Gå til innhold
  • Bli medlem

3-4 dagers tur i Rogaland


Frost

Anbefalte innlegg

Vi er to jenter som skal på 3-4 dagers fjelltur. Bor i Sandnes, Rogaland, og MÅÅÅ ikke absolutt kjøre så langt for å starte turen. Noen som har tips til fine steder å gå, uten at det er så sinnsykt mye sau i fjellet (jaja vet at Rogaland er SAUEFYLKET, men likevel... :D ) Gjerne i nærheten av noen fiskevann og helst ikke der alle andre går :)

Har tenkt litt på noen av etappene rundt Lysefjorden, men ellers ikke kommet på så mye selv ennå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunneierene i heiene leier dessverre vekk beiteretten, mot betaling, til saueeiere, som får sin inntekt av sauene. Og må ta tapet om noen sauer blir borte.  Og hund tar år om annet noen sauer i heia. Det er derfor ikke helt "urettferdig" at de som eier og bruker heiea, gjerne vil ha heiene hundefrie.

 

På en av mine turer i heie nå nettopp, så jeg 5 hunder, ingen i bånd.

 

Det går heller ikke fram av ditt innlegg om dere skal ta inn på hytter eller ligge i telt.

Men uansett, i STF's hytter er det hundeforbud.

 

Men ellers er det bare å holde seg unna de T-merkede stiene, så vil dere antakelig ikke se en kjeft. Det finnes forholdsvis store områder uten merked sti for eksempel mellom Frafjord og Espedalen. Det er i tillegg fisk i vannenne i området. Mot avgift, men det er antakelig ikke noe problem for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunneierene i heiene leier dessverre vekk beiteretten, mot betaling, til saueeiere, som får sin inntekt av sauene. Og må ta tapet om noen sauer blir borte.  Og hund tar år om annet noen sauer i heia. Det er derfor ikke helt "urettferdig" at de som eier og bruker heiea, gjerne vil ha heiene hundefrie.

 

På en av mine turer i heie nå nettopp, så jeg 5 hunder, ingen i bånd.

 

Det går heller ikke fram av ditt innlegg om dere skal ta inn på hytter eller ligge i telt.

Men uansett, i STF's hytter er det hundeforbud.

 

Men ellers er det bare å holde seg unna de T-merkede stiene, så vil dere antakelig ikke se en kjeft. Det finnes forholdsvis store områder uten merked sti for eksempel mellom Frafjord og Espedalen. Det er i tillegg fisk i vannenne i området. Mot avgift, men det er antakelig ikke noe problem for dere?

 

Nå skal ikke jeg omdøpe tråden til noe annet en hva TS ønsker med tanke på turtips og heller ikke begi meg inn på en eviglang diskusjon omkring sauehold og hund generelt eller spesielt i fjellet. Jeg lurer allikevel litt, og bare for å oppklare det må jeg nesten spørre: Er det slik at det er et ønske om at det ikke skal være folk med hund i heia eller som du sier hundefrie heier? Jeg antar at du kanskje mener løse hunder i beiteområder i båndtvangstiden eller mener du ubetinget hundefrie heier da også hunder i bånd? Ved nærmere ettertanke er det kanskje lurt med en egen tråd selv om det sikkert finnes allerede...

 

Men for å kanskje bidra til det som tråden handler om.

 

I tillegg til Frafjordheiane som er nevnt er jo også Bjerkreimsheiane ganske så nære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.