Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye tursko


Zombiecat

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter nye sko da de gamle falt litt fra hverandre. 

 

Jeg så litt på disse: http://www.xxl.no/sko/herresko/tursko/viking-anaconda-boa-iii-gtx-tursko-unisex/p/1073736_1_style

Noen som har noe erfaringer eller andre forslag? Har litt budsjett å holde meg til så helst ikke noe særlig over 1000lappen. Jeg er litt utradisjonell hokjønn og er stadig veldig varm på beina. Så hadde vært greit med noe som ikke ga meg heteslag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja så på de også... Tenkte meg en tur på xxl i morra for å prøve litt, men greit å ha litt peiling på hva jeg ser etter :) Er de varme? 

 

Har de ikke i hus ennå, så jeg aner ikke. Men det står at de puster bra, så det er jo å håpe.

 

Det er også greit å ha i bakhodet at ull ventilerer bedre enn bomull, så det kan hjelpe på klamme,svette føtter å bruke ullsokker, paradoksalt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brodern har anaconda og er veldig fornøyd med de. De er litt tunge i forhold til størrelse. Har god såle med godt grep, også på vått underlag. Følger og med innersåle som er en del bedre enn slike enkle som vanligvis følger med sko.

jeg har salomon men de er litt høyere enn de i linken over. Gode sko, veldig lett. Bra grep så lenge det ikke er vått. De er såpass nye at jeg ikke kan si noe om slitestyrke enda.

begge er jo goretex så litt klamme blir de nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brodern har anaconda og er veldig fornøyd med de. De er litt tunge i forhold til størrelse. Har god såle med godt grep, også på vått underlag. Følger og med innersåle som er en del bedre enn slike enkle som vanligvis følger med sko.

jeg har salomon men de er litt høyere enn de i linken over. Gode sko, veldig lett. Bra grep så lenge det ikke er vått. De er såpass nye at jeg ikke kan si noe om slitestyrke enda.

begge er jo goretex så litt klamme blir de nok.

 

Litt tyngde gjør meg igrunn ikke noe. Da er det viktigere at de har godt grep. Så da heller jeg mot anacondaen. Også likte jeg navnet :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde den forrige anaconda modellen, var ikke fornøyd. Grepet sto ikke til forventningene og jeg følte aldri st skoen satt godt nok festet til foten pga "skru-systemet". Endte med at de ble brukt som vintersko (da jeg lider av det samme som deg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du virkelig gtx-sko i det terrenget du går i? Du har mye å vinne i luftighet på skoen om du ikke bruker tex. Jeg har tidligere også hatt sportssko som hadde tex på sidene, men ikke på oversiden. Det hjelper også litt mot varmen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen var inne på tidligere, så kan det hjelpe på varmen på føttene å se på hvilke type sokker du bruker.

Jeg bruker alltid to par sokker i turskoene. Jeg har alltid et par tynne "Coolmax Liner" fra Bridgedale innerst på sommeren, på vinteren bruker jeg "Thermal Liner" også de fra Bridgedale. På sommeren bruker jeg et par lave sykkelsokker eller løpesokker utenpå linerne, også disse av god kvalitet fra f.eks X-socks (også i Coolmax). På vinteren varierende type ullsokker utenpå.

 

IKKE kjøp Linen-One sokker på XXL, det kan være ullsokkene er bra, men min erfaring med "coolmax sokkene" er at de er varmere og holder mer på fuktighet enn bomullssokker...

 

I utgangspunktet så kan to par sokker virke "enda varmere", men er de av rett type materiale og kvalitet, så oppnår du to ting:

1) De tørker veldig fort, slik at du ikke blir våt/fuktig på beina med mindre skoene tar inn vann fra utsiden

2) Du reduserer faren for gnagsår fordi du ikke er våt på beina, og eventuell friksjon oppstår mellom de to sokkeparene i stedet for mellom sokken og foten.

 

Jeg har 4 forskjellige par tursko og to par fjellskisko jeg konsekvent kjører dette "systemet" på, jeg har ikke hatt gnagsår en eneste gang i noen av disse skoparene, selv ikke før skoene var inngått. Jeg er også temmelig varm på føttene, og bruker jeg noe annet enn dette i skoene, blir de sokkene våte.

 

Bridgedale sokker koster litt, men de er holdbare, og er faktisk verdt prisen. I Drammen får du de på Joggen, Torget Vest (de hadde i all fall før), G-Sport i Magasinet (har/hadde også) og Bjørn Myhre i Krogstadelva har de garantert.

 

Lykke til med skovalget!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.