Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe billigprodukter. Produserer vi søppel ?


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

I tråden nedenfor har RE testet haspelsnelle fra Biltema.

Om den holder ett eller flere år er vel ren bingo.

Deretter går den vel i søpla da det ikke kan lønne seg med reparasjon.

Selv har jeg kjøpt billig underlagsmatte fra Europris til å ha under den oppblåsbare.

Holdt på snøen men ble fort kassert etter møte med kvist og stein.

Billigtelt som vinden har tatt mm..

Har derfor holdt seg borte fra Biltema, Europris, you name it butikker som forhandler suspekte friluftsprodukter.

Som ihuga naturmenneske er det vel bedre å betale for kvalitet som varer år etter år ?

 

 

http://www.fjellforum.no/topic/32756-test-av-haspelsnelle-fra-biltema/#entry298741

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er forsåvidt enig i det, men det er ikke alle som har råd til Hillebergtelt til 8000kr og Exped undelag til 1500kr. Jeg prøver å løse det ved å kjøpe rimelige kvalitetsprodukter brukt istedenfor billige produkter nytt. Noen kinating er i sekken min allikevel, men prøver å være litt bevisst på hva jeg handler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo enig med deg DagG, at det er bedre å kjøpe kvalitet som holder. Men man kan kanskje ikke kjøpe dyre kvalitetsting til alt man har lyst til å prøve? For en som har lyst til å ta en overnatting i skauen for å finne ut om det er noe å begynne med, så er det litt i overkant å kjøpe et Hillebergtelt til åtte tusen. Da kan man prøve i et billigtelt noen ganger (aller helst låne). Hvis det viser seg at dette blir starten på et aktivt friluftsliv, bør neste telt være skikkelig. (-Og da mener jeg ikke at man absolutt må betale 8000 for et telt. Man kan få kvalitetstelt til 2-3000 også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsinteressen min skjøt fart for et år siden, og jeg fant brått ut at jeg måtte ha både sekk, telt og sovepose. Jeg siklet selvfølgelig på de mest kjente og derav dyreste merkene, men som en fattig mann endte jeg opp med å legge penger kun i en god sekk. Kjøpte en grei sovepose på tilbud og et halvtungt, billig telt fra Norheim (som jeg faktisk synes fungerer utmerket :ahappy:) .

Når dette utstyret etterhvert skal byttes ut så kommer jeg nok til å prioritere kvalitet foran pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk og kast er ikke bra. Det finnes flere sykluser på dette..

 

Kjøpe billig - bruke - tingen går i stykker - kaste

Kjøpe billig - bruke - tingen fungerer ikke - kaste

Kjøpe billig - bruke - formålet var kjedelig -kaste

Kjøpe billig - ble ikke brukt - kaste

Kjøpe billig - ble ikke brukt - bli liggende

Kjøpe billig - bruke - tingen fungerte supert til formålet - bruk

osv.

 

Tilsvarende sekvens kan også lages for middels og dyrt utstyr.

Forhåpentligvis er terskelen for å kaste noe høyere dersom det koster en del, terskelen for å kjøpe er litt høyere, kanskje blir det reklamert/reparert om det går i stykker, terskelen for å ha det liggende er litt høyere, og det er større sjanse for at det blir gitt bort eller solgt dersom det skulle vise seg at det blir liggende.

 

Men uansett pris er det ikke noe som er mer irriterende enn ting som ikke fungerer når det skal, derfor heller man kanskje mest mot ting som koster mer. Men det som ikke fungerer for meg, kan fint fungere for en annen fordi bruket er forskjellig.

 

Derfor har jeg Hillebergtelt, men også et Nordmarka 2 som jeg gav 600,- for på XXL som jeg bruker når dette er hensiktsmessig. Primus Omnifuel/Omnilite brenner, men også en billig gassbrenner fra Kina som jeg bruker når den er enklest å bruke.

Det er nok dessverre sånn at det ikke finnes ett enkelt produkt som passer til alle forhold og formål, derfor ender man også opp med dubletter eller nyanser innenfor samme utstyrskategori (og dermed en velfylt utstyrsbod).

 

Men det var sånn at det kun var ett enkelt produkt man hadde mulighet til å legge pengene i når det gjelder friluftsutstyr, så stemmer jeg på liggeunderlag. Ingen ting slår det å ha et skikkelig liggeunderlag (les luftmadrass) mellom seg og bakken, uansett om man ligger ute ved sjøen, i skogen eller på fjellet (eller blir henvist til gulvet). Jeg startet en ny tidsregning etter at jeg fikk meg en Synmat 7.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må nesten se an behovet også. Skal man på ekspedisjoner a la Norge på langs vinterstid  fra topp til topp er det kansje behov for en primus av ett eller anna annerkjent og dermed dyrt merke som man vet stort sett vil holde turen ut. Ellers blir man sur og snakker stygt om det på internett...

Dreier fruliftslivet seg stort sett om søndagsturer i den lokale marka, klarer nok gassbrenneren fra Ebay til 40 kr inkludert frakt fra Kina jobben med å varme kaffevannet  i mange år. 

 

Ellers så er ikke min opplevelse at høy pris og merkevare nødvendigvis er synonymt med høy kvalitet eller gode bruksegenskaper/holdbarhet...og hva er det egentlig som IKKE lages i Kina nå for tiden?

 

Et annet aspekt ved det hele. Ting man betalte mye for blir antagelig vedlikeholdt på en helt annen måte. Sånn var jeg før.

 

Ta noe så enkelt som en kniv. De dyre knivene mine ble tatt vare på etter alle kunstens regler. Men skulle jeg på fisketur på sjøen plukket man gjerne med seg en billig

Morakniv til en 34,50. Ble brukt til å sløye noen fisker, og kastet etter en gangs bruk, for neste gang man skulle på tur var den jo rusten...

 

Nå bruker jeg fremdeles billige Morakniver...men har hatt dem i flere år fordi de får samme stell som de dyre knivene mine. 

Her var det helt klart min holdning til "billigskiten" som var problemet, ikke kvaliteten på produktet...

 

Alt går i stykker om man ikke vedlikeholder det...også Hillebergteletet til 8000 kroner vil jeg tro...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Meiner Humle er inne på noko vesentleg. Ta vare på utstyret så varer det lenge. Kjøp kvalitet, men etter mi meining held ikkje alltid pris og kvalitet saman. Særleg på klesfronten er motefaktoren blitt vel tung innanfor friluftslivet også. Vi kjøper nytt fordi vi har lyst på, ikkje fordi vi treng. I tillegg har vi penger til å over-utstyre oss med allverdens duppedingsar og spesialutstyr. Mykje nyttig og kjekt å ha, men kanskje ikkje alltid nødvendig og gjerne dyrt. Det er ikkje vanskeleg å finne turgåarar utstyrt for langvarig ekspedisjonsliv i arktiske strøk på ein vanleg helgetur i fjella våre. Interessa for utstyrsspørsmål på forumet viser også til tider overdriven stor interesse for utstyr. Godt og funksjonelt utstyr aukar sjølvsagt turgleda, men vi skal heller ikkje gløyme gleda og verdien i det enkle friluftslivet.

 

Som Humle sa, billige moraknivar varer lenge dei og, med godt stell! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite innspill:

 

Det er ikke bare sluttproduktet man betaler for. Produktutvikling, miljøhensyn i produksjonen, lønn og arbeidsvilkår for arbeidere, kundeservice osv koster også mye penger. Det er klart en produsent som legger seg helt i gråsonen hva gjelder piratkopiering, og som driter i kunden og alle etiske hensyn, kan produsere god produktkvalitet rimelig. Eventuelt middels/dårlig kvalitet enda billigere.

 

Jeg mener selvsagt ikke det er en perfekt korrelasjon mellom pris og alle disse faktorene (samt produktkvalitet), men at det finnes en korrelasjon tviler jeg ikke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som småbarnsfar i den såkalte etableringsfasen (dvs, hus, to biler og kjerring) er jeg nødt til å velge billige produkter hvis jeg i det hele tatt skal komme meg noe sted. Sovepose og telt til 8000 hver, og bukser til 3000 kroner funker ikke for meg. Da hadde jeg aldri kommet meg på fjellet i det hele tatt.Da jeg fikk friluftsinteressen for et par år siden, trengte jeg alt, og resultatet ble liggeunderlag og sovepose fra Biltema, stormkjøkken fra Biltema, og telt og ryggsekk fra Clas Ohlson. Nå, et par år og utallige turer senere, er telt, sovepose og liggunderlag byttet ut med noe bedre, men fortsatt ikke veldig dyrt. Hvorfor skal jeg bruke 698 kr på dette når denne gjør samme jobben til 199? Greit, det er ikke non-stick, men det har jeg klart meg fint uten. Hvorfor skal jeg kjøpe exped til 1499  når denne gjør nytten til halve prisen? 

osv

osv

osv

Jeg tror mye av tingene vi kjøper er litt "merkehysteri", a vi vil ha den nyeste modellen, eller det vi leser er best, men jeg har ikke økonomi til det, og da har jeg funnet ut at det finnes mange gode alternativer som ikke koster skjorta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at friluftslivets gleder har en del merkehysteri, og at turutstyr koster er helt klart. Alle må jo starte et sted, og da er ikke Norrøna Reconpack 125, førstevalget.
Første sekken jeg kjøpte var en 85 liter fra HelSport på tilbud til ca 800,-, og den holdt i mange år, og ble solgt videre i år for 350,-.
Hadde selv også stormkjøkkenet til biltema helt i starten, men med tid og stund så har jeg oppgradert og utvidet sortimentet.

At kvalitet lønner seg tror jeg 100%. Jeg kjøpte f.eks Primus omnifuel for maaaange år siden, og den har brendt maaange liter med brennstoff, og er like fin i dag som da jeg kjøpte den, selvfølgelig bruksmerker og en litt annen farge på messingen, men funksjon og kvalitet er like fin.

Jeg er med i Røde Kors Hjelpekorps, og for noen aspiranter så er friluftslive fremdeles et ubleket ark. Noen hopper av i sjokk når de skal ut å handle friluftsklær og støvler, hvis de ikke har slikt fra før, slikt koster, selv om man kjøper i mellomprissjiktet.

Så hvis det er noen her inne som har eierskap eller sitter i en posisjon i et selskap som selger friluftsbekledning, og som kunne tenke seg å gi noen gode rabatter til godkjente hjelpekorpsere så rop ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig kan jo være alt fra bra til dårlig det. Slik snelle som referet til har jeg tittet på i butikk, men aldri vurdert å kjøpe. Har derimot en billig gassbrenner fra Biltema som fungerer supert.

Det billige Jysk underlaget har jeg hatt nå 4 år eller noe. Mye brukt, blitt noen merker i det etterhvert men det er ikke ødelagt av den grunn.

Stormberg skalbukse og jakke. Helt fint til daglig bruk i regn npr jeg er ute med bikkja. Men det puster dårligere og slipper inn vann tidligere enn dyre saker.Hatt det uten feil siden 2011. Kosta vel 600-700 for settet så langt billigere enn merkeklær. Bergans settet jeg har koster vel neste 4000 på tilbud men det er ikke 5-6 ganger så bra alikevel.

 

Så det finnes mye drit om er billig men det finnes og en del bra. BIltema telt etc er bare å styre unna. Men et Helsport Nordmarka er ikke så ille selv om det er veldig billige kontra de dyre teltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele vår økonomi er basert på at vi ikke bare skal bruke ting, men forbruke en masse ting.

Hvis ting hadde blitt laget for å vare så ville snart markedet blitt mettet og omsetningen ville stoppet opp. Dette siden verdens befolkningsvekst nå er flatet kraftig ut.

(Gjennomsnitt antall barn i verden ligger faktisk under 2.5) 

http://www.fn.no/Tema/Befolkning/Verdens-befolkning

 

Jeg lever etter prinsippet om at det dyreste ikke alltid er det beste, men det billigste er alltid dårligst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REs skrev: Jeg lever etter prinsippet om at det dyreste ikke alltid er det beste, men det billigste er alltid dårligst.

 

Enig- Det på nederste hylle er som regel skrap. Man må være uhyrlig forsiktig med det, eller helst ikke bruke det om skal det vare i noen år... :no:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.