Gå til innhold
  • Bli medlem

Dronesalget tar av - hipp, hipp hurra.


Tom42

Anbefalte innlegg

Annonse

Å fotografere fra luften er en ting.

Å sende ut radiobølger fra luften (for live video-strøm fra dronen) er vel også en ting som trenger spesiell tillatelse...

 

Ikke nødvendigvis - da ville jo alt fjernstyrt RC-utstyr vært ulovlig. Det kommer an på frekvensen og sendestyrken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av fjernstyrt RC-utstyr er jo enveis kommunikasjon, hvor personen står med senderen på bakken (med mindre det har skjedd en revolusjon i RC-miljøet jeg har gått glipp av). Da når du ikke særlig langt, og det er derfor fullt tillat. Ymse walkie-talkier likeså. Frekvenser og sendestyrke er faktorer, men det er uansett sær-regler for når man flyr med radiosenderen fordi da har man en rekkevidde av en helt annen størrelsesorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en beklemmende følelse at dronen nå er ute av kurs, eller avsporing som moderatorene kaller det.  Om frekvenser og tekniske detaljer er interessent i et friluftsforum er ikke opp til meg å bedømme, men hensikten med mitt innlegg var å sette fokus på et nytt forurensningsobjekt som kan true naturopplevelsen - hvert fall min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en beklemmende følelse at dronen nå er ute av kurs, eller avsporing som moderatorene kaller det.  Om frekvenser og tekniske detaljer er interessent i et friluftsforum er ikke opp til meg å bedømme, men hensikten med mitt innlegg var å sette fokus på et nytt forurensningsobjekt som kan true naturopplevelsen - hvert fall min.

 

Åh, jeg trodde du var bekymret for forurensning av din nytelse av det elektromagnetiske spektrum?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med "toneleiet" på de der dronene, de er rett og slett jævlig irriterende. Det går liksom så inn i margen. Hvis disse blir veldig utbredt i tursammenheng tror jeg muligens at jeg skal sjekke bevæpningsmuligheter… Sprettert, kanskje? Det kan kanskje ta lite plass men være treffsikkert om man øver?

Fisking er en lovlig aktivitet. Det er ingen begrensning på hvor høyt man kan kaste... Fluefiske er veldig effektivt på droner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsiktig! Ellers ender det kanskje med stor minnestund og masse hets på Facebook for drone drept av sinna gårdeier, uten at drona hadde gått til angrep og jaget katt og kaniner..

Neida. Droner gjør aldri noe galt. Det er alle folkene som vandrer rundt uten å bli gjetet. Ikke er de inngjerdet heller. Det burde faenmeg vært forbudt å slippe folk løse i utmark.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagbladet.no/2014/08/13/nyheter/okonomi/teknologi/drone/kameradrone/34760664/

Akkurat som som noen løsgående hunder av og til gjør, stikker også droner av på egen hånd og eieren må lete etter dem.

 

Jeg lurer på om det ikke bør bli påbudt med ansvarsforsikring og førerkort? Tenk om vedkommende forårsaker skade til 5 mil. Hans vanlige forsikring dekker 1 mil og han sitter igjen med 4 mil. Sjansen er stor for at de skadede aldri får det hele beløpet. Er det akseptabelt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagbladet i dag

Men er det ikke rart at det er først nå det er snakk om skader, en drone på 2,5 kg er vel ikke noe imot et fjernstyrt fly, type jetfly på 20 kg i 300 kmt eller et seilfly på 15-25 kg?

Det kommer nok av at mange droner har diverse automatikk som skal hjelpe føreren. Problemet er bare at denne automatikken overraskende ofte svikter, og dronen stikker av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok av at mange droner har diverse automatikk som skal hjelpe føreren. Problemet er bare at denne automatikken overraskende ofte svikter, og dronen stikker av!

 

Ikke multikoptere av bra kvalitet, som f.eks. DJI sine. Det er som oftest piloten sin feil dersom han/hun mister kontrollen. Enten fordi piloten ikke har sørget for at fartøyet har fått skikkelig GPS-signal før avgang, eller fordi kompasset ikke er kalibrert. Det kan ta noen minutter, men mange gidder ikke å vente. Det kan også være at piloten har slått av "return-to-home"-funksjonen, med et godt GPS-signal fungerer den funksjonen så godt som alltid.

Jeg har selv en DJI Phantom 2 med et Sony RX100 kamera, den er helt stabil og trygg dersom piloten følger instruksjonene og retningslinjene fra Luftfartstilsynet.

En slik drone er ikke noe leketøy, men det er dessverre mange tullinger som tror det.

Personlig håper jeg det blir obligatorisk med lisens og ansvarsforsikring for alle som skal fly med en drone. (Det er forøvrig et ord jeg ikke liker, jeg får assosiasjoner til militære henrettelsesmaskiner...)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke multikoptere av bra kvalitet, som f.eks. DJI sine. Det er som oftest piloten sin feil dersom han/hun mister kontrollen. Enten fordi piloten ikke har sørget for at fartøyet har fått skikkelig GPS-signal før avgang, eller fordi kompasset ikke er kalibrert. Det kan ta noen minutter, men mange gidder ikke å vente. Det kan også være at piloten har slått av "return-to-home"-funksjonen, med et godt GPS-signal fungerer den funksjonen så godt som alltid.

Jeg har selv en DJI Phantom 2 med et Sony RX100 kamera, den er helt stabil og trygg dersom piloten følger instruksjonene og retningslinjene fra Luftfartstilsynet.

En slik drone er ikke noe leketøy, men det er dessverre mange tullinger som tror det.

Personlig håper jeg det blir obligatorisk med lisens og ansvarsforsikring for alle som skal fly med en drone. (Det er forøvrig et ord jeg ikke liker, jeg får assosiasjoner til militære henrettelsesmaskiner...)

Ja, ingen tvil om at det ofte dreier seg om brukerfeil, men problemet er at alle som har råd (og det er mange i kongeriket!) kan kjøpe seg en drone, og mange av disse kjøpesterke gutta(?) har hverken kunnskap eller tålmodighet til å foreta grunnleggende innstillinger før flymaskinen skal i lufta...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ingen tvil om at det ofte dreier seg om brukerfeil, men problemet er at alle som har råd (og det er mange i kongeriket!) kan kjøpe seg en drone, og mange av disse kjøpesterke gutta(?) har hverken kunnskap eller tålmodighet til å foreta grunnleggende innstillinger før flymaskinen skal i lufta...

Jepp, og regelverket i dag skiller dessverre mellom såkalt rekreasjonsflyging (sport, konkurranser, for moro skyld), og nytteflyving (bl.a. fotografering/filming for kommersiell bruk). Til førstnevnte bruk er det få restriksjoner bortsett fra straffeloven og alminnelig fornuft. Til nytteflyving kreves lisens. Store multikoptere og den lange rekkevidden er et såpass nytt fenomen at lovverket ikke har hengt helt med.

 

Men tilbake til tema: Jeg tror ikke multikoptere vil bli noe stort problem for de som vil ha ro og stillhet i naturen. De er store og tunge å bære med seg, og uansett lager de forbausende lite støy. Dessuten har de bare noen minutters flytid før batteriet er tomt :)

Det er andre aspekter ved droner jeg er mer bekymret for på sikt - overvåkning f.eks.

 

Her er et par bilder fra Lofoten tatt med multikopter. Det fine med slike flyvende kameraer er at de dekker de lavere høyder av luftrommet som ikke er tilgjengelig fra fly, og da kan man få fine "skråbilder" i stedet for typiske flyfoto.

post-8333-0-79212800-1407956931_thumb.jp

post-8333-0-54658600-1407956947_thumb.jp

post-8333-0-91946200-1407956972_thumb.jp

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok av at mange droner har diverse automatikk som skal hjelpe føreren. Problemet er bare at denne automatikken overraskende ofte svikter, og dronen stikker av!

 

 

Det kommer av at de er utsyrt med GPS, hvor du kan stille denne inn til å fly "hjem" hvis du mister kontakten med dronen. Men siden folk aldri leser bruksanvisningen, glemmer de å stille inn hvor "Hjem" er. Så dronen flyr dit den ble stilt inn forige gamg, og flyr "hjem"....til fabrikken i Kina....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer av at de er utsyrt med GPS, hvor du kan stille denne inn til å fly "hjem" hvis du mister kontakten med dronen. Men siden folk aldri leser bruksanvisningen, glemmer de å stille inn hvor "Hjem" er. Så dronen flyr dit den ble stilt inn forige gamg, og flyr "hjem"....til fabrikken i Kina....

Du trenger ikke å stille inn GPS, den finner satellittene selv etter noen minutter. Sammen med kompasset (som må kalibreres etter lengre forflytninger) har den god kontroll over himmelretningene og hvor den er. Før man tar av skal man sjekke (ved hjelp av lyssignaler) at den har funnet GPS-koordinater, da er "hjem" der den tar av. Skulle man da miste kontakten med kopteret, flyr den dit den tok av, med temmelig stor presisjon. Det er mulig å slå av GPS-flyving, og fly helt manuelt, men det er risikabelt og krever enda mer oppmerksomhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilde?

Så vidt jeg har skjønt er det ikke ulovlig å ta bilder av personer uten samtykke, det er publiseringen av disse som er ulovlig uten samtykke. (med unntak) Jf. åndsverkloven § 45c

Tja... Vi har vel også en egen lov, om fotografering. :) Den setter noen begrensninger, som er aktuell i denne tråden. Tenker da spessielt på snikforografering, på (og i) private områder. Da kreves tillatelse av eieren/personen. Eks, bak et inngjerdet privat område, inn av private vinduer, m.m.

 

Men denne loven setter ikke begrensning på fotografering, på offentlige steder og som er åpen for allmen ferdsel. Der kommer "din" lov inn i bildet, bruken av bildene. Og så har vi noe som heter "vanlig folkeskikk" også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

På nettet fant jeg en video og tekst om en solslikkende munk på toppen av en vindmølle.   Han lå og sov da en drone oppdaget han 50 meter over bakken.    Kunne ikke være skvetten for det var ikke noe gjerde rundt den lille plassen han kunne bruke.    Selv om han tok det hele med godt humør, er hans konklusjon likevel:

 

Det er litt irriterende. Det virker som man ikke kan gå noen steder for å få fred lenger, sier han

 

 

 

Av Magnus Fossen

Lørdag 29.08.2015, kl. 08:38

Da Kevin Miller dro på ferie til Rhode Island med kjæresten, besøkte de et område med drøye 50 meter høye vindmøller. Miller valgte å ta frem dronen sin for å filme de massive vindmøllene fra oven.

Det han oppdaget var en mann som tilsynelatende solte seg på toppen av vindmøllen.

Sjekk også denne: Sjimpanse fikk nok av impåsliten drone

«Han må ha tatt en lur, for det tok 5-10 sekunder før han oppdaget dronen», forteller Miller
om episoden på YouTube.

Mannen virket uanfektet av å ha blitt «oppdaget» og vinket til dronen.

Sjekk denne klassikeren: «Tatt» da hun hentet melk naken

Lokale medier melder at mannen er en benediktinermunk. Broder Joseph Byron dro ifølge
lokalavisen Providence Journal, opp til toppen av den over 50 meter høye vindmølla for å få litt fred og ro.

– Det var ikke skummelt. Det er fredfullt og utsikten over vannet er spektakulær, sier munken til lokalavisen.

Han sier det var hans første møte med en drone. Etter at dronevideoen har gått verden rundt, vil han nok ikke dra opp til turbinen igjen med det første.

– Det er litt irriterende. Det virker som man ikke kan gå noen steder for å få fred lenger, sier han
.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.