Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanskeligste 2000-topp.


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

I sommer var jeg på Store Skagastølstind. Sammen med kjentmann gikk jeg ei rute som visstnok blir kalt Anders`renne. Nå lurer jeg på om det er andre 2000-topper som er like krevende som Store Skagastølstind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg foreslår Styggedalstind som en verdig kandidat til betegnelsen "Vanskeligste 2000m top".

Den er vanskelig fra alle sider, og er svært tung å rekke på en dag.

Var det ikke Styggedalstind som ble kjørt på ski i fjor/forfjor?? Gikk et innslag på tv'en... husker ikke helt... Husker innslaget som relativt ekstremt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen 2000-meter topper som er minst like krevende som store Skagastølstind. De som kanskje er aller vanskeligst er bl.a nevnt i denne tråden:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3447

Var det ikke Styggedalstind som ble kjørt på ski i fjor/forfjor?? Gikk et innslag på tv'en... husker ikke helt... Husker innslaget som relativt ekstremt

Ja det må jeg si høres temmelig vilt ut! Lurer på hvor de kjørte ned da? Den bratte nordflanken sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke Styggedalstind som ble kjørt på ski i fjor/forfjor?? Gikk et innslag på tv'en... husker ikke helt... Husker innslaget som relativt ekstremt :wink:

Så ikke tv-innslaget selv, men nedfarten gikk visstnok ned brehenget mellom Store Ringstind og Soleibotn-ryggen, og ned i Ringsdalen, som vist til venstre på vedlagte bilde. Likeledes så jeg ved selvsyn spor ned fra Lauvnostind på samme måte i mai i fjor, som vist til høyre på samme bilde. En annen rå variant som er kjørt, er ned breen på nordsida av Søre Dyrhaugstind, og ned på Skardstølsbreen, som vist på det andre bildet. Og dette er brattere enn det synes som på bildene! Detter du her, så går du kast i kast dønn til dals! Og nedunder truer stygge bergufser og breglepper... :shock:

post-51-133474404662_thumb.jpg

post-51-133474404671_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke nr 2 såg så gæli ut, muligens bratt i øvre...

Snakker om bratte nedkjøringer, sjekk denne http://www.iriss.no/bildeserie/jakta/7.htm

Bla gjerne til neste bilde også for å se annet bilde av fjellsida.... Den er en smule heftig. Kolåstindens vestside har vel også blitt kjørt på ski :wink::shock: Se bilde, jeg kjenner ikke ruta, men kan godt tenke meg starten er kritisk :?:?:roll:

post-283-133474404686_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avsporing dette her, men men.

Det har blitt kjørt ned nordflanken av Vestre Styggedalstind på ski, en av de mer hårete nedkjøringene i Jotunheimen.

På bildet fra Dyrhaugsryggen er tegnet inn to andre ruter som er kjørt på ski(grønne). Den til høyre ble først kjørt av Arne Litlere, Jørgen Aamot ++, mens den til venstre sto undertegnede, Harald Maartmann og Alex Lien ned en gang i 98. Samtidig forsøkte vi oss på den til høyre, men det var for hardt/hårete/farlig, så bare de nederste 2/3 delene ble kjørt da.

Andre ruter som har blitt kjørt er: (antatt førstenedkjøring i parantes)

Nordrenna Austabottind (juni 95)

Sørrenna Austabottind (juni 95)

Nordvestveien Store Skagastølstind (Januar 97)

V-skaret til Skagadalen

Sørrenna Gjertvasstind (mai 2003)

Nordveggen Centraltind (mai 2002)

Tilbake til temaet: Sørlige Austabottind vinterstid er vel landets vanskeligste 2k?

post-92-133474404693_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg meinar å ha lest at Styggedalstindane og Sentraltinden (mellom Styggedalstindane og Skagastølstindane) skal vera dei vanskelegaste toppane over 2000 m.o.h. og klatra opp til i Norge. Fleire andre tindar i Hurrungane skal visst vera svært vanskelege óg. Julia og Morten veit.

Berre for å nemna ein digresjon på namnet Hurrungane. Det var då om tider i historien eg gjekk på gymnaset i Balestrand, og var på biologitur i 3. klasse, september 1984. Me som hadde biologi skulle på botaniseringstur på Tyinoset, til hytta som heitte Jotnavåken, (sikkert nokon her som veit om den). Dette var den gongen det var mange lange ferjestrekningar i indre Sogn, med ferje mellom Kaupanger og Årdal. Difor gjekk bilturen via Sogndal, Fortun, Turtagrø, over fjellet til Øvre Årdal, og så opp til Tyin, (med retur om Tyinkrysset, Fillefjell og Lærdal). Undervegs vart det snakka litt om fjellområda me passerte. Det var ein fin haustkveld, der Skagastølstindane og Fannaråki gløda i lun kveldssol. Så vart namnet Hurrungane nemnt, og på sognesida vert dette gjerne uttala "Horrongadn". Då var det ei i klassen som ikkje heilt fekk med seg namnet rett, men vart forfærd over det namnet ho høyrde, og syntest at det var stygt å kalla eit fjellparti for "Hor-ongane", og lurte sikkert på kor lausliva fjella var, her inne mot Jotunheimen. Vel, litt moro må me vel ha, vil eg tru.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står respekt av de nedkjøringene du har tegnet inn der Pelle! :lol: Du skal ha stått på ski før når du setter utfor den typen renner og fjellsider. For meg er det nesten ubegripelig at det går an å kjøre ned sånne steder uten å gå kast i kast nedover. Jeg har lagt merke til at det riktignok går sakte på de bratteste stedene (og det sier jeg ikke noe på :( ), man setter liksom ikke utfor i hockey! :wink:

Når det gjelder vanskeligste 2k vinterstid, tror jeg også at søre Austabotntind stiller sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tar med rubb og rake av 2000m topper holder jeg en knapp på Skarvflyløyfttinden SØ1?

Nest etter denne kommer kanskje Søre Nål på Knutseggen?

Søker man blant ordentlige tinder må det vel bli en av de store i Skagastøls- / Styggedalsmassivet?

Store Styggedalstinden, Sentraltinden eller Store Skagastølstinden. De er vel alle + / - omtrent like krevende fra sin enkleste side, men Storen er vel den mest oppgåtte og tilgjengelige av disse og oppfattes derfor kanskje som enklere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

jeg og ole petter gikk over styggedalstind, sentraltinden og store skagastølstinden på 20 timer i sommer så det er ikke så tungt å klare styggedals tinden på en dag som Bjarne Lindholdt nevnte :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og ole petter gikk over styggedalstind, sentraltinden og store skagastølstinden på 20 timer i sommer så det er ikke så tungt å klare styggedals tinden på en dag som Bjarne Lindholdt nevnte :(

Jeg mener å 20 timer kjennes tungt. En må jo også rundt fjellet for å komme frem eller tilbake?

Det kunne kansje også være interessant å få høre mere om turen dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke akkurat kalle 20 timer for en "dagstur"

Jeg brukte totalt 19 timer fra Turtagro, over Gjervastind, Styggedalstinder, Sentraltind, Vesle, Midtre, Nordre Skagastoelstind og tilbake til Turtagro. Med litt mindre sno paa eggen, hadde jeg vel klart det paa 16-17 timer. Men som sagt tidligere, jeg vil ikke betegne dette som en "dagstur"....

Turen er beskrevet i denne artikkelen:

http://distantpeak.com/web/mountains/norway/skagastoelstindane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styggedalsryggen med start og innkomst på Turtagrø har vi brukt 24 timer og 21.5 timer på ved og gå via Storen og via Skagastølsryggen henholdsvis. På den tidsmessig lengste turen var vi fire i taulaget (bare ett tau) som gir langsommere framdrift i klatrepassasjene. Dessuten måtte vi vente en periode i Gjertvasskaret på at et annet taulag skulle komme seg ned fra Gjertvasstind. Det var også vanskelige forhold opp fra skaret hvor vi måtte til med isskruer.

På turen via Skagastølsryggen var vi tre i laget. Det var også da vanskelige forhold i Gjertvasskaret. Begge turene ble gått i begynnelsen av august men med 20 års mellomrom..

Jeg antar at det tidsmessig er en lengre tur i den retningen vi gikk ettersom de vanskeligste partiene må klatres hvor en i motsatt retning kan rappellere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk Turtagrø-Gjertvasstind-Styggedalsryggen-Skagastølsryggen-Turtagrø greit på 17 timer. Gikk aleine og sparte derved endel tid. Enig i at motsatt vei krever mere tid. Fine værforhold gjorde at jeg ikke vurderte behov for overnattingsutstyr. Derved blir sekken lettere og framdriften raskere og tryggere. Opplevde turen ned i Gjertvassskaret som den mest utfordrende, - brukbare isforhold der og ellers fine forhold på ryggene. Kilte tauet på rapell i V-skaret, men bevisst valg av rute ned gjorde at det gikk relativt greit å hente det ned. Ved fine forhold, bra form, erfarne folk og ev. valg av løpende sikring der en ønsker å sikre, så lar turen seg greit gjennomføre på en lang dag. Mentalt og i forhold til utstyr, samt mat og drikke, bør en imidlertid være forberedt på at overnatting kan bli nødvendig. Regn også med at øks stegjern og isskruer kan være nødvendig.

PS ! En flott tur i godvær, - slett ikke stedet i drittvær, heller ikke stedet dit du går om du håper at været blir bra !!! :):)

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg vil ikke akkurat kalle 20 timer for en "dagstur"

Jeg brukte totalt 19 timer fra Turtagro, over Gjervastind, Styggedalstinder, Sentraltind, Vesle, Midtre, Nordre Skagastoelstind og tilbake til Turtagro. Med litt mindre sno paa eggen, hadde jeg vel klart det paa 16-17 timer. Men som sagt tidligere, jeg vil ikke betegne dette som en "dagstur"....

Turen er beskrevet i denne artikkelen:

http://distantpeak.com/web/mountains/norway/skagastoelstindane

nei det var vel ikke akkurat en dagstur... vi ble sinket masse av dårlig vær! det var også andre ting som sinket. med godt vær så trur jeg vi kunne klart det på 16- 17 timer... (det er et innleg om denne turen på turraporter, side 3 av Ole-Petter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Runden Tindeklubbhytta, Styggedalsbreen, Gjertvassbreen, Nordpillaren på Gjertvasstind, Styggedalsryggen, Skagastølsryggen og ned til Tindeklubbhytta er gått på noe omkring 12 timer. Det ble ble sikret på to 4/5-er taulengder opp Nordpillaren. For folk i brukbar form er ikke Styggedalstind så avskrekkende langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil kanskje mene Nordre Maradalstind. Hvis det ikke finnes bedre rute enn der vi gikk er det iallfall bra vanskelig for en skarve fjellfjoms. Der har vi jo også dødsbolten din, Morten. Lite som skiller liv og død der...

Enig... Nordre Maradalstind er noe noe av det vanskeligste.

Tror det er endel innlegg over som blander Styggedalstindane med andre topper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.