Gå til innhold
  • Bli medlem

En erfaring med M77


HakonJ

Anbefalte innlegg

Fra førstegangstjenesten fikk vi med oss to par M77 militærstøvler hjem. Like før vi dimitterte ble det ene paret ødelagt og byttet på depot, så jeg fikk med meg et flunke nytt par, i tillegg til de andre. Det nye paret ble satt i boden i påvente av at de gamle skulle bli utslitt. Litt på overtid ble de gamle kassert nå i vår, og det nye paret ble tatt i bruk tidlig i sommer. Jeg gledet meg til mange gode år til med disse skoene. Perfekt for lettere turer når bør og terreng ikke er for tunge. Gleden ble kortvarig, for på de 6 årene skoene hadde stått i boden var gummien i sålene morknet. Jeg håpet skoene skulle vare ut sommeren, men etter en håndfull turer var halve hælen borte og sålen sprukket helt igjennom over tåballen på den ene skoen. De lakk igjennom sålen etter tur nr. 3. Jeg er strålende fornøyd med skoen i seg selv, og siden dette var det eneste paret jeg dro med meg nordover ble jeg nødt til å kjøpe nye sko for resten av ferien. Det ble et nytt par M77 fra sivil butikk, rykende ferske fra fabrikk. Prisen på 800 var ikke så gærn heller. Nå satser jeg på at disse holder i mange år til. Så budskapet må bli at om noen vurderer å skaffe seg M77, ikke kjøp fra Forsvarets overskuddslager, da kan man i verste fall ende opp med såler som kun varer en brøkdel av tiden de er ment å vare.

 

Forresten, er det noen som vet hva det koster å få satt nye såler på slike sko hos skomaker? Læret i skoen er jo fortsatt fullt brukbart, men ser for meg at prisen fort kan krype over nyprisen på skoene. Kjipt å måtte kaste skoene på grunn av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra førstegangstjenesten fikk vi med oss to par M77 militærstøvler hjem. Like før vi dimitterte ble det ene paret ødelagt og byttet på depot, så jeg fikk med meg et flunke nytt par, i tillegg til de andre. Det nye paret ble satt i boden i påvente av at de gamle skulle bli utslitt. Litt på overtid ble de gamle kassert nå i vår, og det nye paret ble tatt i bruk tidlig i sommer. Jeg gledet meg til mange gode år til med disse skoene. Perfekt for lettere turer når bør og terreng ikke er for tunge. Gleden ble kortvarig, for på de 6 årene skoene hadde stått i boden var gummien i sålene morknet. Jeg håpet skoene skulle vare ut sommeren, men etter en håndfull turer var halve hælen borte og sålen sprukket helt igjennom over tåballen på den ene skoen. De lakk igjennom sålen etter tur nr. 3. Jeg er strålende fornøyd med skoen i seg selv, og siden dette var det eneste paret jeg dro med meg nordover ble jeg nødt til å kjøpe nye sko for resten av ferien. Det ble et nytt par M77 fra sivil butikk, rykende ferske fra fabrikk. Prisen på 800 var ikke så gærn heller. Nå satser jeg på at disse holder i mange år til. Så budskapet må bli at om noen vurderer å skaffe seg M77, ikke kjøp fra Forsvarets overskuddslager, da kan man i verste fall ende opp med såler som kun varer en brøkdel av tiden de er ment å vare.

Et velkjent problem. Sålen er myk for å henge på vått fjell, men har en holdbarhetsdato.

Jeg har møtt en del med såleløse sko i heia.

Litt morsomt for oss som har såler.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M77 - beste fjellstøvlene jeg noensinne har hatt. Nettopp kjøpt et par nye, etter å ha - som du beskriver - mistet såla. Dvs, halve såla datt av fordi såla var sprukken og morken. Har lest at såla holdet kort på noen av årgangene. Gamle M77'ene holdt mye bedre, men mine ble ødelagt etter nærkontakt med et bål. ;) Håper på mange mil med de nye. Har kjøpt og prøvd div andre fjellstøvler men ingen er så gode som M77! Tørker fort, grei ankelstøtte, lette, myk såle som gir god kontakt med underlaget. Trenger en ok innersåle, så er det bare å labbe i vel.

 

Lurer på det samme som HI - mulig å bytte såle på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse PU sålene er støpt rett på skoen så om man skal sette på noe annet så blir det nok ikke samme type såle. De har vell også valgt en såle som har mange gode egenskaper som godt feste og lette men samtidig har dårligere lagringsholdbarhet.  Hvordan de blir lagret vil sikkert også ha noe å si for hvor lenge de holder.  Tipper de bør holdes mørkt og kjølig men tørt som det meste annet av turutstyr.   Dette gjør at det er lite vits å kjøpe seg opp ett lager med sko til å ha i mange år fremover.  Men for all del. Det er veldig mange som liker M77  Aner ikke hvor de blir produsert nå lenger, Før så var det Alfa som lagde de. de hadde også en Fjellsko med samme type såle (Før Walkking og Queen kom) Husker de var helt fantastiske. Mine ble helt slitt ut enda jeg ikke var så gammel da disse var å få tak i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste situasjonen hvor jeg har hatt problemer med M77, er å gå i skikkelig grov steinur. Men så er jeg over gjennomsnittlig tung. Gode innleggssåler er viktig i M77. Jeg bruker Viking sine dempende gel såler.

Må spesifisere at problemet jeg da hadde, var såre fotsåler etter alt for kort tid, ta skosålen er sy tynn og myk i forhold til f.eks. Crispi Skarven som jeg bruker til vanlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Et velkjent problem. Sålen er myk for å henge på vått fjell, men har en holdbarhetsdato.

Jeg har møtt en del med såleløse sko i heia.

Litt morsomt for oss som har såler.....

... ikke like morsomt å se noen andre såleløse hvis man selv mangler såle altså? :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det Protex som er leverandør av M/77 til Forsvaret.

http://www.protexshop.no/

 

Men det er fortsatt Alfa som produserer dem :) og det er flere steder som selger dem. Bl.a Magasinet.

 

 

Forresten, er det noen som vet hva det koster å få satt nye såler på slike sko hos skomaker? Læret i skoen er jo fortsatt fullt brukbart, men ser for meg at prisen fort kan krype over nyprisen på skoene. Kjipt å måtte kaste skoene på grunn av dette.

 

Jeg ville hørt med Alfa. Mine M77 er over 10 år gamle og såla er like hel. Jeg mener de burde tåle å stå lagret i 6 år. Det er jo ikke noe garanti lenger når de er så gamle, men om de mener såla skal tåle lagringen så kanskje de bytter gratis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke "Alfa" som produserer dem ....   De blir produsert i en utenlandsk fabrikk som ikke eies av alfa så vidt jeg veit.  Detter er vell på samme måte som omtrent alle andre Norske merkevarer blir produsert i lavkostland.  Skulle vært forbudt å sette Norske flagg på disse produktene.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som til nå har påpekt den største mangelen med disse støvlene.

De mangler "tex" innerlag f ex Goretex.

Dette er en tilnærmet nødvendighet for fjellsko i dag. I det minste for oss i det mer regnfulle vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både fordeler og ulemper med og uten tex også.   Det er ett veldig vanlig problem at det går hull i tex laget etter en tids bruk, da har man en sko som ikke er tett og bruker lang tid på å tørke.   Og om det ikke er hull i den så blir de fuktige uansett om de er vanntette eller ikke, de bruker også da lengre tid på å tørke.  Dessuten vil nok de fleste av oss oppleve tex sko som klammere enn rene skinn sko, særlig på varmere dager men også ellers.    Så takk og lov for att det fortsatt finnes tex frie alternativer sier jeg :)    Men selvfølgelig et det digg å kunne vasse igjennom myr i timesvis uten å bli våt på beina også :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som til nå har påpekt den største mangelen med disse støvlene.

De mangler "tex" innerlag f ex Goretex.

Dette er en tilnærmet nødvendighet for fjellsko i dag. I det minste for oss i det mer regnfulle vest.

 

 

At membran er en tilnærmet nødvendighet for fjellsko var en spenstig påstand. Jeg er i alle fall helt uenig. Mangelen på membran er én av hovedgrunnene til at jeg har brukt og likt M77, og ellers byttet til Lundhagsstøvler i fjor. Phaser oppsummerer fint i posten ovenfor.

 

Tenkte jeg kunne komme med en oppdatering: Skoene jeg kjøpte gikk i oppløsning de også, bare fra innsiden. Ble i det vide og brede forsikret om at dette var eksakt den samme skoen som Forsvaret bruker. Det kan umulig være tilfelle. Jeg reklamerte og fikk et nytt par, men akkurat det samme skjedde på nytt. Det første paret ble ødelagt etter 3 dagsturer og én helgetur, og det andre paret ble ødelagt etter én dagstur(!). Det ble nevnt i butikken at skoene er produsert i Portugal, men som Ragnarok nevner er det Protex som er (ene)leverandør av M77 til Forsvaret, og disse benytter seg av en fabrikk i Estland. Dette var jeg ikke klar over da skoene ble kjøpt. Håper denne feilinformeringen bør være god nok grunn til å få pengene tilbake. Vanskelig å tro at butikken ikke er klar over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både fordeler og ulemper med og uten tex også.   Det er ett veldig vanlig problem at det går hull i tex laget etter en tids bruk, da har man en sko som ikke er tett og bruker lang tid på å tørke.

Dette var så avgjort riktig på de første skoene med membran (walk king), men de siste parene har blitt betydelig bedre når det gjelder levetid på membranen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da stadig folk som klager over membraner som lekker så det er nok fortsatt en del problemer.  Det er nok ofte snakk om reklamasjonssaker men mange gidder ikke å bruke tid på det, særlig ikke etter at andre paret går lekk også.    Men selvfølgelig har det vært en utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke "Alfa" som produserer dem ....   De blir produsert i en utenlandsk fabrikk som ikke eies av alfa så vidt jeg veit.  Detter er vell på samme måte som omtrent alle andre Norske merkevarer blir produsert i lavkostland.  Skulle vært forbudt å sette Norske flagg på disse produktene.  

 

Flisespikkeri. Samme hvor de produseres så er det like fullt Alfa-støvler. Eller er ikke Bergans Bergans og Norrøna Norrøna heller? Hvorfor har vi forskjellige merker egentlig, kunne ikke alt bare vært merket med "lavkost-land"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell mest det at det fortsatt skrytes av at det er ett norskt merke jeg reagerer mest på. syns alle statlige og kommunale innstanser burde være bundet til å bruke produkter produsert i Norge for å sikre arbeidsplasser, dette være seg sko eller opera. Mer kostnaden vil de få igjen i skatteinntekter. Dessverre er det forseint i alt for mange bedrifter, det finnes snart ikke produksjon igjen i landet her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt M77 i et år nå. De er brukt ganske mye, både i skogen og på flerdagers tur i fjellet med tung sekk. Erfarer at nå er læret blitt slitt og mykt, gir mindre støtte i ankelpartiet. Har i tillegg fått skomaker til å sy på ekstra lær på skaftet for at de skal bli stivere i skaftet. Fuktmotsatand er også blitt dårligere, selv om jeg pusser dem før hver tur, er ofter våt på beina nå enn da skoene var nye.

Synes dette er kjmpegode sko å gå i, men er ikke fornøyd med dem nå etter et år. Har ikke hatt problemer med at sålen løsner på dette paret.

 

Har bestilt nye Lundhags, er spent på hvordan de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.