Gå til innhold
  • Bli medlem

Fisketips til nybegynner


Thor85

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg har blitt interessert i fisking i det siste, men har ikke noe utstyr.
Jeg har fisket en del i sjø før. Vi har en liten båt jeg er ute med av og til, men har bare lånt utstyr da.
 
Jeg kunne tenkt meg å fiske litt i ferskvann også. Prøvde å se etter stang som kunne brukes i sjø og vann, men fant vel ut at det var best å kjøpe en for hver?
Har ikke noe spesiellt budsjett egentlig. Er nybegynner så har ikke tenkt å kjøpe det dyreste på markedet, men ønsker noe jeg kan ha lenge og ikke føler jeg trenger nytt utstyr etter 2 år.
 
Ser et slikt oppsett greit ut?
Ferskvann:
~9-10' stang i 4-5 deler, ~3-15 g?
2500 snelle (eller er 1500 nok?)
0.12 fireline (eller er det greit nok med mono snøre?)
 
Shimano Beastmaster CX STC 240/270L, 3-14g 1199,- på skittfiske. Greit for mitt bruk eller bør jeg kanskje kjøpe noe billigere? Eventuelt Wild Wing 944 L 3/15g til samme pris. Hva er forskjellen på disse stengene?
Daiwa Exceler TSH-DA 2000 799,-. Grei snelle? Var og tok på denne litt hos XXL og den virket ok. Ser den kommer med 2000 og 2500 spole.
Jeg ser mange anbefaler Shimano, men er de mye bedre enn Daiwa? Hvilken Shimano bør jeg gå for isåfall. Det er jo så mange forskjellige.
 
Jeg ser at stengene kommer med en tube for transport, men det ser ikke ut som det er plass til snelle på stangen. 
Er det meningen at en tar av snellen hver gang en går på tur?
Aksjon på stangen har jeg ikke peiling på. Er hva en velger her bare opp til hva en selv liker?
Kan jeg ta en slik stang med ut i sjø også hvis jeg skulle få meg meg damen ut en gang eller er det fare for at den knekker med en stor fisk? :)
 
Sjø:
~9-10' stang, ~10-40 g?
4000 snelle
0.17 fireline?
 
Tenker da å bruke denne fra land og båt. Den er vel ganske lang for båt, men det går vel ok?
Er vel greit å ha litt lengde når en står på land. Har litt erfaringer med å sitte fast i tang..
Bør denne også være i flere deler eller er 2 vanlig?
Er denne pakken grei, eller bør jeg legge ut mer?
Er max 40g for lite eller helt vanlig? Mener å huske jeg har brukt 60g sluker før, men kan være feil.
 
 
Siden jeg ikke har noe utstyr fra før trenger jeg vel noe tilbehør også. Håv, bag, sluker, svivler(?), kniv for sløying?
Noe jeg glemmer? Noen tips til hva jeg bør se etter når jeg kjøper dette?
 
Trenger jeg dupp for ferskvann? Er dupp bare for når man fisker med mark? Hva fisker en isåfall etter da?
 
Hvilke sluker trenger jeg? Jeg har bare brukt sluker som ser ut som en liten fisk før (for torsk, lyr etc)... som disse: http://www.mekk.no/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/upload/179722.jpg
Men jeg ser jo at det er jo utrolig mye utvalg her. Jigg, spinner, wobbler +++. Blir litt forvirret av alle mulighetene.
 
Langt innlegg med mye spørsmål, men håper noen kan hjelpe litt :)
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! :) De stengene og snellene du nevner er veldi bra utstyr! Daiwa er ikke mye dårligere enn shimano men mindre vanlig virker det som. Frontbrems er som regel jevnere enn bakbrems på en snelle.

 

Fireline har høy bruddstyrke men tåler lite slitasje, så om du skal fiske i elv eller et sted hvor du kommer i kontakt med steiner ville jeg valgt monofilament. Selv bruker jeg bare monofilament nå og da velger jeg myke snører foran bruddstyrke, da slipper du at det kveiler seg så mye gjennom ringene (minne).Så langt er mine favoritter blant monosenene Trilene xl 0,22 mm (rød spole) og sufix duraflex. En god slukknute f.eks. dobbel slukknute er viktig siden knuten er svakeste punktet på et snøre.

 

Ei stang med slukvekt 3-15 gram betyr at du kaster best med sluker/dupp som veier innenfor disse tallene. Skal du bruke dupp bør du kanskje gå litt opp i kastevekt og dupp brukes til markfiske. Noen bruker også dupp med flue, enten foran eller bak duppen og sveiver sakte inn. Dupp brukes til flere arter som feks ørret og abbor.

 

De aller fleste stengene som selges i dag er laget av karbon, mens noen er bygget av en kombinasjon av glassfiber/karbon som f.eks. Ugly stik. Glassfiber er slitesterkt men tyngre enn karbon. Reine karbonstenger er veldi sterke og det er som regel ikke fisk som tar knekken på disse men f.eks. riper, sår og hakk, gjerne etter at den har ligget på steingrunn eller lignende.

 

Du trenger kanskje håv hvis du mener det er nødvendig for å lande fisken. Bruker ikke dette selv bortsett fra ved laksefiske og i vann jeg vet det er stor fisk. En bag kan sikkert være greit. Kniv må du ha! Sluker kan være så mangt men helst innenfor kastevekta til stanga. Jeg bruker mye 7-12 grams spinnere av merkene mepps og droppen etter ørret og røye. I mørket kan det være lurt å bruke helt svarte sluker fordi fisken merkelig nok ser disse best (kontraster mot himmelen?) Jeg kan ikke bekrefte det siste, men det er effektivt. Bruk hurtigkobling mellom snøre og sluk for å forhindre for mye snurr på snøret når du sveiver inn. 

 

Ellers støtter jeg Stig Erik Olsen i det han sier. Mange spørsmål og sikkert noe forrvirrende svar, men jeg håper det kan være til litt hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.