Gå til innhold
  • Bli medlem

bålglør: lei av å svi hull i ustyret mitt


DoktorGjørelite

Anbefalte innlegg

jeg har et dilemma som sikkert mange andre deler:

 

på den ene siden har jeg mye fint syntetisk utstyr, så som jakke,bukse, telt, tarp, dunjakke, sovepose, liggeunderlag, MEN;, halve turgleden er å lage bål når man kommer frem og sitte ved bålet i timesvis og slappe av. Dette mixer dårlig med svindyrt utstyr som tåler bålglør særdeles dårlig. Så langt har jeg svidd hull i et goretex soveposetrekk, en "grevling" og en fjellduk. Så irriterende! Man kan jo lappe, man kommer også langt med litt gaffatape, men det er jo ikke noe artig å svi istykkert dyrt utstyr alikevel.

 

Så hva gjør man da? Skal man slå opp teltet/tarpen langt unna bålet, ta av seg skallklærne og sitte der i ullundertøyet på et medbragt "billig" skumunderlag? Enn på regnværsdager?

 

Er det noen som sitter med noen tips til å komme rundt dette problemet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker som regel enkle ting rundt bålet. Liggeunderlag i skumplast, ullgenser, bukse ala Fjâllreven Keb, casp på hodet. Telt har jeg litt unna bålplassen sammen med sovepose etc. Ligger jeg uten telt så har jeg tarp primært over der jeg kal sove, så tilpasser jeg evt et lite bål akkurat utenfor tarp.

Tarp er kjekk å ha hvis det regner. Jeg kjøper aldri veldig dyre tarper så den tåler jo litt lapping.

Det er jo og forskjel på årstider hvor stort bål jeg fyrer. Gnister som går opp slukker ganske fort. Er nok de som spretter ut av bålet som lager hull i klær, underlag etc.

Prøver primært fyre med furu, den lager ikke bålgnister slik gran gjør. Legger ofte turer i områder jeg vet det er furu.

Har et bittelite merke på underlaget men ellers har jeg ikke laget noe hull på et par år nå. Men jeg er mest ute om sommerhalvåret. Er det meldt regn en hel helg så drar jeg ikke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gran spruter gnister. Furu gjør det i veldig liten grad. Jeg bruker stort sett bare underkvister av gran til å fyre opp med, så prøver jeg å finne annen ved til selve bålet. I tillegg henger jo dette også sammen med størrelsen på bålet. Dess større bål, dess mer spruting. Jeg liker å ha et lite bål.

 

Ved valg av teltplass pleier jeg alltid å kikke meg rundt for å se om det er egnet ved i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg på båltur velger jeg enkelt og greit andre klær som tåler slikt bedre. Da blir dunjakka byttet ut med ullgenser, oppblåsbart blir byttet ut med skum, gore tex blir byttet med bomull/G1000.

Soveposen min er sjelden i nærheten av bålet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fornuftig her, det kommer litt an på hvordan man bedriver friluftsliv, tenker jeg. Går man bare ut når det er meldt oppholdsvære på sommer og tidlig høst, så er løsningene som er nevnt over greie.

 

I de siste årene har jeg blitt mer interessert i å sove under åpen himmel eventuelt med tarp, både for bålkosen og for naturopplevelsene, gjerne også senhøstes og om vinteren når det kan være både kalt og nedbør, ikke for å være tøff men for at det gir meg litt ro i sjela å traske i skog og fjell for så å ligge i soveposen i lyngen om kvelden og stirre inn i bålet... Er det minusgrader og man skal ligge ute, så blir det fort så kalt at man nesten må legge seg i posen om kvelden, alternativt måtte man sitte nærmest oppi bålet(ikke prøvd). Det er både trivsel, syssel og selskap i bålet, det er når det er kaldt og vått jeg virkelig vil ha både bålet og alt "plastikk-utstyret"...(ja takk,begge deler)

 

Jeg skulle ønske det gikk an å få det i både pose og sekk, at man med riktig kall det "teknikk" kunne bruke alt plast-utstyret man har i kombinasjon med bål. En ide' jeg fikk var å hive en ullgenser utenpå dunjakka og et ullpledd over soveposen for å beskytte mot glør... 

 

vet ikke, tror det er et potensial der til å gjøre noe smart ihvertfall...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.