Gå til innhold
  • Bli medlem

Klassisk kanopadling - Canadian Style


Anbefalte innlegg

Jeg har den siste tiden (et par år) sett nærmere på klassisk kanopadling, eller Canadian Style Canoeing, som det heter over there. Målet er å heve padlenivået noen hakk over vanlig turpadling og nå et noe høyere presisjonsnivå. Det er mye å lære av bøker og video (her har særlig Bill og Becky Mason vært gode forbilder), men det blir ikke helt det samme som praktisere sammen med andre.

 

Noen andre her som har erfaring fra Canadian Style Canoeing, kanskje til og med gått et kurs?

 

Det hadde vært interessant å utveksle litt erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Dette så spennende ut.

Jeg har brukt kano i mange år og i mange tilfeller padler jeg, alene i min kano, fortere og med rettere kurs enn mange som er både to og tre i en kano.

Jeg pleier å legge litt vekt forran i kanoen og bruker stort sett J-tak, men dette hadde jeg ikke sett før.

Nå blir det nok noen flere turer enn jeg hadde beregnet denne uken siden jeg fremdeles går og nyter sommerferien.

Dette må jeg teste ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom video og dyktige padlere.

 

Å legge kanoen på siden leste jeg om tidlig på 80-tallet, i en bok av Preben Mortensen. Metoden er grei den, men ikke alle kanoer egner seg like godt til det. Er vel i første rekke en hjelp, til å padle rett frem på innsjøer. Men på brede kanoer, får en padleåren betydelig nærmere relingen og en utnytter kraften bedre. Kraft x arm, blir mer gunstig og fremdriften bedre. Men når jeg bruker det, legger jeg ikke kanoen så mye over. Har forsøkt flere vinkler og det er litt avhengig av kano, men jeg har alltid noe mer fribord. Nå ska det sies at (relativt) flatbunnede kanoer er også greie å padle rett frem, uten å legge kanoen på siden, når tekknikken er god med vanlige J-tak og en trimmet kano, som REs nevner. Det er også en fordel å dra åren parralet senter av kanoen og ikke langs med relingen. Da er det ikke mye korrigereng som skal til. 

 

Har testet å sitte mitt i kanoen, men har ikke bruk for de manøveregenskapene. (Padler mest på innsjøer og eventuelt rolige elver). Er nok ikke like dykitg som det ble vist på videoen, men får da kanoen rundt. Derimot det å kunne forflytte kanoen sideveis er nyttig, spessielt når en skal legge til land sideveis. 

 

Den "stille" padlingen som ble vist, var ikke så  imponerende. Det sprutet av årebladet og jeg så eksempler på at åren ikke ble ført rett frem i vannet. Ser heller ikke hensiken i å rotere åren 180 grader, for å gjøre slike tak. Jeg vrir kun 90 grader og tilbake motsatt vei. Funker bra det. Og jeg har sett andre benytte det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ACA har noe på det på Canoe Touring Level 3 tror jeg: http://www.americancanoe.org/?page=Courses_Canoeing

 

Veit ikke hvem jeg hadde villet brukt som instruktør i Europa. Jeg ville hørt med Heinz Gutze først tror jeg. http://www.open-canoe.de/heinz/index.html

Han er den jeg kjenner til som er nærmest noe sånt i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.