Gå til innhold
  • Bli medlem

Test av haspelsnelle fra Biltema.


REs

Anbefalte innlegg

For en tid tilbake kjøpte jeg en haspelsnelle hos Biltema.

Ikke fordi jeg trengte den, men fordi den var veldig billig og fordi det virket som at det faktisk var litt kvalitet i den.

Snella bar navnet Predator 2000 som ikke må forveksles med Mitchell sin Predator  mag-pro lite 2000.

Biltema skryter snella opp i skyene, men kan den virkelig være så bra til bare kr. 139,- ?

http://www.biltema.no/no/Fritid/Fiske/Stenger/Fiskesnelle-Predator-45774/

Snella har en oppgitt utveksling på 5.2 : 1

Den leveres med to spoler, en i metall og en i plast.

Begge spolene har oppgitt samme snørekapasitet.

0.20 - 295 m.

0.25 - 190 m.

 

Nå har jeg vert ute og testet den på en Shimano beastmaster stang og her er min dom.

 

Første reaksjon var at vinkelen på sveiven var litt uvant. Hva det var vet jeg ikke sikkert, men det var noe rart som jeg etter hvert ble mer og mer vandt med. (Det kan bare være at den avviker litt fra de andre snellene jeg har.)

Snella hadde litt dårlig balanse og vibrasjonene var godt merkbare opp gjennom håndtaket på stanga.

Gangen virket litt ujevn, noe som kanskje kom av ubalansen eller en liten treghet hver gang spolen passerte topp og bunn. Jeg er ikke sikker. . . . .

Sveiven kan monteres på begge sider og den kan brettes inn ved å trykke på en blank knapp nede på akslingen.

Det er litt slark i sveiven, men ikke sjenerende mye.

Snella har "Infinite anti-reverse" og skifteren sitter foran på snella like under den roterende delen som bøylen er festet til.

Skifteren nås lett og er enkel å betjene med en finger uten at du trenger å snu snella.

Bremsen sitter på toppen av spolen, noe jeg personlig liker bra på slike små sneller.

Bremsen var jevn og fin, men du må skru en del før du får respons. Det holder ikke med en kvart eller en halv omdreining når du får litt større fisk.

Stammen virker solid. Den tynneste delen like ved foten / snellefestet har fått ekstra bredde slik at dette punktet ikke blir svakere enn resten.

Hovedinntrykket er at det er en bra snelle i forhold til prisen. Jeg har en snelle fra ABU i samme prisklasse, men som ikke på noen måte kan måle seg med denne.

Selv om snella ikke ser ut til å tåle mye juling så tror jeg nok at den vil kunne være en grei snelle til junior eller hvis du skal ha en lett haspelstang liggende i bilen eller båten. (Noe jeg ikke har helt sansen for.)

Den er billig og vil sannsynligvis kunne bli en del av fiskeutstyret i sekken på fjellturer hvor fiske ikke er hovedfokus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, har jo ikke prøvd snella, men selv ville jeg lagt til et par hundrelapper og fått en ganske ok snelle på tilbud. Faren er at etterhvert som den kanskje vil falle fra hverandre, kan slikt svekke fiskegleden til junior.

 

Biltema solgte (kanskje fortsatt?) et isbor som fikk terningkast 1 i test. Det dugde ikke til annet enn der isen var svært lett å bore i.

 

Like skeptisk som å kjøpe et overspenningsvern hos Clas Ohlson til kr 119.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden kjøpte jeg en trolling snelle hos Biltema.

Den har fungert helt perfekt i mange år, men så røk knotten på sveiven.

Reservedele fantes selvfølgelig ikke.

Jeg sjekket med de fleste Biltemabutikkene i landet om de kanskje hadde en ny snelle, men nei.

Ikke en gang hovedkontoret i Sverige kunne hjelpe.

Så dukket det opp en ny trollingsnelle hos Biltema. Lav pris og med erfaringene fra den første så kjøpte jeg en ny.

Denne virket bra på en eller to fisketurer før bremsen ble så slakk at jeg måtte bruke tommelen på spolen for at bremsen skulle fungere.

Det er nok en viss mulighet for at et eller annet kan skje med den nye haspelsnella også etter noe bruk, det gjenstår og se, men det er ikke så farlig. Jeg har sneller nok å ta av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.