Gå til innhold
  • Bli medlem

Norsk turmat


Martin HJ

Anbefalte innlegg

Bredde: 17,9 cm

Høyde: 20,5 cm

 

7 millimeter breiere enn Real Turmats pakninger.

 

Vakumpakket. Av de to pakkene er Kylling karri ganske flat, mens Pasta carbonada har samling i bånn.

 

Første plusspoeng til Norsk Turmat: tilbredningstid er angitt til 10-15 minutter. RT liker å friste med fem minutter, noe jeg svært sjelden ser. 10-15 minutter er mer realistisk.

 

Jeg prøver å gi blaffen i nasjonalistisk tullball, men innpakningen er utstyrt med norske flagg foran og bak samt 17.mai-sløyfe over fronten. Fjell, ski, kaffekjele og pene, blonde mennesker preger resten. Om pakken kunne, så ville den sunget 'Ja, vi elsker...' av full hals.

Så 'Produsert i Frankrike' klinger ikke helt godt. Du får legge inn pluss eller minus for eget forgodtbefinnende.

 

RT har ett norsk flagg og det er bare fordi de har instruksjoner på seks språk på baksiden med åtte flagg til sammen. NT har norsk og engelsk. RT leverer derved et mye bedre språkkurs på de virkelig trøstesløse dagene.

 

RT får 1 plusspoeng for å drive språkformidling. Takk fyrir hjálpina!

 

 

Innholdet?

Ut fra tabellene om næringsinnholdet er det lite som skiller. NT har ørlite mindre salt og fett enn RT, men det er så små forskjeller at om dette er noe du bekymrer deg om, så er ikke NT svaret.

 

 

Maten? Kylling i karri testes til kvelden...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med all respekt synes jeg det er positivt at det dukker opp konkurrenter til real turmat. Men samtidig tenker jeg: Hvor spennende kan frysetørket middag egentlig bli? Selve produksjonsprosessen utelukker gastronomiske opplevelser og man ender uansett opp med mer eller mindre smaksmessig godkjent vomfyll.

Men siden man er inne på fransk cousine her....
 

For friluftsgourmeten som virkelig vil sprite opp turmaten i Fransk retning uten å tilføre alt for mye vekt men samtidig tenker at egg i en eller annen form er verdt å dra med seg vil jeg anbefale ei lita flaske trøffelolje. http://www.iltartufodipaolo.com/cms/index.php?Prodotti:Olio_Tartufo_Nero 
Den fås kjøpt på f.eks. Meny og er grusomt drøy i bruk. Noen få dråper i omelettrøra gir en radikalt annen smak enn man ellers ville fått. Ei lita flaske varer "evig" siden den er såpass drøy. Bare pass på å ikke overdriv steketiden for da damper smaken raskt vekk. Røra bør bare såvidt koagulere. Danner det seg væske etter litt steking er den bortimot ødelagt og trøffelsmaken er forlengst borte.
Passer også fint til pasta og bør da tilsettes etter koking. Vil du ta den helt ut får du både skivet og hel trøffel på glass fra samme produsent i de samme butikkene. Stk pris er høy men du trenger ikke mye pr porsjon.
Det kunne vært gøy å teste dette sammen med pastarettene til real/norsk turmat. Må minne meg selv på å prøve det ved en anledning. Kanskje blir det da litt mer appetittelig i lengden?
Om noen andre vil teste så anbefaler jeg å tilsette oljen helt til slutt rett før man skal spise.

Trøffelsmak kan gjerne kombineres med litt revet parmesan. Eventuelt bare parmesan for den som ikke liker trøffler. Også den er relativt drøy på smak slik at det ikke kreves de helt store mengdene for å gjøre egg eller pasta til noe ganske mye mer sensasjonelt enn man ellers er vant til

Jeg er klar over at det siste tipset mitt er til dels veldig politisk ukorrekt men løvtynne skiver ytre-/indrefilet med gåselever oppå som nærmest smelter av varmen fra biffen sammen med en skvett rødvin er en aldeles suveren middag både hjemme og til fjells. Potet bakt i alu-folie f.eks på bålglørne er ikke feil tilbehør men for fjellfanten finnes det nok lettere løsninger. Tenk karbohydrater/kaninfor og noenlunde nøytral eller nøtteaktig smak så har du et greit utgangspunkt for eksperimenter.

Både trøfler og parmesan egner seg hovedsaklig best til retter der egg eller pasta er "hovedingridiensen" eventuelt kan trøffelsmak egne seg for å sprite opp eggbaserte sauser som hollandaise/bernaise.

Men det er klart at dette fort blir mattips for de mer korte/moderate turene for de fleste. Spesielt i disse lettpakkertider. Men det er i det minste litt mer beslektet med det klassiske franske kjøkken enn frysetørket vomfyll noen gang vil bli. I alle fall når rettene inkluderer jegergryte, karrikylling og lapskaus....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men samtidig tenker jeg: Hvor spennende kan frysetørket middag egentlig bli?

 

Det får du ikke svar på før du har prøvd noen poser fra http://www.fuizionfreezedriedfood.com/

 

De sier at alle gode ting er tre, og der har RT virkelig truffet blink. Kjøttbitene de har i rettene sine, både (1) ser ut som, (2) smaker som, (3) har konsistens som en sponplate.  De har også safet med en veldig, veldig nøytral smak på posene sine.

Men ikke misforstå, jeg har hittils ikke gått lei av RT, og tar det dermed gjerne med på tur. 

 

Men når en pose med fuizion åpnes og fortæres, så innebærer det ofte små stønning, grynting, fnising og andre lyder som helst hører hjemme i forbindelse med coitus.

Det er faktisk så gærnt at jeg må ha med tannprikere på tur for å få bort kjøttfibrene fra tennene!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De så sykt gode ut! Du har smakt på flere av dem, skjønner jeg? Kan de spises rett fra posen, som RT og de andre? Noen varianter du spesielt vil anbefale?

Jeg kan konstatere at de lukter fantastisk! RT kan ta seg en bolle i forhold. Men smaken vet jeg dessverre lite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer om Fuzion i denne tråden:

http://www.fjellforum.no/topic/24007-den-store-dehydrert-mattr%C3%A5den/

 

Jeg kan underskrive på at smak og konsistens er noe helt annet enn RT/NT. Til eksempel: du sitter midt ute på fjellet og en kjøttgryte er klar i posen sin. Åpne, rote litt rundt og hva stiger til topps? Et helt laubærblad...

 

Men Fuzion har litt økonomisk trøbbel, så jeg vet ikke hvor lenge de holder seg flytende. Bare nevner at Grandiosa er en vannvittig salgssuksess...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De så sykt gode ut! Du har smakt på flere av dem, skjønner jeg? Kan de spises rett fra posen, som RT og de andre? Noen varianter du spesielt vil anbefale?

 

 

Og det er de !

 

Posene fra fuizion tilberedes og spises rett fra posen slik RT og lignende produsenter.  Den forsendelsen jeg fikk fra england, inneholdt pakker i to forskjellige størrelser, der den største er såpass høy at STS sin lange skje, blir litt i korteste laget. Tror de har gått over til de kortere posene nå, ca lik i str som RT og øvrige.   

 

Siden kjøttbitene i fuizion pakken faktisk er kjøttbiter, og ikke små fliser av kverna masse, så trengs det en del hydreringstid. En cozy for tørrfòrpakkene er nesten ett must i mine øyne. 

 

Jeg har smakt 4 forskjellige til nå. 

Chicken Jalfrezi with Rice

Thai Green Curry with Rice

Chicken Dhansak with Rice

Chicken Tikka Masala with Rice

 

Smaken er jo som baken, delt. Fuizion krydrer maten sin godt, slik at jeg personlig ikke føler noe behov for å piffe dem opp. 

 

 

Awesome!

post-11507-0-23297500-1417877572_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuizion så spennende ut! Har sendt avgårde en epost for å høre hvordan jeg kan betale for herlighetene.

 

Jeg også. Jeg bestilte vel egentlig likegodt pr. mail. Måtte også korrigere ordren, siden jeg ikke hadde fått med meg at det ene produktet var out of stock. Så dette blir spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det hadde lønnet seg å gått sammen om en større bestilling?

 

Jeg lurer litt på å hive inn en bestilling snart. Som @Grimner nevner så har de hatt litt økonomisk trøbbel, så man må kanske være føre var her..  

 

Planen min er å spe på med Fuizion innimellom RT, Mountain House, etc,  - blir nesten som lørdagsgodt.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De så sykt gode ut! Du har smakt på flere av dem, skjønner jeg? Kan de spises rett fra posen, som RT og de andre? Noen varianter du spesielt vil anbefale?

 

Jeg har spist mye Fuizion de siste årene og mine favoritter er Chicken Jalfrezi og Thai Green Curry. Chicken Dhansak og Chicken Tikka er også gode. Fuizion koster en del men er vel verdt det. Sist jeg bestilte ble det ca. kr 105 per porsjon når alle avgifter ble regnet inn (frakt, toll, moms og tollgebyr). I dag er pundet enda dyrere så en må regne med litt høyere pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare hive meg på hyllesten av Fuizion. Samme enkle system som Real, men mye bedre innhold.

 

Om du ikke er redd for litt flere poser og mere omstendelig tilberedning er Packit Gourmet et fint alternativ. Mere ameriansk snitt over rettene, meget god smak. De har i tillegg med bra med krydder og extras (nachos, revet ost etc) til rettene så det blir litt spennende. (unngå alle rettene som heter noe med beef, det gir Tollen fnatt tydeligvis).

 

Real, Mountain House etc kan ta seg en bolle sammenlignet med de jeg nevnte ovenfor. Smaksmessig to helt forskjellige verdener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet litt Mountain House og synes ikke det er noe bedre enn Real.

 

Synes det er verre, spesielt kyllingen smaker som papp, men har også hørt at den europeiske versjonen ikke er det samme som i USA. De har ihvertfall et helt annet utvalg i USA og det er ikke mange av variantene som er de samme.

 

Får man tak i Fuizion i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke noen side annet enn Fuzion sin i farten.

 

Men det er mye annen turmat å få tak i USA. Men jeg har ikke testet noe. Kanskje andre har vært borti noen av merkene?

http://www.campsaver.com/camp-hike/camp-kitchen/food

 

bl.a annet et merke som heter Packit Gormet som mange skriver + om på utenlandske sider. Men ingen erfaring med det selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.