Gå til innhold
  • Bli medlem

Vind i fjellet - hva er den sterkeste vinden du har gått i


REJOHN

Anbefalte innlegg

[table]

Vindstyrke Styrke Navn på vindstyrke

1 0-0,2 Stille

2 0,3-1,5 Flau vind

3 1,6-3,3 Svak vind

4 3,4-5,4 Lett bris

5 5,5-7,9 Laber bris

6 8,0-10,7 Frisk bris

7 10,8-13,8 Liten kuling

8 13,9-17,1 Stiv kuling

9 17,2-20,7 Sterk kuling

10 20,8-24,4 Liten storm

11 24,5-28,4 Full storm

12 28,5-32,6 Sterk storm

13 32,6+++ Orkan

[/table]

 

Med bakgrunn i en tråd om hvor sterk vind telt tåler, kunne det være artig å få noen innspill på hvor sterk vind folket mener de har vært ute i.

 

Jeg snakket med en kar i gå. han hadde vært på Kjerrag lørdag og hilst på "Lena". Han mente vinden var på orkans styrke.  Og det virket som om denne karen hadde vært ute noen ganger før...

 

Men orkan?

 

Jeg har beveget meg i stiv/sterk kuling  - med store problemer. Da var det ikke lett å holde balansen, og det ble å ta seg for noen ganger.  Og det gikk ikke fort fremover.

Det kan nok ha forekommet at jeg har vært ute for stormkast. Det har hendt at jeg har måttet krype for å komme fram på en sikker måte.

 

Men orkan?

Endret av Tor Magnus
Fikset tabellen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tviler på at han hadde klart å fullføre turen om det var orkan hele veien. Kanskje i de verste vindkastene, men de kan jo være langt kraftigere enn den jevne vinden. Var vel forøvrig ikke før litt utpå kvelden vinden virkelig tok tak på lørdagen?

 

I vinter var det mye vindfulle helger, jeg hadde planlagt tur på hardangervidda flere helger, men gang på gang måtte jeg avlyse pga været. Til slutt fikk jeg mulighet for å dra opp en søndag og ta fri mandag og tirsdagen. Hang på siste kolonne opp før veien åpnet. På vei innover vidda hadde jeg liten kuling og opp i stiv kuling i ryggen. Da jeg skulle slå opp teltet begynte det å blåse opp og da jeg så på vindmåleren på Dyranut hadde den vært oppe i 22 ms. Det er nok det hardeste vinden jeg har teltet i, men tipper det ikke var langt unna den ene dagen i påsken også. Dagen etter var det fremdeles noe rundt liten kuling og da gikk jeg halvparten av veien med vinden i ansiktet, mildt sagt enorm forskjell og hva som er komfortabelt når man går mot vinden ligger nok rundt der for min del.

 

Var forøvrig litt ekstra heft å få opp teltet i så sterk vind, men når det først var oppe stod det støtt som fjell. Sov godt den natta også :)

 

Vurderer å skaffe meg en håndholdt vindmåler til å ta med på vinterturene, greit å vite hvor mye det faktisk blåser og hva som er en komfortabel grense for hva som er forsvarlig å være ute i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 22 - 24 m/s mellom Kjeldebu og Krækkja i februar 2012 (ski). Flere ble blåst overende av kastene. Sikt ca. 10 meter (gikk på retning og speidet etter neste stake). Nesten umulig å kommunisere pga. vinden. Jeg vil ikke gjøre det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 22 - 24 m/s mellom Kjeldebu og Krækkja i februar 2012 (ski). Flere ble blåst overende av kastene. Sikt ca. 10 meter (gikk på retning og speidet etter neste stake). Nesten umulig å kommunisere pga. vinden. Jeg vil ikke gjøre det igjen.

Så du mener det gikk greit å komme seg fram selv om vinden var liten storm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REJOHN

 

Svaret er at jeg ikke synes det var greit å komme seg frem, men at det gikk. Skriver vel også at jeg ikke vil gjøre det igjen :)

 

By the way... profilbildet er fra "lunchpausen". Jeg gikk tom for energi, selv om det kun er 13 km og at det var "medvind". Brukte mye energi på å "holde meg på beina", samt sikkert på varmetapet. Turen var ledet (godt) av DNT, slik at beslutningen om å gå ikke var min.

 

Lærte der å ha en line med karabinkrok på fjellduken, da det var vanskelig å ikke miste den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindap!

 

Om du ikke klarer å gå men må krype kan jeg garantere deg at det blåser mye mer enn stiv kuling. Antagelig full storm muligens opptil orkan.

 

Det er mulig å gå (på et vis) om enn nærmest fall innimellom og mye vingling om vinden bikker over i orkan som starter ved 32.6 m/s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiv kuling har jeg hatt noen ganger. Flere ganger har det nok vært opp til 20 ms, men da har stort sett teltet vært oppe. I fjor på Ringebufjellet gikk jeg på ski med vinden rett i mot. Vindstyrken var trolig rett i underkant av 20ms, kanskje 18-19. Det gikk veldig tregt, men det gikk. Men såpass tregt at jeg bestemte meg for å sette opp teltet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindap!

 

Om du ikke klarer å gå men må krype kan jeg garantere deg at det blåser mye mer enn stiv kuling. Antagelig full storm muligens opptil orkan.

 

Det er mulig å gå (på et vis) om enn nærmest fall innimellom og mye vingling om vinden bikker over i orkan som starter ved 32.6 m/s.

I følge Beuforts skala er det skjelden med sterk storm inne i landet.

 

Full storm

Storm Sjelden inne i landet, trær rykkes opp med rot, stor skade på hus

Jeg tviler ærlig talt på om noen har beveget seg i full storm med stabil vind over 24,5 m i sek.

 

Jeg har i hvert fall problemer med å stå oppreist, med vind på over 20 m/s. (Nb fortsatt vind med den styrken over tid, i kast kan nok vinden komme opp i høyere fart, og det er fortsatt mulig å bevege seg.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN

 

At det ikke blåser så mye særlig ofte i innlandet er sikkert riktig, men når Lindap beskriver at hun må krabbe for å komme fram er det sannsynlig at det blåser minst full storm

 

Dette blir litt off topic, men for å underbygge mine argumenter at det er mulig å bevege seg i full storm så bruker jeg mine erfaringer som vindsurfer i over 30 år :-)

 

Jeg tar derfor utgangspunkt i vind som vi opplever en sjelden gang, og vi klarer altså på et vis å gå med brett og rigg til vannet og seile i vindkast opptil full storm. Det blir mye knall og fall i slike forhold, men det er altså mulig.

 

16 oktober 1987 var en dag som fortsatt huskes av mange brettseilere. Det blåste orkan i ytre oslofjord og andre steder i landet. Vi var noen som vindsurfet den dagen og det ble målt 29 m/s der vedkommende turde å stå for å måle. Jeg skal innrømme at det ikke var mye kontroll på seilingen min den dagen, men vi var nå utpå og fikk noen høye hopp.

 

Her er en link til noen meget gode vindsurfere som seiler i storm i Irland tidligere i år. Det skal nevnes at jeg ikke er i den klassen de er :-))

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN

 

At det ikke blåser så mye særlig ofte i innlandet er sikkert riktig, men når Lindap beskriver at hun må krabbe for å komme fram er det sannsynlig at det blåser minst full storm

 

Dette blir litt off topic, men for å underbygge mine argumenter at det er mulig å bevege seg i full storm så bruker jeg mine erfaringer som vindsurfer i over 30 år :-)

 

Jeg tar derfor utgangspunkt i vind som vi opplever en sjelden gang, og vi klarer altså på et vis å gå med brett og rigg til vannet og seile i vindkast opptil full storm. Det blir mye knall og fall i slike forhold, men det er altså mulig.

 

16 oktober 1987 var en dag som fortsatt huskes av mange brettseilere. Det blåste orkan i ytre oslofjord og andre steder i landet. Vi var noen som vindsurfet den dagen og det ble målt 29 m/s der vedkommende turde å stå for å måle. Jeg skal innrømme at det ikke var mye kontroll på seilingen min den dagen, men vi var nå utpå og fikk noen høye hopp.

 

Her er en link til noen meget gode vindsurfere som seiler i storm i Irland tidligere i år. Det skal nevnes at jeg ikke er i den klassen de er :-))

 

Vindsurfing har jeg ikke mye greie på, men jeg har hatt noen turer i dårlig vær. Og etter min mening overvurderer mange vindstyrken.

Men jeg tenke meg at det går greit å vindsurfe i sterk vind, om bare vinden er "stabil".

 

Eh: og jeg tror du blander meg og @Lindap Jeg har krøpet noen ganger (se første innlegg) og LINDAP sier hun IKKE har krøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg blander deg og Lindap ser jeg, beklager det    :oops:  

 

Jeg har også mange turer i dårlig vær på fjellet, men da har jeg ikke hatt med vindmåler og da blir vurderingene upresise. 

Men husker jeg gikk inn mot Rauhelleren fra Solheimstulen i mars 2012 i sterk kuling imot 7 timer med pulk. Sandhaug målestasjon som jo ikke er så langt unna hadde opptil storm i kastene da. 

 

Grunn til at jeg blander inn vindsurfing er at jeg da har mange erfaringer fra å bevege meg i storm til fots også. Vi må jo rigge opp og gå til vannet med utstyret som jo har endel vindfang. Forøvrig er vinden nær sagt aldri helt stabil. 

 

Hovedpoenget er uansett at det lar seg gjøre å gå oppreist i full storm om enn svært ustøtt enten det er ved sjøen eller på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på Sørøya i Finnmark i fjor viste værmeldingen 15 m/s, dvs liten kuling og da var det en relativt artig utfordring å sette opp telt husker jeg, et Helsport Extreme, altså et tunneltelt. Jeg holdt så hardt jeg kunne i duken, mens turfølget skjøv inn stengene. Om det faktisk var 15m/s aner jeg jo ikke, men det blåste såpass at teltstengene bøyde seg feil vei, de lå dermed flatt nede på bakken i stedet for å stå opp som en bue. Med masse bardunering og tett med steiner på stormmattene fikk vi tilslutt en god leir og vi sov veldig godt. 

 

Dagen etter møtte vi to karer som ikke hadde vært like heldige: Teltet deres hadde revnet i løpet av natta... 

 

Det er nok den kraftigste vinden jeg har forsøkt slå opp telt i hvertfall. Men det gikk jo fint, så noen m/s til hadde sikkert gått greit det og :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sterkeste vinden jeg har vært ute i på fjellet er 17 m/s.  Skulle kite til Finse og videre til Geilo.  Dagen begynte med stille vær, men det begynte å blåse mer og mer.  Vi passerte et par lag som brøt seg inn i hytter.  Da vi seilte over finse-vannet med 4 kvm skiseil (nasa), var jeg ikke mye høy i hatten...omtrent null sikt.  Vi vurderte det til at det tryggeste ville være å komme seg raskt til finse.  Vinden virket nok litt mindre enn det den var siden vi blåste med vinden...men det var noe h* blafring når jeg tok ned seilene.  Han jeg seilte med gikk den siste biten siden hans 4 kvm av et annet merke var alt for stor.

Det var de på finse 1222 som sa findmåleren viste 17.

 

Jeg har også satt opp og sovet i et bergans cho oyo utenfor en hytte i 17 m/s.  Skremmende nok der, men fikk skikkelig sansen for teltet etter det.

 

Vindsurfer også en masse.  På midten av 90-tallet var i påsken i Frankrike.  Da hadde vi 8 av 10 dager med over 20 m/s.  Det meste vi målte på stranden var 30 m/s.  Da kunne jeg ikke gå med ryggen mot vinden - enten ble øynene fylt med sand, eller så blåse solbrillen av meg.  Bilen var parkert skrått mot vinden, men sto og vugget selv om den stod i le.  Vi var to som bar utstyret ned til vannet.  

Etter noen nestenulykker seiler jeg ikke lenger i sterk vind dersom det ikke er pålandsvind.  Drev i 4 timer da en mast knakk i 20m/s ute ved sletterøyene...ikke gøy.... Måtte reddes av kystpatruljen i Tr.fjorden under en regatta da brettet forsvant.  Var opp til 22 m/s.  Følte meg veldig liten da jeg ble fisket opp.

 

Jeg mener forøvrig å ha hørt at det er mer kraft i vinden om vinteren og på fjellet, selv om hastigheten er den samme....  Passer veldig bra med følelsen, men vet ikke om det stemmer. 

 

Sterkvindsurfing trenger forøvrig ikke se like ekstremt ut som i videoen over:http://vimeo.com/97406977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg mener forøvrig å ha hørt at det er mer kraft i vinden om vinteren og på fjellet, selv om hastigheten er den samme....  Passer veldig bra med følelsen, men vet ikke om det stemmer. 

 

Vil tro det har noe med at mann sjeldent måler vinden ved bakkenivå? På vinteren blir vinden stort sett den samme langs bakken som noen meter opp siden alt er jevnet ut og ikke noe stopper den mens om sommeren vil vinden langs bakken bli noe bremset av stein og vegetasjon. Så 20 m/s målt i 2 meters høyde vil virke kraftigere på vinden enn om sommern. Ihvertfall en mulig forklaring. Godt mulig det er andre forklaringer også som jeg ikke klarer tenke på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk sammens med en venn opp til en topp på ca 500 moh. Det var sterk sørvest men heldigvis sprang vi i le for vinden helt til toppen. Jeg er usikker på hvor mye ms det var men vi har aldri opplevd slik vind tidligere. Da vi nærmet oss toppen trakk jeg armene mine så nært kroppen så mulig for å hindre vinden tok mest mulig tak samt bøyde meg nedover mens jeg gikk. Flere ganger mistet jeg balansen totalt og falt. Skal sies det var mye kastevind. Kjentes ut som Norrøna jakken ble revet opp i stykker fra sømmen...

Legg merke til staven på flagget. ennå holder han den ganske langt oppe. Hadde ikke sjangs til å kommunisere på et forståelig vis.. Ble helt ør i hue

10370376_10152042664311300_7440275938855

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindstyrkeforklaringa på http://om.yr.no/forklaring/symbol/vind/ stemmer godt med mine erfaringar frå fjellet (med unntak av beskrivinga av sikta, den kan vera langt dårlegare enn i beskrivinga). Det går ei praktisk grense mellom sterk kuling og liten storm. Denne grensa har eg kjent på kroppen fleire gonger vintertid, og dei gongene viser vindmålaren min stabilt rundt 20m/s, av praktiske grunnar måler eg ikkje over 10 minutt, og heller ikkje 10 meter over bakken. Sumarstid er det sjeldnare at eg opplever slik vind, men det hender på utsatte toppar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri målt vind selv. Men jeg mener jeg har gått i 15-18ms(var meldt 17ms) på Hardangervidda i fjor sommer. Gikk vel i underkant av halvannen mil i motvind, 6 grader og regn.

Kom meg ned i noen steder hvor det var litt ly heldigvis, hvor jeg fikk samlet krefter og slappet av før jeg gikk videre. Da jeg til slutt kom til Dyranut var jeg så sliten og lei at jeg endte med å ta bussen til Geilo og videre hjem, i stedet for å gå videre mot Finse som var planen.

Ikke noe moro å bevege seg i, men i grunn uproblematisk over en dag eller to mtp kuppelteltet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg vet egentlig ikke - for å være ærlig. Men det har vært så sterk vind at jeg ikke kunne stå oppreist. Måtte lure meg fra fjellet og ned i mer skoglige områder for å sette opp teltet. Det er forøvrig metoder for å få opp telt i sterk vind. Alene kan det jo være nesten umulig mange ganger. Du kan lese om det her: http://friute.no/archives/2420

post-15331-0-89621700-1411564018_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på fjelltur under en storm forrige vinter hvor det blåste full til sterk storm/orkan på toppene og på kysten. Hvor sterkt det blåste akkurat der hvor jeg var vet jeg ikke, men det var vanskelig å puste og holde seg stående i noen av vindkastene.

 

Satte fra meg kameraet på bakken og bygde varde oppå denfor å filme en liten snurt!

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REJOHN:

Ser du har "glemt" å ta med en vindkategori, da tenker jeg på: Pinlig bris. :razz:

Dette er en kategori en seilerkompis og jeg har laget.  

 

For øvrig har jeg ikke beveget meg ute i sterkere vind enn sterk kuling, men jeg har ligget teltet i liten storm. Det frister ikke å oppleve det igjen.

Jeg har opplevd et annet aspekt ved sterk vind på vinterstid, nemlig faren for forfrysning. Det skjer hurtig dersom man ikke har tatt forhåndsregler (tildekking/kuldekrem)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd et annet aspekt ved sterk vind på vinterstid, nemlig faren for forfrysning. Det skjer hurtig dersom man ikke har tatt forhåndsregler (tildekking/kuldekrem)

Det er en annen side ved vind og kulde, som ikke så mange har greie på, selv om jeg er sikker på at mange har hatt en mild form for hypotermia.

Min erfaring er at vind regn og temperatur ned mot null egentlig er farligere.

(Jeg har på kjent -36 grader og litt vind. Pokker så kaldt, og vi ble hvite på kinn og ører, men ikke særlig nedkjølt ellers.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 22 - 24 m/s mellom Kjeldebu og Krækkja i februar 2012 (ski). Flere ble blåst overende av kastene. Sikt ca. 10 meter (gikk på retning og speidet etter neste stake). Nesten umulig å kommunisere pga. vinden. Jeg vil ikke gjøre det igjen.

 

Ser ut til at jeg fikk samme turen bare noen uker etter deg (mars 2012). Hadde meldt meg på ferskingtur med DNT, og gikk Fagerheim, Krækkja, Kjeldebu, Krækkja og Ustaoset. Var ikke særlig høy i hatten da et par av oss falt overende av vinden, ca 10 meter sikt (muligens en sekundmeter eller to mindre enn deg).

Siste dagen var vi fire som snudde. Selv om vinden hadde løyet noe, var det hard skare og da med vinden i ryggen har du liten oversikt om noe skulle skje med de bak deg i rekken. 

 

Ferskingtur - joa, helgen etter oss hadde de visst påskefre - jeg var glad for vår tur, hvor vi virkelig opplevde hva vær, føre og følge kan bety for en vintertur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet kombinasjonen telt og orkan i forsvaret. Vi skulle tilbringe to døgn på toppen av det høyeste fjellet i området (samtidig som politiet var på radio for å be alle i fylket om å holde seg innendørs). Står listet som et av Norges verste uvær i nyere tid på Wikipedia.

 

Teltene tålte stort sett vinden, men snøen var det verre med. Av fire personer på hvert telt måtte to konstant krype rundt med spade for å holde vindtransport unna. To timer på og to timer av. Vi beveget oss ned til lavere høyde og gravde oss inn etter halvannet døgn og to teltkollaps. Minst et av teltkollapsene kan tilskrives at noen ble litt late med å holde snøen unna. Ingen problem med teltet benyttet av mitt lag - et Helsport Rago. Det ble også benyttet noen Hilleberg telt, men husker ikke lenger hvilken modell. Alle telt var forholdsvis nye, godt ivaretatt og rigget for drittvær.

 

Var alene ute i opp til full storm på Hardangervidda senest i vinter. Med utstyr og rutine er det etter min mening helt greit å bevege seg i forholdsvis mye vind. Ved direkte motvind ville jeg gjerne lagt meg til og ventet det ut såfremt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.