Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Nallo


ingen87

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kunne ikke finne noen tråd her på forumet som gikk akkurat på dette.

 

Jeg vurderer sterkt å kjøpe Hilleberg Nallo 2. Jeg ønsker et minst mulig telt til meg og bikkja. Spørsmålet er hvor vidt jeg bør vurdere GT-versjon eller ikke? Ja man får en del større yttertelt, men har man behov for det? Jeg kommer uansett til å gå med maks 1 ryggsekk. Og kommer sannsynligvis til å ta et annet telt dersom det er aktuelt å gå med flere på samme tur.

 

Noen som har råd? Ser at det er en del større plass, men det veier noe mer.. Har jeg behov for den plassen?

 

Håper på råd!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det kommer jo an på hvor stor du og hunden din er. jeg har nå Helsport Fjellheimen Superlight Camp 2 som er ok til 2 voksne, men ikke mer en det, og skal også kjøpe meg Nallo. jeg kommer til og velge Nallo 3 pga plassen, de 200gr det skiller på nallo2 vs nallo3 kan jeg godt bære, jeg kommer også hovedsaklig til og bruke det alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme situasjon som deg. Jeg skulle ha nytt telt til meg og hunden. Etter mange og lange overveielser falt jeg ned på Nallo 2. Jeg snakket også med en som jobber på butikken hvor jeg kjøpte det som har peiling. Han var enig i at til mitt bruk var dette et ypperlig valg. Jeg hentet det for 3 dager siden så jeg har ikke fått prøvd det enda, og vil derfor ikke komme med verken anbefaling eller påvirke deg i noen særlig grad.

 

Neste helg drar jeg ut på en 3 ukers tur hvor dette teltet blir med så om du ikke har hastverk kan jeg eventuelt gi deg et par linjer om hvordan jeg opplevde det selv om det er begrenser seg til erfaringer gjort i løpet av en 3 ukers periode....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kjøpte Nallo3 GT nå i våres. Ble kjøpt med tanke på at vi oftest er to voksne på tur (måtte også være plass til nevø innimellom) og en stor hund. Ville ha et telt med god nok plass til stor hund, to store sekker og kløv i forteltet. Og dette er det absolutt plass til. Har også hatt to hunder, kløv og 2 sekker i forteltet uten problemer. 

Så jeg tenker da etter mine erfaringer med GT at hvis du er en person og en hund så burde det være plass uten GT utgaven. Du kan vel evt. ha sekken i innerteltet?

 

Forøvrig godt fornøyd med teltet. Det eneste som irriterer meg er at det ikke er myggnetting i lufteluken som er i front på ytterteltet. Siden vi har hunden i ytterteltet så er det behov for å ha den åpen hele tiden, men med luka åpen så kommer det jo også mye knott og mygg inn som irriterer han, og som da irriterer meg når han desperat prøver å fange dem/ riste dem av seg etc. Så da er den luka ofte lukket om natta, og da blir ikke luftinga så bra. Sjekket ikke dette før jeg kjøpte det, tok det vel som en en selvfølge at det var det siden mitt gamle billige kampanje Bergangstelt hadde det  :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som irriterer meg er at det ikke er myggnetting i lufteluken som er i front på ytterteltet. Siden vi har hunden i ytterteltet så er det behov for å ha den åpen hele tiden, men med luka åpen så kommer det jo også mye knott og mygg inn som irriterer han, og som da irriterer meg når han desperat prøver å fange dem/ riste dem av seg etc. Så da er den luka ofte lukket om natta, og da blir ikke luftinga så bra. Sjekket ikke dette før jeg kjøpte det, tok det vel som en en selvfølge at det var det siden mitt gamle billige kampanje Bergangstelt hadde det  :mad:

Hilleberg kan sy på slikt på bestilling. Det er bare å sende det inn. Tror ikke det koster all verden, og kan spare deg for en hel del irritasjon.

Men ja, litt kjedelig at de ikke har montert dette i utgangspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Nallo 2 GT som jeg mest bruker når jeg er alene hele året.

Jeg er 185 cm og føler dog at innerteltet er i korteste laget, hvis vi er 2.

Prøvde også 3GT i sin tid, men denne ble for stor som "alenetelt".

 

Savner dog orginal myggnetting i ytterteltet og netting i ventilasjonsluka !

De e jo litt av poenget med GT´n, så dette fikk jeg fikset direkte med hilleberg.

 

Når jeg er alene blir det lett litt rotete, og da er det veldig greit å ha GT-plassen å rote på. Spesielt i uvær.

Som alenetelt uten bikkje kunne sikkert et nallo 2 (ikke GT) holde..

 

Jeg har alltid ekstra gulv hele året og flere ulike typer spiker og forlengelsessnorer. Kanskje et halvkilo totalt mere enn jeg ønsket.

Mange netter i uvær, uheldige teltplasser osv.. Men alltid fantastisk, tryggt, rent og tørrt om morgenen.

 

Lykke til!

post-5507-0-46501900-1406553533_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg kan sy på slikt på bestilling. Det er bare å sende det inn. Tror ikke det koster all verden, og kan spare deg for en hel del irritasjon.

Men ja, litt kjedelig at de ikke har montert dette i utgangspunktet.

 

Supert! Har vært inne på tanken å sjekke ut om de gjør de nemlig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du At Nallo 3 også er for stort som alene telt? spess med tanke på vinteren.

Det kommer vel litt an på om du bruker pulk eller sekk når du går tur på vinteren.

Du trenger med andre ord ikke være like vektbevisst om du bruker pulk.

Men, du vil fort finne ut at du mest sannsynlig vil ha ett vintertelt og ett for resten av året. Kompromiss blir ofte enten for tungt, eller for pinglete.

Redigert:

Dersom du kun skal holde deg i skogen om vinteren, kan du bruke hvilket som helst telt. Så lenge det passer ditt bruk. Høyfjellet har litt tøffere krav til duk og stenger.

Endret av tronn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med tronn. Jeg valgt GT modellen både for Nalloen og når vi er flere så har jeg en noe tilpasset Keron4 GT. Også her med GTn. Jeg hadde nok overlevd uten GTene, men det er mere spørsmål om luksus. Luksus opp mot vekt som med alt annet en sleper på dit opp.

 

Nallo har samme innertelt med og uten GT. I bredde er denne grei for 2, men i lengde mener jeg den da blir for kort (spiss bunn). Ligger jeg alene er den akkurat romslig for meg selv, bikkja og pakksekkene mine. Jeg buker Exped (LW) liggeunderlag, men føttene mine hviler mot innerduken.

 

Hadde Allak eller Staika hatt GT modeller ville jeg nok valgt disse som alenetelt, fordi kupplene tror jeg er mere robuste i forhold til vekslende vind.

 

Å som flere andre sagt, Hilleberg tilpasser teltet etter dine ønsker. Husk bare at de er i Sverige, og tollerne tuller og styrer så mye de kan hvis du sender pakker over grensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en forholdsvis liten hund (breton) så hun tar ikke store plassen. Derimot liker jeg å ta henne inn i innerteltet da hun sover urolig i ytterteltet og det stresser meg litt at hun ikke legger seg skikkelig.

 

Jeg er ikke lengre enn 178 cm så lengden tviler jeg på blir noe problem.

Har et 3-mannstelt fra før som jeg tenker å bruke dersom jeg skal på tur sammen med andre.

 

Nallo-teltet er primært tenkt til meg og bikkja, både sommer og kanskje litt vinter/ vår bruk. Neppe noe særlig vinterturer med det teltet.

 

Litt av poenget med å bytte telt er at jeg synes det Helsport-teltet på 3,2 kg er i tyngste laget for lange turer med meg og bikkja. Hvis jeg skal ha Nallo 2 i GT utgaven så veier det fort opp i 2,8 kg, mens den vanlige utgaven veier 2,4 kg. Helst skulle jeg sett at jeg kom under 2 kg på teltet, men det ser ut å være vanskelig å få tilstrekkelig plass + robust nok til den vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

 

Hvis du velger å ikke bruke teltet på vinteren så ville jeg sjekket ut en lettere teltserier, for eksempel Helsport sine superlight telt. 

 

Her får du både den vekten og plassen du er ute etter. 

 

http://www.helsport.no/rondane-superlight-3-camp

 

 

Bruker selv Nallo 2 GT som meg og hunden telt, men det kommer ikke under dine ønskelige 2 kg;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.