Gå til innhold
  • Bli medlem

Msr Pocket rocket komb. Med Primus litetech trek kettle?


Anbefalte innlegg

Hei. Har et ønske om å lette litt på sekken. Derfor lurer jeg på om noen har erfaring med Msr Pocket rocket og Primus litetech trek kettle? Dette skal være for to personer, der i hovedsak det meste vil være koking av vann til Real, kaffi, potetmos og lignende.

Vurderer også den letteste versjonen av trangia stormkjøkken. Der ligger vekta på ca 700 g med gassbrenner og komplett grytesett.

Tar imot andre forslag med glede..

post-6651-14069893367187_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har Msr Pocket rocket og for og bruke den trygt må man enten sitte på fjell eller kjøpe en "fot" til gass boksene, føler det er alt for ustabilt uten. har også gryta men bruker det ikke pga ALT svir seg i den, bruker heller MSR Base 2 Pot Set og tar den minste gryta uten lokk med.  "steikepanna" som følger med Primus litetechen er så liten at den er ubrukelig for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Msr Pocket rocket og for og bruke den trygt må man enten sitte på fjell eller kjøpe en "fot" til gass boksene, føler det er alt for ustabilt uten. har også gryta men bruker det ikke pga ALT svir seg i den, bruker heller MSR Base 2 Pot Set og tar den minste gryta uten lokk med. "steikepanna" som følger med Primus litetechen er så liten at den er ubrukelig for min del.

Takk for svar.

At det svir seg lett i gryta gjør ikke så mye siden den kun skal bli brukt til koking av vann til Real, potetmos, nudler og fisk. Fotstøtte til gassboksen kan vurderes ja. Ser for meg at den stekepannen blir brukt til å steike en liten fiskebit til tider. Får heller koke eller steke i flere omganger om det blir mye fisk.

Skal se litt på det msr alternativet du foreslår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag vil være og kjøpe Optimus Vega og en litt dyrere men lett gryte, da er det mye enklere og lage mat, bruker den selv og har ikke brukt Msr Pocket rocket etter jeg kjøpte den, den er ca 110g tyngre men slipper og stresse med at gassboksen skal stå bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag vil være og kjøpe Optimus Vega og en litt dyrere men lett gryte, da er det mye enklere og lage mat, bruker den selv og har ikke brukt Msr Pocket rocket etter jeg kjøpte den, den er ca 110g tyngre men slipper og stresse med at gassboksen skal stå bra.

Høres ut som en god plan, kanskje da i kombinasjon med Msr titan kettle, selvom den titangryta er jævla dyr. Ikke billig å bli lettvekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide mitt lille Trangia stormkjøkken nettopp til 870g. Det inneholder da en kjele som tar akkurat 1 liter, en kaffekjele som er full med nøyaktig 0,6 liter. Steikepanne, grytesvamp, klypa, en eske fyrstikker, en spork i titan og en gaffel i titan. Gassbrenneren får plass i kaffekjelen (det er jo samme som brukes på større versjoner, men her vil den jo bli enda mer effektiv). Ser at jeg ikke har vasket det ennå etter siste tur. Må få gjort det med det samme. Blir jo litt lettere da ;)

 

Fordelen med dette settet er at det er så kompakt og solid. Står støtt og har "innebygget" vindskjerm som utnytter varmeenergien svært godt. Det er også plass til litt mer inni mellom bla. en liten krydderboks. Jeg legger også i blant et par små Rett-i-koppen-suppeposer inni stormkjøkkenet før jeg pakker ned for å utnytt plassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide mitt lille Trangia stormkjøkken nettopp til 870g. Det inneholder da en kjele som tar akkurat 1 liter, en kaffekjele som er full med nøyaktig 0,6 liter. Steikepanne, grytesvamp, klypa, en eske fyrstikker, en spork i titan og en gaffel i titan. Gassbrenneren får plass i kaffekjelen (det er jo samme som brukes på større versjoner, men her vil den jo bli enda mer effektiv). Ser at jeg ikke har vasket det ennå etter siste tur. Må få gjort det med det samme. Blir jo litt lettere da ;)

Fordelen med dette settet er at det er så kompakt og solid. Står støtt og har "innebygget" vindskjerm som utnytter varmeenergien svært godt. Det er også plass til litt mer inni mellom bla. en liten krydderboks. Jeg legger også i blant et par små Rett-i-koppen-suppeposer inni stormkjøkkenet før jeg pakker ned for å utnytt plassen.

Trangia stormkjøkken er jo en sikker vinner. Tenker kanskje å bruke det når vi er to på tur. Så på Trangia si hjemmeside at den letteste modellen veger 690 g. Har da to kjeler på 1l, stekepanne, vindskjerm og klype. Dette vil jo fungere bra for to pers, mulig vi bytter ut ene kjelen med ei kaffekanne

Takk for svar Bjarne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en god plan, kanskje da i kombinasjon med Msr titan kettle, selvom den titangryta er jævla dyr. Ikke billig å bli lettvekter.

 

Høres ut som en god plan, kanskje da i kombinasjon med Msr titan kettle, selvom den titangryta er jævla dyr. Ikke billig å bli lettvekter.

 

Det trenger ikke være så himla dyrt å spare gram... Pocket Rocket og Optimus Litech fungerer utmerket til å koke vann og potetmos sommerstid. Har brukt tilsvarende brenner med Litech mye. Nå mistet jeg kjelen min i sommer, så da har jeg unnskyldning til å kjøpe ny. Går for en jetboil. Det er vel og merke kun til vannkoking på alpin- og soloturer. For mer avansert kokkelering hvor vekt og volum ikke spiller så stor rolle har jeg en Vega og større kjeler. Også har jeg en Firefly... Det går ikke an å klare seg med kun en en brenner!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke være så himla dyrt å spare gram... Pocket Rocket og Optimus Litech fungerer utmerket til å koke vann og potetmos sommerstid. Har brukt tilsvarende brenner med Litech mye. Nå mistet jeg kjelen min i sommer, så da har jeg unnskyldning til å kjøpe ny. Går for en jetboil. Det er vel å merke kun til vannkoking på alpin- og soloturer. For mer avansert kokkelering hvor vekt å volum ikke spiller så stor rolle har jeg en Vega og større kjeler. Også har jeg en Firefly... Det går ikke an å klare seg med kun en en brenner!

Høres bra ut. Ser litt på Optimus Terra weekend. Ser ut som et greit sett der gassboks og brenner (Optimus krux) passer i gryta. Lav vekt, ca 300g (uten gass). Dette blir for soloturer, så får jeg finne et anna når vi er to personer på tur.

Takk for innspill:)post-6651-14070163594288_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har for og koke vann veier ikke stort, kommer til og kjøpe en slik støttefor på biltema og kaste oppi i tilegg..   

 

http://lighterpack.com/r/djj4t7

 

 

Så kan jeg slenge oppi litt mere om det f.eks er sjans for og kunne få stekt en fisk.. Eller og være lengre på tur

 

 

http://lighterpack.com/r/351p2r

 

Da ser man at stekepanna, vippekoppen, kniven, cambelbak flaska og vaske settet drar opp vekta en del.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har for og koke vann veier ikke stort, kommer til og kjøpe en slik støttefor på biltema og kaste oppi i tilegg..

http://lighterpack.com/r/djj4t7

Så kan jeg slenge oppi litt mere om det f.eks er sjans for og kunne få stekt en fisk.. Eller og være lengre på tur

http://lighterpack.com/r/351p2r

Da ser man at stekepanna, vippekoppen, kniven, cambelbak flaska og vaske settet drar opp vekta en del..

Ser bra ut dette. Begynner å skjønne at jeg trenger flere primuser, en er ikke nok:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia mini väger 330 gram. Fungerar, till skillnad från gas, även i kallare väder. (Ja, jag vet att det går att vända upp och ned på burken, men det fungerar bara om burken är typ halvfull eller mer. Jag har provat.). Kostar några 100-lappar bara.

På vintern behövs ett underlägg mot snön, men det kan man köpa för någon 10a på biltema.

 

Annars är trangias 27UL-serie (är det väl som är den mindre varianten) ett mycket bra val för 2 personer. BIlligt, kompakt, vindtåligt. Kan förses med multifuel eller gasbrännare. Relativt lätt om man ser till att man faktiskt får med kokärl och vindskärm också.

Haken är att det lite längre tid att värma vatten med spritbrännare än med gas eller bensin, samt att bränslet är tyngre och tar mer plats jämfört med bensin och gas (sommartid, med reservation för att det kan ramla ned under 10 grader på sommaren och då är gas ofta mindre lämpligt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut. Ser litt på Optimus Terra weekend. Ser ut som et greit sett der gassboks og brenner (Optimus krux) passer i gryta. Lav vekt, ca 300g (uten gass). Dette blir for soloturer, så får jeg finne et anna når vi er to personer på tur.

Takk for innspill:)attachicon.gifImageUploadedByTapatalk1407016341.135429.jpg

 

Styr unna den brenneren - det er den jeg har og makan til ustabil brenner skal du lete etter. Mulig at ny versjon er bedre, men les noen tester først. Føttene bøyer seg også etter litt tids bruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna den brenneren - det er den jeg har og makan til ustabil brenner skal du lete etter. Mulig at ny versjon er bedre, men les noen tester først. Føttene bøyer seg også etter litt tids bruk.

Ok. Kanskje det blir Pocket Rocket likevel, selvom den ikke passer i gryta:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna den brenneren - det er den jeg har og makan til ustabil brenner skal du lete etter. Mulig at ny versjon er bedre, men les noen tester først. Føttene bøyer seg også etter litt tids bruk. 

 

Har også denne brenneren og dette settet. Brenneren er ustabil hos meg også. Stoler ikke helt på den.

 

DSC_1833.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også denne brenneren og dette settet. Brenneren er ustabil hos meg også. Stoler ikke helt på den.

DSC_1833.jpg

Da går optimus krux ut. Ikke lett dette. Blir til at vi bruker den letteste trangia modellen når vi er to på tur. Så gjelder det å finne noe å bruke på soloturer som er lett og effektivt. Stort sett kun koking.. Pocket rocket med lett kjelesett er et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Bare ikke snu kjelen med innhold opp ned, for da har du deler over hele fjellet...  :fear:   Enkleste er jo som kjent oftest det beste, og å ha med seg masse biter og rote bort funker dårlig..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden 2 har dårlige erfaringer med cruxen må jeg si at min tenner hver eneste gang og har enda ikke slukket uten at jeg har bedt den om det. Kjøpte den som en del av weekend he settet. Godt fornøyd. Til nå brukt utelukkende til vannkoking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.