Gå til innhold
  • Bli medlem

Romsdalseggen


Rause Bente

Anbefalte innlegg

Skal til Romsdalseggen tidlig på august. Har dere noen tips om turen? Passer den for to damer i sin beste alder (50) i passelig form. Har hørt så mye fint om turen. Er det noen bekker der? Klatring? Med eller uten staver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke gått turen selv, men jeg har gått opp og ned på Nesaksla to ganger når en del folk kom over eggen (du avslutter med å gå over aksla og ned) og har pratet med de samt andre. Jeg har derfor litt annenhåndserfaring - også kan de som har førstehåndserfaring rette;)

 

Det var mange i det alderssegmentet du beskriver, og det virker som alle hadde hatt fine turer.

 

En av de dagene jeg gikk var det virkelig varmt og da hadde de fleste som kom over med seg for lite vann. Det er mindre vann på slutten av turen så store flasker er vel å anbefale. Alle sa det var ganske lite vann i fjellet.

 

Høydemessig så er det ett parti de fleste referete til som "skummelt" og "mye verre enn besseggen", noen sa også at de på et tidspunkt hadde "angret på at de hadde gått" - men når de kom over så hadde det gått fint likevel. Så vet du det. Det er slik jeg har forstått det litt klyving akkurat der.

 

Ellers så er nedstigningen fra aksla bratt og tung (også for oss som bare hadde gått opp) så staver er sikkert veldig fint om du har vonde knær.

 

Jeg skal også gå i august og gleder meg, med tanke på hvor flott Romsdalen er så er det nok en fantastisk tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen går bra for alle som er i form til å gå en dagsmarsj, med en del stigning i starten.

Jeg gikk normalruta og den er ganske så luftig og smal, med et kort punkt med antydning til kliving. Det er såpass at jeg stussa over folk som hadde med bikkja, men ikke  verre enn at ruta gåes  av alt fra 10- til 70-åringer. Etter høyde 1216 er det plankekjøring for alle, utenom de med høydeskrekk.

 

Normalruta: http://www.romsdal.com/route.xsp?id=FH7TLACE

 

Alternativt kan man ta en enklere utgave, Romsdalseggen om Høgnosa: http://www.romsdal.com/route.xsp?id=HO86YCHB

 

To tips. Jeg vil anta at det er nok av folk som går nå i høysesong, så start så tidlig som mulig. Og bær med nok vann og mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.