Gå til innhold
  • Bli medlem

Trekksele


Elisabeth-81

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med disse og kan anbefalle eller fraråde noen av dem?

 

http://www.4dogs.no/hund/trekk-og-tur/seler/trekkseler/trekksele-regulerbar#&variation=131543

 

http://www.seleverkstedet.no/produkter/seletoy/regulerbar-kombitrekksele

 

http://www.seleverkstedet.no/produkter/seletoy/regulerbar-trekksele

 

Har en Lapsk vallhund på 10 mnd. Om han har planer om å vokse inn i all den ekstra huden han har så blir han en ganske kraftig sak. Ikke feit så klart, det får han ikke lov til :P Men jeg regner med at han kommer til å legge seg ut litt. Er derfor en fordel at selen kan reguleres litt. Jeg har null erfaring med trekkseler. Eneste jeg vet er at uansett hva folk anbefaller så må selen prøves på hunden. Det som passer til en passer nødvendigvis ikke til en annen. Men om noen har erfaring med noen av disse så vil jeg gjerne få høre det :) Selen skal brukes til gå-turer, sykkel og forhåpentligvis trekk på ski og kanskje pulk. Er dog litt usikker på om jeg tør vima ha ansvaret for bagasjen så pulk er enda litt usikkert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville valgt seleverkstedet. Hør med dem hva slags sele de anbefaller til ditt bruk, type hund og at den ikke er ferdig utvokst. De har absolutt greie på hva de snakker om imotsetning til endel dyrebutikker.

Burde kontakte dem nå før kjøresesongen begynner, for da tror jeg de har mye å gjøre og bestillinger tar litt lengre tid. 

Jeg er kjempe fornøyd med kløven og nomeselen jeg har derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg ville valgt en enklere/billigere sele som kan reguleres frem til hunden din er ferdig utvokst, så kan du kjøpe en litt dyrere trekk/nome sele. Hunden bør uansett ikke trekke (mye) før den er helt utvokst. Jeg bruker en rimelig regulerbar sele på min malamutte frem til hun er stor nok til å bruke nomesele (jeg bruker troll-hundesport sine seler). 

 

Har forøvrig kløv fra seleverkstedet som jeg brukte på min tidligere malamutte. Storfornøyd med den.

 

Lykke til med valg av sele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seleverkstedet er bra på kløv - og skal ha bedre seler enn Yukon.

 

Vi har prøvd/brukt en haug med seler - noen passer bra og andre ikke.

 

Om du nå går for en sele som viser seg å ikke funke så bra så er det jo bare å bytte den ut - selv om noen av de kanskje koster litt vel mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 mnd er ikke så tidlig mange starter flere mnd tidligere enn det. og ville si det er litt seint å starte ved 10 mnd.

att hunden skal være ferdig utvokst før du starter å trene på trekk er direkte feil.

en hund på 18 mnd  kan starte selv i Finnmark 1000 km,

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt en nomeselen nå som passer ham, så ville jeg kjøpt en ny når han er ferdig utvokst. Å finne en som passer han like bra nå som senere er umulig. Stortsett må hunden opp en eller to størrelser fra de er ca 1år til de er 2-3. De heljusterbare er vel og fin de, men de er fryktelig slarkete. Det vil si at den ikke kan være på om hunden skal være løs eller om båndet er mye slakt. Den fra yukon fungerer fint, men jeg liker seleverkstedets bedre da de har en litt bredere bryststolpe. I tillegg må du kunne justere draget riktig for at sela skal ha rett belastning for din hund.

kjøp en nomeselen fra feks troll nå og invester i en skikkelig god sele tilpasset ham når han er ferdig utvokst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 mnd er ikke så tidlig mange starter flere mnd tidligere enn det. og ville si det er litt seint å starte ved 10 mnd.

att hunden skal være ferdig utvokst før du starter å trene på trekk er direkte feil.

en hund på 18 mnd  kan starte selv i Finnmark 1000 km,

 

Klart man skal trene en hund til å trekke før den er ferdig utvokst, men å la den trekke en person på ski eller trekke pulk før den er året er gambling med hundens videre utvikling av muskulatur. Klart en hund får til å trekke 50kg pulk etter seg når den er 10-12 mnd, men om den tar skade av det er en helt annen ting. Min AM er 4 måneder nå å går turer med trekksele, hun er rundt 20kg nå å har ingen problem med å trekke meg etter nå, men det er min jobb å passe på at hun ikke overbelaster seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den regulerbare trekkselen fra seleverkstedet. Dette er ikke en sele jeg ville brukt til aktiviteter der hunden ikke holder konstant stram line. Årsaken til dette er at de tre båndene som er festet i trekkringen, ikke har andre festepunkter enn nettopp trekkringen og halskragen. Dette betyr at alle disse tre båndene henger helt løst rundt hundens kropp så lenge den ikke blir holdt på plass av en stram line bak hunden. Om det er mulig å se for seg det jeg forsøker å forklare her, er jeg ikke helt sikker på men. Litt mindre presist forklart, sitter altså ikke selen skikkelig på hunden med mindre den trekker. Altså ingen sele til vanlig turbruk.

 

Men til sitt bruk er selen veldig bra. Seleverkstedet syr på mål, så du behøver ikke bekymre deg for å få en sele som ikke passer hunden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker  nomesele med påsydde d-ringer, bruker samme sele til ski, sykkel, vogn, slede, pulk med drag eller liner.

jeg  bruker ofte 3 forskjellige sele størrelser fra valp, unghund og til voksen hund.

husk selen skal passe når hunden jobber ikke nødvendigvis når den står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener vi har brukt Non-stop Nansen selen på en av hundene vi hadde før - husker ikke om det var den selen han fikk gnagsår av pga dårlig sydd polstring eller hva det nå var.. Men det vil ikke si at de selene er dårlig/ikke passer til din hund.

 

Kona prøver nå TaigaAlaska seler på hundene. Både nomeseler og pinn-seler til trekking av pulk med taudrag. http://www.mushingsupplies.com/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den regulerbare trekkselen fra Yokon, http://www.4dogs.no/hund/trekk-og-tur/seler/trekkseler/trekksele-regulerbar#&variation=131543. Dette er vel den samme som den du linker til fra seleverkstedet. 

Er godt fornøyd med den. Den er veldig enkel, og fungerer godt på en rutinert hund som drar. Men ser for meg at den ikke er like godt egnet til en urutinert unghund. Det er enklere å surre seg rundt i denne selen, plassere beina feil, og henge seg opp enn i en "vanlig" trekksele, som feks nomeselen. Reguleringen i halsen har og en tendens til å gli opp litt, uten at dette er et problem om selen passer i utgangspunktet. 

 

Seleverkstedet har et veldig godt rykte, og det er ikke uten grunn. Er veldig godt fornøyd med utstyret derifra. Det passer godt, ergonomisk riktig og veldig solid. Kjøper du noe fra seleverkstedet, så vil jeg også tro du kan selge det igjen for en grei penge den dagen hunden din vokser ut av det. 

 

Har prøvd Non-stop sin sele, http://www.non-stopdogwear.no/nsdw/Bruksomraader/Konkurranse/Free-Motion-trekksele#. Den var jeg ikke fornøyd med. Den ga press på luftrøret, så jeg hørte at det peip i bikkja når hun trakk. Har inntrykk av at den er bedre egnet til fuglehunder og alaska huskyer, enn til de typisk polare rasene (men det er altså mitt personlige inntrykk). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte meg på Non-stop sin free motion-sele til springerne mine, men den ble for knapp i halsen, så jeg sitter med samme erfaring som Eli over her, det piper i hunden. Jeg tror nok også at den er mer egnet for settere/vorstehre og huskyer med tynnere hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Non-Stop free motion er laget for vorstereh og passer fint til hunder som har litt kraftig nakke, bryst og hals, den passet for eksempel fint til en ridgeback tispe. For de med tynnere hals går den utover skuldrene til hunden. Den passer ikke mine alaska huskyer, og heller ikke min lille gjeterhund. Litt det samme med Zero DC sin fast/langsele, også laget for sprinthundblandinger. Vi har brukt non stop sin nansen nomesele en periode, men var ikke fornøyd med hvordan den var sydd. Den gav gnag på brystbenet til alle hundene. (Jeg var desverre ikke imponert over tilbakemeldingene fra Non-Stop dogwear når jeg påpekte dette til de.) Har vært fornøyd med seler fra Taiga, Snøtroll, Troll, TopDog (Kiruna) m.fl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt nonstop selene og har vært kjempefornøyd med dem (schæfere), Ingen av hundene har fått gnagsår eller noe slikt og hundene har trukket både tungt og langt :)

 

 Free motion eller nansen? Så bra de passer deres hunder :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye nyttig info :) Han er på ingen som helst måte en rutinert trekkhund :P så da er kanskje ikke de selene jeg har sett på noe lurt kjøp. Har prøvd nonstop, men han er for kraftig rundt nakken til den. Syns også en nomesele blir veldig voldsomt, men siden han ikke har et jevnt drag så må jeg kanskje ha noe som er litt stivt og holder seg på plass. Jeg har ikke tenkt til å bruke mye energi på å få han til å trekke. Han skal bli sporhund (håper jeg :P) og ikke trekkhund :) Det mest fornuftige hadde kanskje vært å bruke sporselen, den han har nå er en Huken med ring både under og på ryggen, men jeg vil egentlig at han skal forbinde den selen kun med spor. Men jeg tror ikke den selen vil passe når han er ferdig utvokst så da må han jo uansett ha en ny sporsele. Bah....skulle vært millionær så jeg kunne hatt seler til alle formål ;) Kanskje jeg er for kresen, kanskje ikke den ultimate selen finnes. Jeg tror jeg starter med å sende en mail til seleverkstedet, forklarer nøyaktig hvordan hunden er og hva selen skal brukes til. Da får jeg vel enten beskjed om hvilken sele jeg skal ha eller at en slik sele ikke finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye nyttig info :) Han er på ingen som helst måte en rutinert trekkhund :P så da er kanskje ikke de selene jeg har sett på noe lurt kjøp. Har prøvd nonstop, men han er for kraftig rundt nakken til den. Syns også en nomesele blir veldig voldsomt, men siden han ikke har et jevnt drag så må jeg kanskje ha noe som er litt stivt og holder seg på plass. Jeg har ikke tenkt til å bruke mye energi på å få han til å trekke. Han skal bli sporhund (håper jeg :P) og ikke trekkhund :) Det mest fornuftige hadde kanskje vært å bruke sporselen, den han har nå er en Huken med ring både under og på ryggen, men jeg vil egentlig at han skal forbinde den selen kun med spor. Men jeg tror ikke den selen vil passe når han er ferdig utvokst så da må han jo uansett ha en ny sporsele. Bah....skulle vært millionær så jeg kunne hatt seler til alle formål ;) Kanskje jeg er for kresen, kanskje ikke den ultimate selen finnes. Jeg tror jeg starter med å sende en mail til seleverkstedet, forklarer nøyaktig hvordan hunden er og hva selen skal brukes til. Da får jeg vel enten beskjed om hvilken sele jeg skal ha eller at en slik sele ikke finnes.

Jeg har en sporhund og vi bruker samme sele, nomesele, til både spor, trekk og annet. Hun skjønner hva hun skal gjøre på settinga og tror aldri at hun skal trekke når hun skal spore eller omvendt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sporhund og vi bruker samme sele, nomesele, til både spor, trekk og annet. Hun skjønner hva hun skal gjøre på settinga og tror aldri at hun skal trekke når hun skal spore eller omvendt.

 

Er vel det jeg egentlig også tenker, men har blitt fortalt av ei at det var viktig at selen kun ble brukt til spor. Nå er nok ikke den selen han har den beste trekkselen, men enn så lenge skal han uansett ikke trekke mye pga alderen så jeg tror det går bra. Så da er egentlig bare problemet med å bruke samme sele min glemskhet. Sporsele og line er fast inventar i bilen, sammen med ekstra kobbel og halsbånd. Jeg er helt rå på å glemme noe hjemme når vi skal på trening :P Men uansett koster det ikke noe å høre med seleverkstedet om det finnes en sånn sele som jeg ser for meg i hodet mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Regner med at du har kjøpt sele, men her er mine erfaringer.

Har en stor og trekkvillig hund som også brukes til sporhund.  Jeg har tre forskjellige seler jeg bruker på henne.  En nomesele til trekk, en K9 sele til tur og ikke minst egen sporsele.  

Grunnen til at jeg har forskjellige seler er at det er type sele som er et av hennes arbeidstegn.  Hun roer seg ned når hun får på seg sporselen, setter nesa i bakken og er klar for å gå spor.  Når nomeselen kommer på er det en helt annen energi.  Da er hun klar for å trekke.

Vi har nomesele fra Seleverkstedet og sporsele  fra Non-stop

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sbente Haha...man skulle kanskje tro at jeg hadde klart å få kjøpt sele til nå, men det har jeg altså ikke :P Men nå har jeg bestilt en palisades kløv og den kan man ta av veskene på og sitte da igjen med bare selen. Den eller K9 selen hans får fungere godt nok på tur, så får sporselen være sporsele og ikke noe annet. Har tenkt litt på det den siste tiden og er enig med deg ang arbeidssignaler. Alt som hjelper hunden i å komme i rett modus er bra :) Så tenkte jeg sende en mail til seleverkstedet (glemmer det hele tiden) og høre. Vet noen andre jeg trener med hadde fått beskjed på seleverkstedet om å bruke noe billig til hunden var ferdig utvokst også kjøpe en ordentlig sele da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.