Gå til innhold
  • Bli medlem

Taumevatn


REJOHN

Anbefalte innlegg

En fin feriedag i heia.

006.JPG
Det er jo litt kjøring for å komme inn Flatstøldalen, øverst i Sirdal. Men når det er en god del år siden jeg har vært på disse kanter, og da betyr ikke noen kilometer fra eller til. Og jeg hadde ærend. Det kan være det blir en tur innover mot denne hytta senere i år, men da sammen med barnebarn, og da er det greit å være forberedt.

Bommen i  Flatstøldalen var oppe. Det gjør det hele litt enklere. På vei opp gjennom dalen, tok jeg opp en fyr som skulle til statskog sin hytte ved Holmavatn.  Det ble i det minste noen kilometer mindre å gå på asfalt med tung sekk for ham.

Det sto noen biler langs veien. Helt alene ville jeg ikke være i heia. Innover mot Anlaugbekken og hytta ble det varmt.  Dette var ikke dagen for å ta bakkene i full fart. Fortsatt var det et par fenner som måtte forseres, Selv her nede i lavlandet var det snø, Det tror jeg ikke er vanlig. 
013.JPG
Turen inn mot Taumevannsvasdraget går gjennom småskog og over myrer. Mange myrer. Selv om det er lagt ut svært mange planker, sviller og stein i stien, er det mange plasser der det er mulig å synke ned til kneet – eller lengre, om det er vått…

Men på denne turen var det tørt. Tørrere enn på lenge, og det gjorde det enkelt å krysse myrene – der det ikke var plank eller liknende. Og, som sagt, det er lagt ut mange planker og sviller.

Jeg knagget oppi en grein på vei inn, og selvsagt var jeg oppe i samme grein på vei tilbake.  Noen lærer seint.

Taumevatnhytta ble bygget i 97/98. Jeg husker fortsatt den gamle hytta, med en ”umulig” hems. Dagens hytte er stor og romselig.   
020.JPG
Taumevatn var (er) kjent som et godt fiskevann. I dag er det nok en god del småfisk. Det var i hvert fall det to karer, som kom imot, kunne fortelle. De spurte om andre fiskevann, og jeg fikk da anledning til å ramse opp noen navn, Lettere forvirret vandret de videre, med en kommentar om at de skulle sjekke kartet.

Det var også i dette området, på andre siden av Taumevann, Lars Monsen vandret på sin tur i området. Før han klatret ned i Lysedalen  og ut til Lysebotn. 
015.JPG
På hytta traff jeg kjentfolk. Nevø til en jeg traff på Nilsebu, og som jeg også har truffet før. Den nye generasjon er klar til å ta over….

Og ikke minst, en gammel bekjent. Voksen dame i sin beste alder, på alenetur i heia. Hun lurte på transportmuligheter, og siden jeg uansett skal samme vei, ville ikke det være noe problem.

Hun pakket og gjorde seg klar i en fart. Hun mente at jeg nok gikk noe fortere. Vi fikk følge det siste stykket mot bilen, og hele turen mot sivilisasjonen. 
021.JPG
På en liten rygg rett før veien står det en varde som et minne om en forferdelig snøskedulykke i 1980, der 5 ungdommer mistet livet. Og Stavanger var den gang ikke større enn at jeg kjente faren til en av ungdommene. En trist historie.

Vis hele artikkelen slik den er på hjemmesiden

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde du nøkkel til bommen eller tok du bare en sjanse?

Det kan være litt skummelt å kjøre inn i Flatstøldalen uten å ha nøkkel. Sauebøndene lar ofte bommen stå oppe når de kjører inn, men de stenger når de kjører ut igjen og da kan du bli innelåst. :ermm:

har nøkkel men det er ikke lett å få låne den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du nøkkel til bommen eller tok du bare en sjanse?

Det kan være litt skummelt å kjøre inn i Flatstøldalen uten å ha nøkkel. Sauebøndene lar ofte bommen stå oppe når de kjører inn, men de stenger når de kjører ut igjen og da kan du bli innelåst. :ermm:

har nøkkel men det er ikke lett å få låne den.

Bommen sto oppe, men jeg fikk koden (som endres) til bommen. Og jeg hadde tilgang til nøkkel tilhørende STF.

Jeg tror bommen er oppe en god del i forbindelse med oppgraderingen av dammen ves Grautheller.

 

 

Meg forstått, kan nøkkel lånes i Fjellbutikken, en liten taxitur unna.

Jeg kjenner ikke til at butikken har nøkkel til utlån, men kan selvsagt ikke se bort fra at det er mulig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte brukt sykkel når jeg skal innover til Taumevann eller Storevann. 

Da er det bare å parkere ved bommen og trille inn flatstøldalen, svette seg opp bakken før veien inn til Dyngjane og så parkerer jeg sykkelen, litt ute av syne, der stien starter i enden av Elsvatnet. 

Jeg var forresten inne ved Dyngjane og fisket en gang. Det var mye vann i elva og jeg fikk et skikkelig knippe med fin ørret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hva er rett mht. bommen? Låne nøkkel fra fjellbutikken eller få kode fra noen (hvem i tilfelle?). Greit å vite om jeg tar turen i mørgo :-)

 

Når jeg tenker litt mer på saken, lurer jeg på om jeg har løyet  :getlost:

 

Om det heller var slik, at det var Taxien der oppe som hadde reservenøkkel og som kunne tilkalles.

Man må da naturligvis betale en sum for dette.

 

Dette kan jo bekreftes/avkreftes ved en telefon til Taxiselskapet som opererer i området.

Raskt søk på Google, kan det se ut til å være Øvre Sirdal Taxi.

 

Når vi var der i fjor høst, var det såpass mange biler der stien til Taumevatn starter, at vi tok sjangsen på å parkere der.

Vi kjørte først opp en sykkel der stien kommer ned igjen, oppe ved Svartevatn/Grautheller da planen var en rundtur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er rett mht. bommen? Låne nøkkel fra fjellbutikken eller få kode fra noen (hvem i tilfelle?). Greit å vite om jeg tar turen i mørgo :-)

Bestyrerinnen og jeg tok drosje. Han hadde nøkkel til bommen.

Ved bommen sto en bil som ville innover. De fikk ikke låst opp, og kom ikke forbi.

Det er flere hengelåser, men for få plasser på kjettingen, de som forsøkte å komme innover hadde nøkkel til en hengelås som var fjernet.

Koden "tilhører" selskapet som holder på med oppgraderingen av dammen, og ny kode sendes som sms til de som har behov.

Det enkleste er drosje eller sykkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle inn til Dyngjane med en tilhenger full av kanoer en gang.

Da ringte jeg til Ånen Ådneram. (Tlf. 994 41 144, 38 37 11 43)

Han hadde nøkkel, men jeg fikk ikke kjøre inn selv. Jeg måtte koble om hengeren og så kjørte han inn.

Vi har også brukt Ånen Ådneram til transport av folk inn til der stien til Taumevann begynner og så avtalte vi henting i enden av Godfardalen noen dager senere.

Dette var ingen problem, men disse Sirdalsbøndene er flinke til å telle penger så de kjører ikke gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg forbinder med Taumevatn er de fire tyske turistene som frøs i hjel der for noen år siden. Tragisk siden de var så kort vei fra ei hytte.

Tragisk er ordet. (Men de ble advart mot å ta videre opp mot Kringlevatn den dagen)

 

Og denne ulykken er ikke den eneste i området. Det ligger et flyvrak ved Storevatn, og i den forbindelse omkom det en kar.

 

Lengre ute mot veien, står en liten varde, til minne om 5 ungdommer som omkom i snøras i 1980.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.