Gå til innhold
  • Bli medlem

Vind i fjellet - hva er "tålegrensen" for en telttur


Vidar Brenden

Anbefalte innlegg

Vi er et par som planlegger en tur mellom Finse og Ustaoset med start på tirsdag. Vi har litt erfaring med fjellvandring, men da fra hytte til hytte og dagsturer. Vi skal nå på en 4-5 dagers teltur i det nevnte området. Yr varsler i denne perioden opp til 13 m/s vind og spørsmålet jeg stiller de fjellvante her på forumet er om dette kan være i meste laget for en slik tur? Jeg forventer subjektive svar, men sprikende informasjon er bedre enn ingen informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt inntrykk er at vindkastene kan være betydelig kraftigere enn den vinden yr.no melder. Sterk vind gjør teltlivet mindre komfortabelt, men spennende :-) Kuppeltelt er mindre følsomt for endring i vindretning, så det kan føles bedre når vinden dreier. Kom igår hjem fra vestvidda der sterkeste vind vi hadde var en sterk bris. Bare timer senere skal det være opptil 30m/s på vestlandet sør for Stadt, ifølge yr.no. Det er jeg glad jeg ikke opplevde i kaitum-teltet, spesielt sammen med barn.

 

Ser ut som yr.no har redusert vindvarselet siden du sjekket, men dersom dere bardunerer godt skal det uansett gå greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yr sine modeller tar ikke hensyn til terrenget så det er litt bingo med hva de melder. Terrenget påvirker vinden i veldig stor grad. Med 13 m/s rett inn en dal vil gi en vindtunelleffekt. Går dalen på tvers kan man få fallvinder. Du sier de melder opp mot 13 m/s. Hvis det gjelder jevnt over for alle dagene så hadde jeg valgt et annet turmål, men hvis det bare er en av dagene ville jeg dratt. Forutsetter at det brukes et skikkelig fjelltelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det var visst Storm.no jeg refererte til og der er det fortsatt 13 m/s,  mens Yr, som du riktig påpeker gir noe lavere vind i sine prognoser.  Så lenge ingen her på forumet mener 13 m/s er teltkollaps-styrke så lar vi det stå til. Teltet vi bruker er en eldre årgang av North Face Bullfrog, som foreløpig bare min bedre halvdel har erfaring med så vi får se på turen som datasainnsamling til neste teltinnkjøp  :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yr sine modeller tar ikke hensyn til terrenget så det er litt bingo med hva de melder. Terrenget påvirker vinden i veldig stor grad. Med 13 m/s rett inn en dal vil gi en vindtunelleffekt. Går dalen på tvers kan man få fallvinder. Du sier de melder opp mot 13 m/s. Hvis det gjelder jevnt over for alle dagene så hadde jeg valgt et annet turmål, men hvis det bare er en av dagene ville jeg dratt. Forutsetter at det brukes et skikkelig fjelltelt.

Tusen takk for nyttig informasjon. Jeg brukte data fra Storm i min første post. Jeg ser nå at Yr har en prognose på 9 m/s for deler av den første dagen og at vinden skal avta til lett bris resten av turen. Vi starter på Finsehytta og kan få informasjon der før vi legger i vei. I verste fall får vi starte med en hviledag på Finsehytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel legge til at det kan være lurt å velge leirplass med noe le for vind om det er mulig. Unngå å slå opp telt på store åpne flater...spesielt om det er meldt sterk vind. Selv foretrekker jeg en dårligere liggeplass med le enn en drømmeleir som ligger veldig utsatt til. Lykke til og god tur ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ligget i Ringstind 2 Light i middelvind full storm på fjellet utenfor Tromsø. Så lenge man har bardunert skikkelig, går det som regel helt fint. Materialene i moderne telt tåler ekstremt store påkjenninger såfremst man vet å sette opp teltene stramt og skikkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på å feste en bardun før dere tar hele teltet ut av posen. Blåser det kuling skal det ikke mye til før vinden får tak i teltet og blåser det kilometersvis unna. På sommeren er det heldigvis større sjans for at ferden stanser i noe kratt eller en stein, men er man på snaufjellet kan det komme langt før det stopper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yr.no är värdelöst när det gäller vind. Glöm dom.

 

Windguru.cz säger för finse från tisdag och framåt 7m/s på finse på tisdagen, sedan minskande vind.

 

Närmaste stället jag hittar lite snabbt på NOAA är Dagali, och där säger prognosen på tisdag ca 5m/s på 1300meter och 15 m/s på 2100 meters höjd.

 

Hur som helst, skulle yr mot förmodan få rätt så är 13m/s inga problem, även om det är irriterande att ha som motvind.

 

 

Någon skrev: "Unngå å slå opp telt på store åpne flater...spesielt om det er meldt sterk vind."

 

Jag säger: Om det är stark vind, undvik trånga dalgångar och pass, där accelererar vinden och blir ännu starkare. Försök inte att tälta i lä bakom en en sten. Risken är stor att lärotorn från stenen slår rakt ned i tältet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra kysten kan eg komme med eit tips: Les tekstvarsel.. 
Alt av vindpiler og symboler er automatisk generert, men tekstvarslet er en metreolog som har skrevet.

For min del ville alt ha vore avhengig av kva slags tur det var snakk om, stor forskjell på å stå ute på en utsatt egg/topp, og å gå nede i daler og rundt vatn.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg at det er lite smart å sette opp et telt i trange dalganger og fjell. Poenget mitt er at om man for eksempel har sterk vind som kommer fra nord....kan det være greit å sette opp teltet bak en høyde eller et fjell på sørsiden. Verre blir det om vinden kommer fra alle retninger...da må man bare stole på utstyret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved foten av et fjell kan det komme harde fallvinder, spesielt på natten. En rolig kveld i skogen kan bli kanskje skremmende i løpet av natten når det blåder opp. Jeg har også en gang satt opp teltet bak et fjell, da det blåste fra denne retningen. Fant et lite sted der det var vindstille. Men i løpet av natten kom vinden selvfølgelig fra en annen retning og blåste ganske kraftig igjen. Kjipt med vind. Men til og med da vinden blåste fra feil retning, stod den fint. Dette var en Nallo. Jeg slår egentlig alltid teltet opp med alle barduner og strammer dem ekstra før jeg legger meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fleste telt som vi har hatt har tålt vindstyrke 9. Det er over 13 km/s. Jeg tror ikke vi har opplevd sterkere enn det.

 

Nei, det skulle jeg da enda håpe...

 

Ved foten av et fjell kan det komme harde fallvinder, spesielt på natten. En rolig kveld i skogen kan bli kanskje skremmende i løpet av natten når det blåder opp. Jeg har også en gang satt opp teltet bak et fjell, da det blåste fra denne retningen. Fant et lite sted der det var vindstille. Men i løpet av natten kom vinden selvfølgelig fra en annen retning og blåste ganske kraftig igjen.

 

Lirypene legger seg vel gjerne på le-siden av fjell når det er mye vind, så ta det fra de som bor på fjellet hele året...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.