Gå til innhold
  • Bli medlem

Størrelse på tarp


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Annonse

Dette med mygg lurer jeg og litt på. Jeg har et sea to summit myyggnett,men det har ikke bunn og holder ikke knott ute.de færreste myggnett virker å være knottsikre,et slags stort innertelt kunne vært greit om det er mygg,tenker jeg.

Om du kjøper Elbe sin grønne, så er denne knottsikler.

Ellers er den lik STS sin, burde ha en hatt eller caps til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mygg kan løses med helsport sitt sovepose myggnett. Hvordan de har tenkt at en mann skal få trekket utenpå soveposen etter og ha fått armene inn i posen og lukka glidelåsen er noe du kan tenke på når du ligger der og kaver og prøver og få det til :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kun sprayet ungene godt før de legger seg, så har vi sprayet de en gang til mens de sover når vi legger oss selv. Det har fungert tålelig. Men i ekstremt mygg/knott føre så vil det nok være greit med noe nett i tillegg ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

myggnett som går over soveposen er greit nok for meg, men jeg er litt mere usikker på om kone og unger synes det er særlig luksus, det kniper inn litt vel mye på komforten til familebruk synes jeg. Hvordan skal man for eksempel skifte klær, eller for den saks skyld skifte bleie? For de som ikke er så vant til mygg, så er det jo et psykologisk aspekt, er jo greit å han en plass man kan "rømme", og hva gjør du om det er tropenatt og det blir for varmt å ligge i posen?. Å ta med familien på teltur i skogen med tarp og bål er jeg veldig for, men den store skrekken min er at vi plutselig havner midt i myggsuppa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker tarp så og si utelukkende vår og høst når det ikke er mygg. Faktisk, så bedriver jeg stort sett friluftsliv når det ikke er mygg :D

Men er mange myggnettløsninger der ute. Her er ett impregnert på tilbud:

http://www.fjellsport.no/kampanjer/outlet/utstyr/ajungilak-mosquito-net-tropicana.html

 

Dersom du setter ridgeline på undersiden av tarpen, så kan denne henge i den. Evt. sette opp to sepparate ridgeliner..

 

Men for barn ville jeg nesten sett på myggtelt dersom de har en tendens til å flytte på seg iløpet av natten, evt. et innertelt som du kan sette opp uten ytterduk. Blir man liggende inntil myggnettingen vil den uten problemer bite igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å kuppe tråden, men ser mange med tarperfaring her og har et spørsmål. Noen som bruker tarpstang/stenger? Ser for meg at det kan være kjekt å ha for å kunne utnytte tarpen maksimalt.

Jeg bruker gåstaver til vanlig, og bruker de dersom det skulle passe seg.

Men jeg har kun brukt tarp i skogen, aldri på fjellet hvor gåstavene virkelig kommer til sin rett i forhold til tarp. Men dette vil jeg tro krever litt fiffig bardunering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på både siste spørsmål og tråden opprinnelig.

Jeg bruker et Sea To Summit Nylon Tarp-Poncho på 150x266cm og kun 367g.

Den doble også som en meget romslig poncho så jeg slipper regntøy.

Og som tarp er den stor nok for en person.

 

Personlig utøver jeg 90% av friluftsliv som inkluderer overnatting over tregrensa på Setesdals- og Ryfylkeheiene.

Før brukte jeg aldri staver, men skal jeg sove med tarp så må jeg ta med staver i mangel på trær.

Mulig et par lette stenger kunne være et alternativ for staver.

Hvis noen kjenner til noen stenger som er solide nok, og samtidig veier endel mindre enn staver så tar jeg gjerne i mot tips.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips @Oddbjørn.

Har du (eller andre) erfaring med disse? Ser det er mye vekt å spare på disse kontra staver som jeg egentlig ikke trenger.

 

Har bestilt en slik stang sammen med et telt jeg bestilte derfra, men har det ikke før om noen uker.

 

De sier ihvertfall selv at stengene skal være minst like solide som lettvektsstaver. På en så liten tarp blir vel ikke vindfanget allverden heller litt avhengig av hvordan du setter den opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte nylig noen billige telskopstenger.

 

jeg synes det er greit å ha med en stang på tur hvis jeg ikke skal gå med stav, det er mye raskere å sette opp tarpen, og man er mye friere til å sette opp tarp "hvor som helst" uahvengig av hvor det er egnede trær. Finnes ogås en enda lengre type på outnorth. 

 

Det blir litt smak og behag om man vil bruke stang, stav eller improvisere med trær o.l. 

 

Personlig kjøpte jeg teleskopstang for bruk med svær 3x4 tarp for å lage noe som ligner på "lavo",denne videoen viser ca hvordan jeg gjør det (

). Tanken vår å improvisere en slags "lavolight" til familieturer med en tarp jeg allerede hadde.

 

En annen ting er at teleskopstanga har en spiss ende, og bør kobles i et maljehull, mens en vandrestav er butt i enden og kan kanskje også bare støttes opp mot selve duken, dermed kan du trekke stanga inn fra kanten av tarpen. 

 

Jeg driver og eksperimenterer litt. Tanken om å få høy takhøyde under tarpen med en stang er fin, men så spørs det om man samtidig får noe som tåler vind og regn. Om jeg gidder å ta med en stang på alle turer fremover tviler jeg på, fordelen med gåstav er at den er flerbruks, og kan avlaste slitne knær i nedoverbakker også. Går jeg alene, trenger jeg heller ikke så stor tarp, da er det mindre argument for å ta med stang, gåstaver blir jo også fort 1,5 meter høye, har ikke fintelt på hva som er lettest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

@Oddbjørn

Jag har också brukt STS poncho-tarp, men super-sil modellen som är lättare men samma storlek som inlägget tidigare i tråden av @west.

Det fungerar för en man i det uppsättet du lurar på, men det är trångt att få in packningen och med hunden blev det bara för smått.

Jag tillverkade en tarp i polycryo http://www.fjellforum.no/topic/34152-l%C3%A4ttvikts-tarpregnst%C3%A4llsystem/

3x2 m och det är gott om plats, också när den sätts upp som halvpyramid.

Du får gott och väl plats under en 2,7x1,8 som jag vill minnas zpack också har. Med 210 cm bred går det till nöds få plats 2 pers, men jag skulle personligen gå för 240 cm om det är aktuellt.

Ska du använda den som halvpyramid någon gång bör du lura på att ha den 10-11 fot, 3-3,3 meter lång.

Med 266 cm längd är det så jag ligger med både fötter och huvud centimeter från att ta i taket, och då är jag ändå under 180 cm i längd. 34 cm extra längd på tarpen köpte mig nog nära 2 dm extra i höjd vid fötter och huvud!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velter meg i luksus under en 3x4-tarp. Skjønner ikke at den blir for stor. Da har jeg plass til alt mikkmakk, og har rikelig med spillerom for å kunne flytte meg i forhold til skrått regn. Hvis tarpen er litt for lang, så bruker jeg bare ikke de siste maljene, og spenner den opp som 3x3 m. Når man har litt ekstra lengde så kan man få god sittehøyde i enden, og allikevel ligge tørt lenger bak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lompa

Man kan nog inte ligga under en för stor tarp, men det är när man ska bära den som den blir för stor eller tung eller båda. :-)

Man kan dock helt säkert ligga under en för liten. :razz:

 

Redigert: Det tok litt tid, så forsto jeg hva du mente. :) Folk er blitt så redde for noen få gram. Jeg er mer redd for å miste komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Redigert: Det tok litt tid, så forsto jeg hva du mente. :) Folk er blitt så redde for noen få gram. Jeg er mer redd for å miste komfort.

 

Jeg og måtte lese den et par ganger. :)

 

Både opplevelse av vekt og komfort er relativt og individuelt. Smaken på baken og alt det der. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Att det är en smaksak om man vill bära lätt eller tungt är väl sant, TS är dock ute efter lättvikt, men vill inte hamna i en situation med för liten tarp om jag förstått rätt.

Självklart är det skönt att ha en stor tarp all vältra sig under på natten, men oavsett storleken på tarpen ligger man ju bara på liggunderlaget, så det blir inte så mycket rullande runt.

Forskjellen i vikt mellan en minimalistisk tarp och en större är ju inte nödvändigtvis så stor, kanske så lite som ett par hundra gram. Dock i valet mellan en Helsport 3x4 meter och Zpacks 1,8x2,7 meter är det 5-600 g som skiljer.

Fortsatt inte det stora om det är det enda i packningen som är forskjellig.

Jag träffar dock på en del folk på fjället som tycker det är så göy att vara hysterisk för några gram. De bär gärna runt 25 kg i säcken på en veckotur, min ligger på runt 10 kg. På min första fjälltur bar jag 26 kg.

Det är väl där skillnaden mellan att tänka lättvikt eller inte visar sig, var enkelt ting gör liten forskjell, men min "gramjakt" har resulterat i 16.000 g. Det är inte så få gram längre.

Nu går jag ofta 2-3 gånger så långa dagsturer och är inte mera sliten, men har mycket mindre risk för gnagsår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Att det är en smaksak om man vill bära lätt eller tungt är väl sant, TS är dock ute efter lättvikt, men vill inte hamna i en situation med för liten tarp om jag förstått rätt.

Självklart är det skönt att ha en stor tarp all vältra sig under på natten, men oavsett storleken på tarpen ligger man ju bara på liggunderlaget, så det blir inte så mycket rullande runt.

Forskjellen i vikt mellan en minimalistisk tarp och en större är ju inte nödvändigtvis så stor, kanske så lite som ett par hundra gram. Dock i valet mellan en Helsport 3x4 meter och Zpacks 1,8x2,7 meter är det 5-600 g som skiljer.

Fortsatt inte det stora om det är det enda i packningen som är forskjellig.

Jag träffar dock på en del folk på fjället som tycker det är så göy att vara hysterisk för några gram. De bär gärna runt 25 kg i säcken på en veckotur, min ligger på runt 10 kg. På min första fjälltur bar jag 26 kg.

Det är väl där skillnaden mellan att tänka lättvikt eller inte visar sig, var enkelt ting gör liten forskjell, men min "gramjakt" har resulterat i 16.000 g. Det är inte så få gram längre.

Nu går jag ofta 2-3 gånger så långa dagsturer och är inte mera sliten, men har mycket mindre risk för gnagsår.

Jada, jeg kjenner lettvektsdiskusjonen, og vi trenger ikke ta hele den igjen. :)

Det er særlig ved overnatting under tarp i dårlig vær at jeg synes det er godt med stor duk. Har man bare en halvmeter til kanten av tarpen så er sjansene større for at man våkner med våt pose mye større. Ved vinterovernattinger er det godt å komme seg litt unna snøføyka ved å krype lenger under tarpen. Det bør etter min mening være plass til å legge tarpen over leveggen hvis det blåser litt..

Klarer man seg med en tarp på 1,8x2,7m? Javisst! Klarer man seg bedre med en på 3x4? Selvsagt!

Til trådstarter som har en duk han synes er litt for stor, Det er bare å kutte den til passe størrelse. Så må du brette inn den avklipte nakten og sy den dobbel eller tredobbel, og sette i ønsket antall maljer. Så får du den akkurat som du vil ha den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.