Gå til innhold
  • Bli medlem

Randonnee i slalombakke?


utetid

Anbefalte innlegg

Etter dagens mislykka tur i sommarskisenteret i Jondal, innser eg at skiskoa mine har blitt for små etter siste svangerskap. Eg funderer litt på å selge telemarksutstyret (som knapt er brukt dei siste åra), og kanskje kjøpe meg brukt randonneeutstyr i staden. Eg drøymer om å gå mykje toppturar etterkvart, men vil også ha behov for å vere med barna eit gong eller tre i slalombakke i løpet av året. Korleis er det å bruke randonneski til noko slikt?

Her kan de lese om dagens tur, om nokon er interesserte: http://utetid.net/2014/08/sommarsnoidyllen-som-sprakk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen grunn til at du ikkje skal kunne kjøre randoskia i anlegg. Som elles er det også her skia, bindingane og støvlane som avgjer eigna bruksområde. Dei fleste toppturski for "vanleg kjøring" (med mindre du er ekstrem gram eller har enorme plankar) går fint i anlegget [emoji1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg i rekken. Har Dynafit-støvler på et par G3-ski - aldri hatt bedre verken i bakken eller utenfor. Jeg merker selvfølgelig at jeg under høy fart "vingler" mer nå sammenlignet med carvingski når underlaget er hardt og isete - men det er bare en bagatell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For bruk i bakken, ikke rando.

 

Les trådstartars spørsmål. Draumen er toppturar men han treng også ski som kan brukast ein liten handfull gonger gjennom vinteren i bakken med barna. For dei som 

ikkje har råd til forskjellige skipar til forskjellig bruk, ja, rando kan også heilt greitt brukast i bakken. Sjølv om det har noko dårlegare køyreeigenskaper enn alpinutstyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til noen turer i bakken med ungene er det null problem med randoski. Da kjører du sikkert ikke like hardt likevel (nå kan jo noen unger være noen råtasser nedover da...). Selv har jeg et par rando (Dynafit Manslu) og et par offpiste ski (Fat-ypus iRock). Offpiste skia er endel tyngre og også bredere. Ski til preppa bakke har jeg ikke da jeg kun står i preppa bakke når det er dårlige forhold utenfor. Begge delene fungerer helt fint i preppa bakke, men som de over her sier vil de lette randoskiene slå litt mer.

 

Liker du å gå toppturer vil jeg uansett anbefale deg å gå for noen lette randoski med techbindinger. Det gir mye mer glede oppover enn en kombiløsning som Marker bindingene gir. Selv vurderer jeg å bytte ut mine Dynafit Manaslu men noen enda lettere ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar!!! Dette har eg null peiling på, så eg må lese meg litt opp, trur eg. Eg treng nok absolutt ikkje det beste og flottaste utstyret, men det er kjekt å ha noko eg vil få glede av. Kva må eg rekne med å gi for brukt randonnee-utstyr??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar!!! Dette har eg null peiling på, så eg må lese meg litt opp, trur eg. Eg treng nok absolutt ikkje det beste og flottaste utstyret, men det er kjekt å ha noko eg vil få glede av. Kva må eg rekne med å gi for brukt randonnee-utstyr??

 

Ca halvpris er nokså vanlig, men nå har XXL også begynt å selge randoutstyr og da presses prisene både på nytt og brukt utstyr endel. Kan være mye å tjene på å kjøpe tidlig på høsten av fjorårsmodellene eller kjøpe når de selger ut på våren. Importørene selger også demoski billig etter endt sesong.

Det dyreste er ofte bindingene. En techbinding koster 4-5000 kr og disse er sjeldent på salg. Brukt bør du kunne få ski med binding for 3-5000 kroner avhengig av merke. VPG har forøvrig noen gode tilbud på bindinger for øyeblikket http://www.vpg.no/Avdelinger/Ski/Bindinger/Skibestigningsbindinger, ikke forvent disse prisene til vinteren. Dynafit Vertical til 2000 er et godt kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag försökte sälja mina K2 Shuksan härom åtet för 2500 inkl bindning (Dynafit Speed). Bra skick på skidorna, bindingar ser använda ut men fungerar helt OK.

Ingen intresserad. Så det borde gå att få tag i bra grejjor väldigt billigt om man skall köpa begagnat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også anbefale Conrad Sport og Telemark Pyrenees (nettbutikker i henholdsvis Tyskland og Frankrike). Har gode erfaringer med begge. Blir ganske mye billigere enn i Norge (spesielt om du holder litt øye med tilbud/utgående modeller), selv med porto og moms. Sko ville jeg jeg kjøpt i Norge eller i alle fall prøvd grundig først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Til et par ganger fungerer det helt greit.  Hadde en sessong med rundt 150 skidager for ikke mange år siden.  20 av disse var med rando-utstyr i bakke.  Jeg vil absolutt ikke anbefale deg marker-bindinger...kanskje hvis du gikk et par turer og ellers var i bakken....  Har et par selv, og det jeg liker best med de er at jeg kan gå på tur med racing-skoene mine.

Her er kjører jeg med forholdsvis smal og lett toppturkombo:

http://youtu.be/xysth4Xp4wo?list=UUMwwqP4u0ZPD7LqHS4Hxcbw

 

Gr mindre på tur nå, og har litt tyngre ski (G3 Saint) og tyngre sko (Dynafit Mercury). Synes disse er ganske gode til store svinger - men mangler snerten til ski med mer innsving.

 

For rene bakkeski har jeg kun vært fornøyd med tunge ski med masse metall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Brukar også rando litt i bakke og mest utanfor, ikkje noko problem. Som mange andre har sagt bør du vurdera dynafit-binding eller noko som liknar. Stor forskjell på sko med tanke på fotform, gå til ein god butikk og prøv ulike sko. Kjøper du sko einstad og ski og binding ein annan dobbeltsjekk at sko og binding passer, det er små justeringsmulighetar på dynafitbindingane i høve til skostørrelse, dvs at bindingar som er skrudd på til skostr 43 ikkje passar små sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca halvpris er nokså vanlig, men nå har XXL også begynt å selge randoutstyr og da presses prisene både på nytt og brukt utstyr endel. Kan være mye å tjene på å kjøpe tidlig på høsten av fjorårsmodellene eller kjøpe når de selger ut på våren. Importørene selger også demoski billig etter endt sesong.

Det dyreste er ofte bindingene. En techbinding koster 4-5000 kr og disse er sjeldent på salg. Brukt bør du kunne få ski med binding for 3-5000 kroner avhengig av merke. VPG har forøvrig noen gode tilbud på bindinger for øyeblikket http://www.vpg.no/Avdelinger/Ski/Bindinger/Skibestigningsbindinger, ikke forvent disse prisene til vinteren. Dynafit Vertical til 2000 er et godt kjøp.

Heisann, dersom målet ditt er å ha flotte toppturer men også kjøre i bakke av og til vil jeg ikke anbefale en Tech binding(2 deler, tå og hel) men heller gå for en 5-800 gram tyngre binding som for eksempel marker duke. De fleste topptursettene/randosettene som du får kjøpt brukt har blant annet denne type binding. Den er stivere og har høyere utløserverdi(din) enn en tech binding. Jeg hadde Dynafit TLT speed Radical, den funket greit da jeg i starten hadde nokså smale ski, Men da jeg byttet til Black diamond Revert skiene som er 97 mm på midten ble disse alt for pusslete. I tillegg får du ikke alle tech bindinger med skistoppere, noe som kan være en ulempe, dvs at vist du skal sikre skiene slik at de ikke setter utfor uten deg, så må du feste dem til kroppen, dersom det da skulle komme et skred, vil du bli dratt ned med en gang(kan være litt skummelt), jeg seilte en gang på ett pittelite sørpeskred, og skiene som ble løyst fra skoene var stuck under den tunge snøen, jeg hadde da festet dem i skoene og jeg måtte da av meg skoene for å komme løs, under 1 m med snø vil du ikke klare det. I tillegg løser tech bindinger(TLT speed radical som jeg har erfaring med) seg raskt ut, kjører du litt for fort og røfft på det harde underlaget i bakken, eller at skien skjærer i løssnøen detter skiene av, noe som kan være skikkelig irriterende iblant. 

 

Når det kommer til investering av utstyret anbefaler jeg å besøke friflyt.no og gå på bruktmarkedet der. Legges hele tiden ut pakker egnet for nettopp det du ønsker. Så er det bare å ta kontakt på PM dersom du trenger flere tips :)

 

Lykke til med kjøpet! 

 

Glemte og nevne det med det finnes selvfølgelig gode tech bindinger og med skistoppere osv, men da må du nok litt opp i pris. 4-5000 kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.