Gå til innhold
  • Bli medlem

Kompass og luftbloble


Lindap

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vi har et kompass av Recta, som ser ut som denne: http://www.ruesthaus.de/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/8/2804630.jpg.

 

Den har fått en luftboble i væsken. Vi kjøpte også et annet kompass som ser solid ut, men kommer fra Kina. Den hadde også luftboble ved ankomst.

 

Hvorvidt er det normalt at kompass får det? Bør man bytte det ut? Begge viser nord, men jeg kan tenke meg at luftboblen bør ha en innflytelse. Er det grunn til reklamasjon om vi skulle kjøpe et nytt kvalitetskompass som har boble?

 

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at så lenge boblen har en liten diameter er kompasset nøyaktig. Får du en større luftboble på mange millimeter ville jeg nok byttet. 

 

Jeg opplever oftest luftbobler på eldre kompass, selv om de er av kjente produsenter. På mine nyere kompass har jeg aldri opplevd dette problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at når et kompasshus først har fått en luftboble, må det repareres eller byttes ut. Det går ikke an å stole på kompasset fordi avviket som bobla forårsaker vil variere både i utslag og retning for hver gang du tar det opp, og bobla kan fortsette å vokse når du minst aner det. På tur er et kompass sikkerhetsutstyr, så det bør du legge noen kroner i og passe på at er i god stand. Better safe than sorry.

Luftbobler er sånt som man må ta høyde for at kan dukke opp når kompasset blir gammelt eller har fått seg en trøkk. De seriøse produsentene pleier å ta med noe i garantiene sine om levetid/hvor lenge kompasshuset og -veska holder, og da kan du selvsagt klage på varen innafor garantitida.

Tar du godt vare på et kvalitetskompass, bør det leve lenge. Jeg har selv et 20 år gammelt speilkompass og et 40 år gammelt prismekompass som begge er i bruk og fortsatt frie for bobler. Reingjøring er eneste form for vedlikehold jeg har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et kompass hvor det kommer luftboble når det blir kaldt. Løsningene r å oppbeaver kompasset inn mot kroppen. 

Men det er et miilitært kompass fra overskuddslager og har nok vært gjennom noen kriger, så får vel bytte det en dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så at mitt rekta-kompass ikke har boble om sommeren, men vet at den har det om vinteren. Det kompassen har blitt brukt i en god del år. Det nye kina-kompasset har en forholdsvis stor bobl. Dessuten beveger nålen seg såpass tregt at det er misvisende. Jeg skal investere i et nytt kompass av et anerkjent merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

I prinsippet skal en luftboble ikke påvirke kompassnålens  evne til å stille sig korrekt N-S. Men vesken demper bevegelse og får nålen til å oppføre sig mer stabilt.

 

Jeg har steingammelt kompass uten boble, selvom det hadde ligget og slengt i bunne av gummibåt. Da tallene var uleselige, kjøpte jeg et nytt Silva, hvor det kom boble (stor!) i løpet av et par måneder. Desverre hadde jeg hevet kvitteringen. Kjøpte et billigkompass på Biltema (likner mistenkelig på Silva?) Det er uten luftboble etter flere år. 

 

På eldre skips kompass er det vanlig med en liten boble oppe i topp, men der er glasset hvelvet og ofte er det en skru, som hir muliughet for etterfylling av veske (sprit).

 

Hilsen

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.