Gå til innhold
  • Bli medlem

Børgefjell 2014


Jan Arve

Anbefalte innlegg

Førstkommende mandag, 4. august, skal jeg og sønnen på 7 år til Børgefjell. Jeg har vært der mange ganger selv, men denne gangen skal hutten være med. Vi blir én uke. Er det noen som har vært der nå nylig og vet noe om mygg/klegg osv? Synes det er greit at det er minst mulig når han er med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var IKKE mindre fra svensk side i starten av juli ihvertfall. Var der fra 4.juli og en uke, så vi traff på midt i eksplosjonen av klegg. Valgte å dra ned 4 dager før planlagt, og kleggen var sterkt delaktig i den avgjørelsen. Noe så grønnjævlig har jeg ikke vært borti. Lignende tilstander var det i Tydalen tidligere også, men det er avtatt kraftig i det siste. Får håpe dere slipper den der oppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabbe med svart bukse. 

Unngå svarte artikler i sin helhet, så langt det lar seg gjøre. Tiltrekker klegg som faen. 

 

Hadde bare med sorte bukse og overdel så har lært litt denne turen også.. Virkelig deilig i sola og for kleggen. Og rett deilig var det å komme ned igjen til sort bil for der venta det jo enda flere klegg. Turen ble noen dager kortere enn planlagt her også:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel tiden for blindingen. Den er verre enn kleggen syns nå jeg. Vi opplevde ingen klegg fra Svensk side og inn i Børgefjell for en uke siden - men noe mygg var det.

 

Det har vært unrormalt mye klegg og det sies at det er flere årskull som er kommet samtidig. Normalt er klekketiden 3 år - så er det mye klegg i år kan det skyldes en gunstig sommer for 3 år siden. Ikke sjekket faktaopplysninger (google)om dette - bare noe jeg hørte...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk fra Susendalen og vestover den 29. juli og da var det hverken klegg eller mygg. Vindstille selv på 1300 m høyde. Rundt midten av juli var det noe klegg og godt med mygg i Ranafjellene. Virker som i hvert fall kleggen er forsvunnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel tiden for blindingen. Den er verre enn kleggen syns nå jeg. 

 

 

 

Enig. Blindingen er mye lumskere. En stille, snikende jævel som du ikke merker før det røsker når han kjører blankvåpenet sitt ned gjennom overhuden din. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KLeggen er jo der primært når det er veldig varmt. Var i Femndsmarka i sommer. Ingen klegg de første dagene men når det skikkelig godværet kom og temperatur dro langt opp på 20 tallet dukket de opp.

Svermingen til kleggen er vel i utgangspnktet 2-3 uker så blir det roligere. Men i år har det vært varmt lenge og flere tropeperioder så det kan kanskje ha skjedd noen steder at det har forekommet klekking og sverming mer enn en gang.

Vant til klegg, da spesielt blinding på padleturer på Fjorda. I slutten av juni pleier det være horder av. I begynnelsen av august har jeg bare sett en og annen sporadisk.

Tips er å ta en Zyrtec om dagen, begynn dagen før du drar. Det hindrer den ikke å bite men bittet slår ikke ut på samme måten så man slipper klø i ukesvis. Fikk et par bitt i Femund. Noen sved litt 30 min så var de borte, andre klødde noen timer før de forsvant. Før når jeg ikke brukte Zyrtec så ble det store hovne områder rundt bittsted som gjerne klødde inntil 2 uker.

Zyrtec hjelpe så klart på myggstikk også. Når jeg bruker det slår ikke myggstikk ut i det hele tatt. Slipper jeg kline meg så full av myggmidler. Da holder det med å spraye på klær og noen punkter sånn for å holde de litt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Børgefjell i uke 30 og da var det plagsomt mye klegg. Likevel var rapportene at det var mye mindre enn det hadde vært, og det var også mindre enn vi hadde i Lomsdal Visten to uker tidligere. Når det ble kjøligere på kveldene og kleggen forsvant, da kom myggen.

 

Tips er å ta en Zyrtec om dagen, begynn dagen før du drar. Det hindrer den ikke å bite men bittet slår ikke ut på samme måten så man slipper klø i ukesvis. Fikk et par bitt i Femund. Noen sved litt 30 min så var de borte, andre klødde noen timer før de forsvant. Før når jeg ikke brukte Zyrtec så ble det store hovne områder rundt bittsted som gjerne klødde inntil 2 uker.

Zyrtec hjelpe så klart på myggstikk også. Når jeg bruker det slår ikke myggstikk ut i det hele tatt. Slipper jeg kline meg så full av myggmidler. Da holder det med å spraye på klær og noen punkter sånn for å holde de litt unna.

 

Det kan være nyttig å være klar over at vanlige bivirkninger av Zyrtec er kvalme og utmattelse. Det er lite praktisk på tur. Jeg har helt sluttet å gi det til snuppa mi etter et par episoder der hun har vært helt slått ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også i Børgefjell (sør) i uke 30 og det var veldig plagsomt med klegg ja. Mygg opplevde jeg lite av. Seinere dro vi til Lomsdal-Visten og der var det litt motsatt, færre klegg som var mindre i størrelsen og mere mygg. Det var sol og steikende varme begge steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Børgefjell i uke 30 og da var det plagsomt mye klegg. Likevel var rapportene at det var mye mindre enn det hadde vært, og det var også mindre enn vi hadde i Lomsdal Visten to uker tidligere. Når det ble kjøligere på kveldene og kleggen forsvant, da kom myggen.

 

 

Det kan være nyttig å være klar over at vanlige bivirkninger av Zyrtec er kvalme og utmattelse. Det er lite praktisk på tur. Jeg har helt sluttet å gi det til snuppa mi etter et par episoder der hun har vært helt slått ut.

 

Er vel mellom 1 av 10 og 1 av 100 det er snakk om når det er "vanlige bivrikninger" så da må nesten folk prøve selv.

Har du testet om alle lignende produkter slår ut på den mpten, f.eks Cetirizin Bluefish?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg skal på min første tur inn i Børgefjell om et par dager. Og er veldig spent! :D

 

Tillater meg å snike inn et spørsmål på siden av klegg/mygg-problematikken: Hvordan ser dere erfarne Børgefjell-gåere på det å ha camelback-drikkesystem med? Er dette helt unødvendig, særlig med tanke på å unngå unødvendige kilo på ryggen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er det unødvendig med camelback i Børgefjell da du finner vann overalt til å etterfylle drikkeflaska med. Når det er sagt så er det mye lettgått terreng i Børgefjell hvor et par kg ekstra ikke gjør så mye.

Jeg drar opp igjen til Børgefjell i dag,og gleder meg som en unge :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis synes jeg det er nok med en brettekopp i lomma i Børgefjell. Da jeg var der for to uker siden var det veldig tørt i terrenget og jeg var glad for å ha med en flaske. Camelback synes jeg høres unødvendig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del går alltid med en drikkepose i sekken. Jeg føler jeg har behov for mye drikke underveis. Har vann i drikkesekken og en form for sportsdrikke i ei flaske i tillegg. Men strengt tatt er det mye vann og ta av så en drikkepose kan man kutte ut. Verken myggen eller kleggen var plagsom denne uka....torden og lyn samt svært kraftig nedbør og vind derimot gjorde turen til noe annet enn jeg og 7-åringen hadde forutsett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hei.
Vi kjørte hjem fra Tomasvatn i går kveld (12/7). Vi har vært inne ved Orrekvatnet  og Langvatnet (like ved Jengelvatnet). Det var en del mygg, dette var min første tur så jeg aner ikke hva som er forventet. Myggnett var kjekt å ha 🤔 Knott merket vi heller ikke noe til.
Snakket også med en som har tilsyn med noe hytter, og han advart mot at kleggen skulle komme på torsdag, i store mengder. Det gjorde den ikke, men vi opplevde noen få klegg ved vadestedet over Storelva (broen forsvant fot ett år tilbake om du skal gå den veien). Det ligger en del snø i høyden, så det er rikelig med snøsmelting. På det meste hadde vi 23 grader varmt, fra skyfri himmel.

/Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.