Gå til innhold
  • Bli medlem

Aksjon Søppel


ost

Anbefalte innlegg

Jeg klarte å miste Imsdalflaska mi i Reinheimen nå for et par uker siden. Skammer meg stort over å forsøple fjellet på den måten, men jeg vil forsikre dere om at det ikke var med vilje :cry:

 

Jeg plukket forresten litt søppel mellom  Pyttbua og Veltdalshytta. Det veier nesten opp for skaden jeg gjorde i Reinheimen ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var ikke mye søppel å finne i Reinheimen på ukesturen jeg nettop har kommet hjem fra. En liten pose med noe snop-greier, heldigvis:)

 

Du tok ikke med deg litt stein i samme slengen ?   Til å være så flatt så er det inn i helv… mye stein der.  

Jeg hadde en liten dåp mens jeg og @tronn ramle innover, der Reinheimen ble til Steinheimen. :angel:  

 

Ellers var det skuffende å se at folk ikke greier å bære med seg søppel mellom hyttene.  (ref @tronn sitt innlegg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tok ikke med deg litt stein i samme slengen ?   Til å være så flatt så er det inn i helv… mye stein der.  

Jeg hadde en liten dåp mens jeg og @tronn ramle innover, der Reinheimen ble til Steinheimen. :angel:  

 

Ellers var det skuffende å se at folk ikke greier å bære med seg søppel mellom hyttene.  (ref @tronn sitt innlegg.)

 

Steinen fikk ligge, men tok med et par kilosørreter hjem:) 

 

Det er sinnsykt steinete i Reinheimen, kan fort bli litt slitsomt. Men veldig fint da;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låste første post til toppen av innlegget slik at det står på toppen på alle sidene. 

 

Vi har hatt mange slike aksjoner tidligere også - og det å ta bilder av søppelfangsten og poste det her kan jo være en spore til å virkelig gjøre det. Kommer til å promotere denne tråden også i et nyhetsbrev senere hen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt på "Ut i naturen" på NRK nå i ettermiddag om 3 brødre som har oppholdt seg noen måneder på Bjørnøya, om hvordan de samlet sammen søpppel på strendene de var på. Etter de hadde reist fra øya, var sysselmannen å hentet det med båt :)

 

Var kjekt å se slik, inspirerende er det ihvertfall :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt på "Ut i naturen" på NRK nå i ettermiddag om 3 brødre som har oppholdt seg noen måneder på Bjørnøya, om hvordan de samlet sammen søpppel på strendene de var på. Etter de hadde reist fra øya, var sysselmannen å hentet det med båt :)

 

Var kjekt å se slik, inspirerende er det ihvertfall :)

Hvis ikke jeg tar feil er han ene av de brødrene den ene halvdelen av en duo som oppholdt seg i Kvalvika i Lofoten en hel vinter og surfa og. De bygga en hytte av søppel og stein, den står der enda og er en "atraksjon" om man går over til Kvalvika. De rydda og strendene der for noen helt abnorme mengder søppel, og fikk det henta med helikopter. Tv-serien som ble laget utav det heter "Nordfor sola" og jeg tror det ligger gratis på TV2. Absolut verdt en titt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehager og skoler er flinke til å lære bort om kildesortering osv, mange barnehager og skoler er også flinke til å være ute på tur. Her burde det være gode muligheter for å kombinere disse og samtidig være med å bygge opp noen verdier.  

 

Det aller viktigste vi kan gjøre er dog å lære barna våre at vi aldri kaster søppel noen andre steder enn der den hører hjemme. Altså man kaster ikke ispapiret ut av bilvindiet for da har barnet lært at det er helt greit.  Er vi ute på tur så tar vi alltid med litt søppel hjem om vi finner noe.  Vær med på vårdugnaden før 17.mai.  Da lærer man at søppla ikke forsvinner av seg selv.   Voksne folk er dessverre veldig tunglært så er bedre å gå bredt ut med barna.  

 

 

Kan legge til at Geocaching miljøet ganske offensivt fronter søppelplukking.  Med mottoet Cach in, trash out... 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med trådstarter her. Det er rart at ting som kan bæres med på tur ikke kan bæres hjem igjen..

 

Jeg plukker alltid opp søppel jeg finner på fjellet eller i skogen, så frem til at det er mulig å bære med seg. Kommer jeg over store "søppelfyllinger" fotodokumenteres det å varsles til nærmeste SNO kontor.

 

Jeg har i hele sommer plukket søppel mens jeg har vært på jobb i fjellet fra Dovre i sør til Saltfjellet i nord.

Gjenngangerne er plastposer, plastflasker, plastembalasje, aluminiumsbokser og ikke minst fiskesene! Finner en del haglpatroner i fjellet og

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://holdnorgerent.no

 

Har tatt med søppel i mange år, for hver gang jeg gikk forbi det samme søppelt på de samme stiene så ble jeg bare mer og mer irritert..

Innså fort at om ikke JEG tar med meg søpplet, så gjør vertfall ingen andre det heller..

Er ikke det at det er så ekstremt mye, men det som er blir liggende i årevis, å det baller da på seg etterhvert..

 

Etter hver gang det har vært en liten storm så finner jeg alltids søppel, og at folk kan miste noe som faller av sekken, har skjedd meg også..

Men, der hvor det ligger strødd med søppel etter at noen har vært å campet/fisket e.l., da, da, da, grrrr....

 

Det er så lett, bøye knærne, putte i sekken, done.......

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute Finnemarka i helga... fant en delvis nedgravd tom gassboks samt ett sliten sitteunderlag. Det skal jo legges litt innsats i for å putte en gassboks i jorda... den innsatsen kunne man heller brukt på å putte det i sekken. Underlaget ble bålmat da det var vasstrukkent og jævlig.

post-11911-0-41657400-1412017599_thumb.j

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Var ute i dag på en halvannen times tur med høstpulken på de flotte skogsveiene her i området.

Desverre tror noen dette er dumpeplass for søppel. Helt for jævlig når det attpåtil er gratis

levering av søppel på tirsdag og torsdager.

Selv om han har fått seg ny vask så kan han jo ikke ha helt ren samvittighet denne karen.

post-709-0-76554900-1413995282_thumb.jpg

post-709-0-75609300-1413995298_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Det var en fin opplevelse å se hvor lite søppel det lå igjen etter folk i Børgefjell. Litt fant vi, og det ble brent i bushbuddyen vi hadde med. 

Sålen, kammen og brillene ble funnet på villmarksstien som går mellom Ranserelva og Stekenjokk.

Vi tok også med en ølboks som var slengt i lyngen ved hengebrua litt før demningen, brua var forøvrig stengt, noe vi ikke så før vi hadde gått over.   :D

Det stod skilt kun på ene siden av brua.

 

post-6789-0-42247900-1442143084_thumb.jp

post-6789-0-79164400-1442143549_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

DBS'n gikk ikke på vannet den heller..!  Fant den 100 meter fra land.. Mye og finne nå som Mjøsa er så lita..  Det er ikke bare engangsgriller det skulle vært forbud mot.. 

IMG_20160404_182918.jpg

IMG_20160404_184424.jpg

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...

Jeg har nettopp kommet hjem fra en liten tur i marka. Deilig å bare la tankene fare. Som vanlig er det et irritasjonsmoment når man er ute og vandrer slik. Tok med restene fra festen hjem, ihvertfall det som gikk an å få med seg.  

15409530_10157772924280532_1141730103_o.jpg

15537031_10157772924355532_546950034_o.jpg

Endret av CarlHenrik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det verste med all søppla er at de som forsøpler aldri får kjenne på konsekvenser.

Jeg bor i nærheten av en gammel riksvei og de som forsøpler er to typer - 

De "rike" som skal på hytten sin på Geilo og utenlandske tungtransportsjåfører.

Jeg har montert en søppeldunk ved nærmeste fiskeplass, enda den står VED VANNET - så legger folk ifra seg søppel langs med stien og ved veien.

Jeg vet ikke når moral forsvant, men den er ihvertfall forduftet fra jordens overflate, mener jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 11.8.2014 den 10.43, ost skrev:

Jeg er lei. Møkk lei! Av søppel.

 

Ikke av søppel som ligger i søppelposen i en overfylt søppeldunk, eller av matposen som er så full at den sprekker på vei ut fra kjøkkenet. Slikt hører med. Det jeg er lei av er søppel som flyter i marka. Gamle engangsgriller. Tomme ølbokser. Halvfulle poser som var for ekle til at noen ville ta det med ut etter endt tur. 

 

På søndagens tur kom jeg over en gammel teltplass der soveposen og teltet stod igjen. Må ha vært der i et år minst, råttent og ødelagt. Fint? 

På sist overnatting kom jeg over en fin oppbygd bålplass. Hele bålplassen var fylt av søppelposer fra tidligere brukere. Noen som har lyst på grillede pølser? 

På tur med familien har gjennomgangstonen blitt "ikke ta i det" når småbarna finner søppel overalt hvor vi setter oss ned for å spise. 

 

Er det slik vi vil ha det?

 

Jeg starter herved en motaksjon. Aksjon søppel. Følgende prinsipper legges til grunn.

 

- sekken min skal alltid inneholde en ekstra søppelsekk og plasthansker

- søppel som finnes dokumenteres med bilde, plukkes opp og legges i nærmeste søppeldunk

- bilder publiseres i denne tråden

 

Om flere tenker som meg er dere velkomne til å være med! 

 

Ost

Er med! Kjører imidlertid dette prinsippet nesten alltid når j er ute, ligger det noe så tar j det med tilbake og kaster det (seff litt avhengig av hvor stor og tung ting det er (har noen lagt igjen en Fiat, lar jeg den ligge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
On 8/11/2014 at 10:43 AM, ost said:

Jeg starter herved en motaksjon. Aksjon søppel. Følgende prinsipper legges til grunn.

 

- sekken min skal alltid inneholde en ekstra søppelsekk og plasthansker

- søppel som finnes dokumenteres med bilde, plukkes opp og legges i nærmeste søppeldunk

- bilder publiseres i denne tråden

Jeg lever av prinsippet at jeg i det minste skal ta mer med meg hjem enn jeg tok med ut (om man ser bort fra mat som konsumeres). Det er såpass enkelt og krever tilnærmet ingen ekstraarbeid at nesten samtlige burde og kunne gjøre det samme. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen forsøpler feks populære steder som Sognsvann i Oslo blir jo dette ryddet opp raskt av kommunen, men langt inn i Oslomarka (og andre steder) hvem er det som tar ansvar og virkelig rydder skikkelig opp der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, JorgenKn skrev:

Hvis noen forsøpler feks populære steder som Sognsvann i Oslo blir jo dette ryddet opp raskt av kommunen, men langt inn i Oslomarka (og andre steder) hvem er det som tar ansvar og virkelig rydder skikkelig opp der?

I Nordmarka er det nok litt blanda. Hovedsakelig drives skogen av de to store grunneierne, Løvenskiold og Oslo kommune. De rydder nok ved søplespann og noen rasteplasser. I tillegg må de respektive turforeningene (Turistforeningen og Skiforeningen) rydde i tilknytning til sine hytter og stier. Ellers er det deg og meg og hvem ellers som måtte være villig til å rydde på andres vegne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Hansker og bosspose i sekken, SMART! :) 👍

Oppfordrer at alle oss som har fungerende bløtmasse mellom ørene til å plukke opp hver minste bossbit man finner rundt leir-/bålplasser, når man har mulighet til dette.

Nemlig fordi boss har en tendens til å formere seg på plassen. Om det ligger ett sjokoladepapir ved bålplassen, blir dette sett på som en invitasjon/magnet til å hive mer boss der, og mer, og enda mer. Om noen griser kommer til samme plassen og det ikke er ett fnugg av boss der, er kjangsen større for at det aktiviseres tankevirksomhet i hodet som gjør at det er større sannsynlighet for at bosset blir med til neste bosspann. Er plassen litt forsøplet fra før, tenker mange at det ikke betyr noe om de legger fra seg litt ekstra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.