Gå til innhold
  • Bli medlem

Oterfiske i vann


ironduke

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg liker oterfiske best fra båt. Skal du fiske fra land må du finne en lang strekke langs med land som er god å gå langs - uten for mye steiner langs land osv - så du får dratt oteren skikkelig ut og slik at du får ut alle krokene. Så er det bare å gå att og frem langs den strekken du har sett deg ut - eller gå rundt hele vannet. Jeg syns kanskje de oterene de selger har litt vel mange kroker men det er sikket mange meninger om det.

 

Det er lurt å ha en patent så du får festet krokene etter hvert som du drar inn fjøla - om du får fisk. Fisketuren kan nemlig få en bråstopp om det blir vase. Jeg bruker ei fjøl og fester på.

Husk også at oterfiske kan være like strengt regulert som garnfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken oter er det du har og har du montert den riktig?

Jeg bruker en vanlig murersnor til drag. Den fester jeg til oterfjøla med en litt stor svivel som glir lett frem og tilbake på bøylen.

Så bruker jeg noen mindre svivler som jeg monterer mellom to knuter på draget. i disse fester jeg et stykke tynn sen, ca 0.25, som flua festes i.

Fluene henger jeg ca. 1 - 1.5 meter fra hverandre.

Når du ruller snøret inn på håndtaket så stopper du ved hver flue og ruller denne motsatt vei inn på håndtaket. Da kommer den av uten problemer når du skal sette ut oteren.

Jeg bruker ikke disse T-svivlene eller tredelt svivel som de visst heter. Jeg synes det funker bedre med min metode.

 

Når du setter ut oteren så er det bare å dra litt sakte mens du gir ut mer og mer line. Hvis den er montert riktig så skal den gå lenger og lenger ut.

Den oterfjøla som jeg har heter "Valdresfjøla" og når den er montert så har den en svak bue bort fra draget. Dette og skråkuttene i endene skal være nok til at den styrer seg utover fra land.

Hvis du trekker for hardt så vil fjøla steile opp av vannet og legge seg over på siden.

 

Når du snur så gir du bare litt god slakk i draget et lite øyeblikk og når du begynner å trekke igjen så går oteren andre veien.

 

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/vimenn/friluft/article489786.ece

post-4220-0-19264600-1405811144_thumb.jp

post-4220-0-28001800-1405811151.jpg

post-4220-0-14762100-1405811163.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.