Gå til innhold
  • Bli medlem

Store Oslotind


Peder K.

Anbefalte innlegg

Som beboer i Oslo har jeg lenge savnet et skikkelig fjell i nærområdet. I den forbindelse fikk jeg en ide; hva med å bygge et fjell i Nordmarka?

Fjellet skulle vært et drømmefjell som kombinerte de beste egenskaper fra norges forskjellige fjell:

- Stetind (vårt nasjonalfjell)

- Austabotntind

- Norefjell

- m. fl.

Fjellet skal være sterkt variert med mulighet for alpinanlegg på den ene siden, klatremulighet på en annen, traverser osv. Et fjell med muligheter for alle.

Er det noen på forumet som har en ide om hva et slikt prosjekt ville koste. Og hva med det meteorologiske perspektiv? Hvordan vil fjellet påvirke nedbør etc. i området?

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- vest for københavn er der faktisk bygget et "fjell" i et ellers helt fladt område.

Det er vel ca. 65 meter højt og med en lidt lavere "fortop".

Om vinteren ses det på lang afstand når sneen ligger igen på toppen, og det benyttes flittigt til mange sportsudøvelser.

- Så det er bare at tage en tur til Herstedhøje, og se hvordan det skal gøres. :wink:

Jante

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør vel være såpass ja.

Synes alpinplanen din var direkte kvalmende da...det trenger vi vel ikke???

Joda, den trenger vi. Har du prøvd å stå på ski/brett på Tryvann eller?

Forøvrig kunne vi benyttet hulrommet i fjellet til boliger, konsertlokale, museer etc.

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå så jeg riktignok for meg minst 1.000 meter da.

Peder

Hadde likt å sett reaksjonene utenlands på at Norge, som et land med fantastiske fjellområder, skulle bygge et fjell på sentrale østland..... :lol: Noen som vet hva galemathias er på engelsk :lol:

Forøvrig kunne vi benyttet hulrommet i fjellet til boliger, konsertlokale, museer etc

Peder

Ja her snakker vi om WTC x 19 :wink:

Minner meg om en bibelhistorie...... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dritbra idé. Hva med å bygge toppen ved Fornebu eller noe? Trist å skulle "ødelegge" Nordmarka.

Lurer på hvor man skal få tak i materialer/løsmasser.. Kanskje hente fra skiferbruddet nord for Dovre? kanskje vil toppen koste et sted mellom 500 og 1000millioner uten alpinanlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grav djupt nok, så kjem fjellet av seg sjølv. Oslofjord-området har mykje av bergarten rombeporfyr frå den heftige perm-tida, så det er ein kjend sak at Oslo ligg på gammalt og sovande vulkansk land. Dukkar "Fujiyama" opp vest for Kikut ein stad, har Oslofolk ein rikeleg lang, og Norges lengst skibakke i nærleiken. Det er berre å velja seg ut nokre av dei grunne forkastningane i Nordmarka, og setja i gong..............

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bygge ett alpinanlegg e.l i Nordmarka virker helt idiotisk.

La marka være som den er.Det finnes tabletter mot bilsyke for folk som har problemer med en time i bil. Det finnes heldigvis ingen ved sine fulle fem som legger mange millioner i ett sånt prosjekt uanz.

Men hva med å bygge en hoppbakke i Frognerparken?

En skikkelig 120 metersbakke med ølservering?

Mange ting å drømme om her i livet!

HMMMMM...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.