårt. De holder på å beite og da forflytter de seg over et område.

 

Å rope høyt og ringe med sykkelbjelle fra avstand + svaing med armene skremte dem ikke bort. Da måtte vi bare flytte på oss.

Bør ikke forsøke å skremme muskusen! Spessielt, hvis den har "stillt seg opp". Men hvis vi av en, eller annen grunn, er kommet nærmere en ca 200 meter, er det greit å gi seg tilkjenne. Eks, bevbege på seg, prate litt o.l. Er en uforvarende kommet for nær, bør en trekke seg tilbake.

 

Sikkert greit at dere ikke gikk ut av teltet, da de var så nærme. Moskus er i slekt med bison og er drøvtyggere. Men spiser stort sett det samme som sau og geiter. Ved angrep, kan de komme opp i 60 km/t. Og de løper omtrent like raskt oppover skråninger, som på flatmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør ikke forsøke å skremme muskusen! Spessielt, hvis den har "stillt seg opp". Men hvis vi av en, eller annen grunn, er kommet nærmere en ca 200 meter, er det greit å gi seg tilkjenne. Eks, bevbege på seg, prate litt o.l. Er en uforvarende kommet for nær, bør en trekke seg tilbake.

 

Sikkert greit at dere ikke gikk ut av teltet, da de var så nærme. Moskus er i slekt med bison og er drøvtyggere. Men spiser stort sett det samme som sau og geiter. Ved angrep, kan de komme opp i 60 km/t. Og de løper omtrent like raskt oppover skråninger, som på flatmark.

 

De "stilte seg ikke opp" på det øyeblikket. Vi var rimelig langt unnå da vi forsøkte å få dem til å trekke seg litt tilbake fra veien slik at vi kunne sykle videre. De så oss veldig klart, men brydde seg tydeligvis ikke. Vi gikk forbi på ca 100-150m avstand. Dyrene var ikke truende på noen som helst måte ellers hadde jeg holdt enda mer avstand. Det var forresten min mann som forsøkte å skremme dem og jeg var ikke komfortabel med det i det hele tatt. Da de (en annen gruppe) kom nær teltet vårt, gjorde vi ingen forsøk på å skremme dem.

Neste dag traff vi på enda 2 grupper, litt lengre fra veien. Min konklusjon er at det er veldig mye moskus på Dovrefjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.