Gå til innhold
  • Bli medlem

Gå Romsdalseggen


kristoff3r

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg og en kompis har planer om å gå Romsdalseggen nå om et par helger. I den forbindelse har jeg noen spørsmål vedrørende gjennomføringen av turen, som jeg håper at noen her kanskje kan svare meg på. Har forsøkt å søke litt her på forumet, men de få trådene inneholder dessverre ikke så mye informasjon.

 

Først og fremst tenker vi å kjøre bil fra Oslo. Vi har planer om å sove i telt på turen, så er litt usikker på hva som er greiest løsning. Ser for meg følgende muligheter:

 

1. Sove i telt et sted i nærheten av Åndalsnes fra fredag til lørdag, og ta buss inn til Venjesdalsetra lørdag morgen. Gå turen tilbake på lørdag, sove i telt til søndag for så å reise hjem.

 

2. Kjøre til Venjesdalsetra på fredagen, overnatte i telt for så å gå til Åndalsnes på lørdag, og buss tilbake til Venjesdalsetra på lørdag ettermiddag. Overnatte en natt til, for så å dra hjem på søndag.

 

(Hvordan er det forresten med buss, går den ofte?)

 

Jeg vil helst slippe å bære utstyret (telt, sove etc) med meg på turen. Vet ikke om noen andre har forslag til gjennomføringsplan?

 

Vi tenker også og gå med hund - noen som har erfaring med dette? Det er en ung, men forholdsvis turvandt Breton. Vi tenker nok å gå turen som er beskrevet på UT.no som Romsdalseggen normal

( http://ut.no/tur/2.2038 )

 

 

Håper på tilbakemeldinger fra folk som kjenner området, eller som har erfaring med selve turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke tog?

 

Må være mye bedre å sitte på billig tog og knote med nettbrett eller bok enn å kjøre.

.

Høres ellers ut som en bra plan. Om dere har tid, ta gjerne en titt innom Isfjorden før dere returnerer på søndagen. Her er det mange godsaker som Kirketaket, Gluterholet og Gjuratinden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere grunner, men i hovedsak syntes jeg det er greiere med bil. Litt mer fleksibelt, også ser jeg for meg at det er lettere når man kommer frem.

 

Syntes ikke toget var spesielt rimelig heller, koster fort 2500,- for to personer og en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ 2 er prøvd med modifikasjoner og kan anbefales.  Vi teltet litt oppe i lia vestom Venjedalsvatnet og kjørte ned til der stien starter ved sætra. Langs vegen forbi Venjedalsvatnet er det flere campalternativer og på vestbredden er det en stor fin plass som visstnok brukes ofte av større grupper...

Bussen vet jeg ikke noe om, den hadde ikke begynt å gå for sesongen. Taxi koster 400,- kr. Åndalsnes har en operativ turistinfo som sikkert kan informere om busstider.

Angående hund var det såppass smalt og bratt at hunder måtte hjelpes her og der den første biten på eggen fram til høyde 1216. Det var en del folk med hund over eggen, så det går nok greit så lenge en ikke er høydevar og har nok med seg selv, samt at hunden går rolig i bånd/ved fot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene!

 

Det kan se ut som det mest aktuelle er å ta buss fra Åndalsnes Skysstasjon og inn til Vengedalen. På den måten kan vi gå tilbake til Åndalsnes på lørdagen, hvor bilen med telt og annet utstyr står parkert.

Er det noen som har erfaring med å telte i eller rundt Åndalsnes?  Noen å anbefale? (Gjerne ikke så langt å kjøre fra Skysstasjonen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Takk for tilbakemeldingene!

 

Det kan se ut som det mest aktuelle er å ta buss fra Åndalsnes Skysstasjon og inn til Vengedalen. På den måten kan vi gå tilbake til Åndalsnes på lørdagen, hvor bilen med telt og annet utstyr står parkert.

Er det noen som har erfaring med å telte i eller rundt Åndalsnes?  Noen å anbefale? (Gjerne ikke så langt å kjøre fra Skysstasjonen).

Har dere gått? :) Ble hunden med? Hvordan gikk det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Turen er utført, og det ble en meget vellykket helg! Vi hadde en litt sen avreise på fredag ettermiddag, og fikk kjørt fra Oslo mot Åndalsnes i firetiden. Fant en campplass ca. en halvtime før Åndalsnes og fikk opp teltet før mørket lag seg.

 

Lørdag morgen var det tidlig opp for å bryte camp, og vi var i Åndalsnes ca. en halvtime før bussen gikk fra jernbanestasjonen. Dette er en buss satt opp kun for å frakte folk inn til startpunktet for turen, og billetter kan kjøpes på nettet. Jeg hadde vært i kontakt med turistkontoret i forkant for å forsikre meg om at det ikke var noe problem med hund på busse, og det gikk veldig fint.

 

Selve turen var veldig flott, og vi brukte vel en 5-6 timer med noen pauser. Dersom man går turen med hund vil jeg nok anbefale og gå turen den veien vi gikk, da får man klatring på de bratte partiene (min hun er mer skeptisk til bratte nedstigninger). Det ble noe løfting i de bratteste partiene, så det er absolutt en fordel å være to personer(en som løfter og en som tar imot). Jeg opplevde det litt utfordrende, men absolutt gjennomførbart. Tror hunden hadde en veldig fin tur, og var stort sett glad og fornøyd.

 

I etterkant har vi også gått Besseggen. Det var ganske likt med tanke på vanskelighetsgrad for hunden, kanskje noe enklere.

 

Legger ved noen bilder fra turen.

 

post-14436-0-55811400-1410421509_thumb.j

post-14436-0-03388700-1410421512_thumb.j

post-14436-0-09117800-1410421515_thumb.j

post-14436-0-79918100-1410421517_thumb.j

post-14436-0-72887600-1410421519_thumb.j

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Turen er utført, og det ble en meget vellykket helg! Vi hadde en litt sen avreise på fredag ettermiddag, og fikk kjørt fra Oslo mot Åndalsnes i firetiden. Fant en campplass ca. en halvtime før Åndalsnes og fikk opp teltet før mørket lag seg.

 

Lørdag morgen var det tidlig opp for å bryte camp, og vi var i Åndalsnes ca. en halvtime før bussen gikk fra jernbanestasjonen. Dette er en buss satt opp kun for å frakte folk inn til startpunktet for turen, og billetter kan kjøpes på nettet. Jeg hadde vært i kontakt med turistkontoret i forkant for å forsikre meg om at det ikke var noe problem med hund på busse, og det gikk veldig fint.

 

Selve turen var veldig flott, og vi brukte vel en 5-6 timer med noen pauser. Dersom man går turen med hund vil jeg nok anbefale og gå turen den veien vi gikk, da får man klatring på de bratte partiene (min hun er mer skeptisk til bratte nedstigninger). Det ble noe løfting i de bratteste partiene, så det er absolutt en fordel å være to personer(en som løfter og en som tar imot). Jeg opplevde det litt utfordrende, men absolutt gjennomførbart. Tror hunden hadde en veldig fin tur, og var stort sett glad og fornøyd.

 

I etterkant har vi også gått Besseggen. Det var ganske likt med tanke på vanskelighetsgrad for hunden, kanskje noe enklere.

 

Legger ved noen bilder fra turen.

Fine bilder! Takk for referat! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei, fine bilder, gikk turen Juli14, fantastisk tur! Når man kommer fra Vengedalen og når toppen, er det et imponerende skue utover Romsdalen. Vi valgte å ikke ta med våres hunder siden vi var klar over at det var enkelte steder med klyving. Har en Labrador og en Border collie, sistnevnte hadde nok ikke hatt noe problemer, men Labrisen hadde nok slitt litt mer Anbefaler turen for alle med normalt god form, gamle og unge

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.