Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken sekk er dette: Arc’teryx Bora 80 sekk. Forkortelse for noe?


*ingunn*

Anbefalte innlegg

Ingunn som gikk Norge på langs nå (fy flate for en prestasjon!! :roll: ) brukte en sekk som het Arc’teryx Bora 80. Jeg prøver å finne denne på nettet, men får ikke noen treff. Noen som vet hvilken sekk hun mener?

Jeg er egentlig ut etter en sekk på 60 Liter, men er veldig kresen og har ikke funnet en enda. Min gamle er utskiftningsklar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sekken det er snakk om er Arc'teryx Bora 80!

Den kommer i tre størrelser avhengig av din rygglengde! S-M-L der volumet er henholdsvis 72+9 - 77+9 - 82+9 liter

Bora fåes også i en mindre variant spesielt tilpasset kvinner! Bora 62 Women's som kanskje er et mer passe valg og volum for deg?

Arc'teryx sekkene er kjent for å være blant de beste sekkene på markedet, men når alt kommer til alt handler det om hva som passer til din rygg!

Bora modellene er relativt dyre, men jeg ser at sportsnett.no selger classic modeller, altså utgåtte modeller, til svært god priser

Sjekk:

http://www.sportsnett.no/m?/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=list&table=PRODUCT&func_id=L&template=loop_cat_list&txt=dagstursekk-ryggsekk-klatresekk#L2

Der bør du finne info og pris om de fleste Bora sekkene!

Også oslosportslager kjører gode priser på Bora classic!

http://www.oslosportslager.no/subcategory/2660/5644.html

For øvrig info om Bora serien gå inn på

http://www.arcteryx.com/ - packs - trekking!!

Det er ikke så mange "standard" sportsbutikker som fører disse sekkene, men i Trondheim ville jeg prøvd ute.no! Tror kanskje de har dem! Ellers så har både oslosportslager og sportsnett nettbutikker!

Men husk, prøv sekken på før du eventuelt kjøper noe! Bora og for den saks skyld Arc'teryx trenger ikke være sekken for deg selv om den var perfekt for Ingunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du finner også info her om Bora 80 her:

http://www.oslosportslager.no/product/2660/5644/341301/Bora_80.html

Hvis du heller vil ha en på 60 L, finnes det en damesekk som heter Arcteryx Bora 62:

http://www.oslosportslager.no/product/2660/5644/341302/Bora_62.html

Hos Oslo Sportslager får du 15% rabatt på alle kjøp over 1500 kr hvis du er medlem av DNT, så her kan du spare endel penger. Som du vil se, er sekkene veldig dyre...

Jeg har sjøl Bora 80 og samboeren min har Bora 62. Vi er begge meget fornøyd med disse sekkene.

Som du vil se av nettbutikken til Oslo Sportslager, er det mulig å kjøpe Classic-versjonen som er en god del billigere. Kan være jeg tar feil her, men jeg tror den nye versjonen har bedre justeringsmuligheter av rygglengda enn den gamle versjonen.

Hilsen SRS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du titter litt rundt på forskjellige sekker fra norrøna, bergans, arcteryx osv ser du at vekten fort kommer opp i 3 kg for en sekk i denne størrelsen. En og solid sekk med et god slitestyrke og bærekonfort vil nødvendigvis veie litt. Du har trolig det samme bæresystemet og mye av den samme rammen osv. i en 60 liter som i en 90 liter av samme type, og vektforskjellen disse i mellom er derfor ikke så stor da ekstra stoff ikke veier så mye i seg selv! Så vekten per tillegsvolum er altså relativt mindre enn det du "betaler" for de første 60 literne! Når du først er "inne" er ikke steget opp til de store modellene hverken så stort i pris eller vekt. Poenget er at du må se dine egene behov, og godta at en 60 liter er tyngre pr liter enn en 95 liter av samme modell! (Sorry mye gjentagelser og dårlig språk)

Hvis sekken veier alt for lite ville jeg blitt skeptisk. Det er kompromisser ute og går når det gjelder utstyr, men du kan selvfølgelig finne en lettere sekk, som likevel dekker alle dine behov! Se f.eks. på denne: http://www.sportsnett.no/m?/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=LOW50&var_1=&categorynu=L2&categorytxt=Storsekker%20-%2055%20til%20100%20liter&produkt=Lowe%20Alpine%20Sirocco%2060+10%20Hyperlite (Vet ikke noe om kvaliteten på sekken, men sportsnett pleier å ta inn "gode" varer!)

Ellers synes jeg det sjelden er noe problem at sekken veier 3 kg, men man er forskjellige! Å bære litt vekt på ryggen handler først og fremst om trening.

Jeg har en 75 liter sekk, og synes det er et større problem og få med det som trengs til en vintertur, enn at sekken med utstyr veier 20-25 kg!

Lykke til videre i jakten på en god sekk!

Ta deg tid, og prøv forskjellige modeller sammtidig som du vurderer ditt behov nøye. Det vil du ikke angre på! Sekken skal du tross alt ha lenge og du skal være fornøyd med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Der fant jeg de, ja.

De var ganske dyre, men en betaler vel for kvalitet.

Trenger egentlig en god sekk på f.eks. 60-70 liter å veie så mye som 3 kg? Synes det er mye, altså. Eller?

Man kan kanskje si at sekkene er tunge. Hvis man ser på Bora 62 i butikken, så ser hoftebeltet helt latterlig overdimensjonert ut i forhold til størrelsen på sekken og i forhold til sekker av andre merker. Imidlertid, etter å ha gått ei uke i fjellet lovpriser man det gode hoftebeltet.

Samtidig er det riktig som det ble sagt av andre, det er ikke sikkert sekken passer deg, men jeg vil si sannsynligheten er ganske stor. Disse sekkene kommer i tre forskjellige størrelser for best mulig individuell tilpasning. I tillegg til at rygglengda passer, så passer også proporsjonene på sekken og man unngår f.eks. at topplokket rager høgt over hode, noe som kan skje på sekker med justerbart bæresystem som er justert til laveste nivå.

Forøvrig kommer Osprey-sekkene i tre forskjellige størrelser også.

Hilsen SRS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcteryx Bora kan jeg anbefale på det sterkeste.

Litt dyre, men man investerer i komfort.

Jeg har både 80L og 40L, og er veldig fornøyd med begge.

40L er mye i bruk på dagsturer og småturer, og er noe av det smarteste jeg har kjøpt av turutstyr .

Den ligger stort sett ferdig pakket med det mest nødvendige: Regntøy, genser, et skift med sokker og undertøy, toalettsaker,

hodelykt, micron brenner, Litech Mini kjele og et par poser Real turmat.

Altid beredt :roll:

80L er for tyngre bører, og turer med overnatting og telt. Selv med 25kg+ på ryggen er fungerer den meget bra.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør gå for Bora 80 classic, då denne er i ferd med å bli fasa ut for ein modell over (med anna tapa glidelåsar), og du vil oppnå særs gunstige prisar på denne. Kjøpte sjølv sekken i juli og betalte då 2999, reknar med den kan fåast billegare no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ingunn,

Bora kommer (som nevnt) med et bra justeringsystem. Den siden som vender mot ryggen

har borrelåssystem som du kan åpne. Der er det bøyler som justerer lengden.

Det er viktig å være klar over dette når du prøver sekken.

Jeg har brukt Bora i 7 år. Slitesterk. Måtte riktignok kjøpe en ny etter

at en tjuvradd slo inn bilruta og stakk av med sekken. Ingenting annet var rørt...

Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.