Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra støl til støl i Frafjord/Bjerkreimsheiene, et forsøk på lettpakking


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Annonse

Ser ikke fiskestanga i utstyrslisten, men fisker du noe når du rusler i disse områdene? Evt. får du noe og hvordan er kvaliteten?

 

Tok ikke med fiskestanga på denne turen da jeg innså at det ville bli litt for lite tid for fisking. Finnes fisk i vassdraget ved Heinshølen, men har aldri fisket der. Så også endel småfisk i elva ved Støle.

 

Pleier heller reise andre steder når jeg vil fange slike (fra årets Troms tur)

post-13206-0-02184800-1407099765_thumb.j

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokka 8 om kvelden var jeg klar ved rødekorshytta i hunnedalen. Gikk bratt opp mot Hallbrekknuten, men fulgte "stien" langs vannet istedenfor å gå opp mot toppen. Stien som er avmerket på kartet er ikke i bruk lengre og kun stedvis kan man finne noen gjenngrodde spor og noen nødlinger som viser hvor stien har gått.

 

Oppover Øyestøldalen passerer jeg Øyestøl før jeg tar ut av dalen på stien mot Hunnedalen.

 

På øyestøl ser jeg de første menneskene på turen. Så folketomt ut på Støle og veien før har det vel knapt vært folk på årevis bortsett fra på stølene, men båt er nok mest brukte transportmiddel inn til de på sommerstid.

 

Skoene ble selvsagt også gjennomvåte, så korte sko hjelper det lite at det er goretex i slikt vær.

 

At stiene gror igjen er et kjent fenomen. Bøndene i området, er faktisk glade for T'merket sti, for de blir vedlikehold, og fortsatt brukes.

 

(Og det er ikke mange som går utenom de merkede stien, selv om de har med telt.)

 

Øyestøl hadde sjenkerett. veien gjennom dalen var er en gammelferdselsvei, noe som kommer frem i Trongene, der det er fint murt sti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ikke med fiskestanga på denne turen da jeg innså at det ville bli litt for lite tid for fisking. Finnes fisk i vassdraget ved Heinshølen, men har aldri fisket der. Så også endel småfisk i elva ved Støle.

 

Pleier heller reise andre steder når jeg vil fange slike (fra årets Troms tur)

attachicon.gifPhoto 25.07.14 23 10 15.jpg

 

Jeg reiser også bort for å få slike som du presenterer på bildet, men det hender man lurer kilosfisken i områdene rundt her også. Grunnetjørna f.esk. (vannet nedstrøms Heinshølen) huser fin bekkerøye. Mye smått selvsagt, men har fått en del fin fisk der (0,8-1 kg). Har fått fangstrapport derfra med gode fangster og fin størrelse fra årets sommer (har ikke fått muligheten til å ta turen selv).

Fantastisk ørret på bildet. Nå stikker jeg ut for å ta en slik selv :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.