Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp i hengekøyejungelen


Gnukk_og_ute

Anbefalte innlegg

Annonse

Testet Amok'en i natt på en knaus i Åsenfjorden i natt. Brukte den med Exped Downmat 9 DLX og en Helsport dunpose.

 

Kan ikke si jeg er helt fornøyd. En ting var at det var utrolig jævlig krøkkete å prøve å få lagt til soveposen når man var oppe i køya, men dette er forsåvidt helt nytt for meg og kan være en del teknikk som kommer med erfaring/bruk. For det andre endte jeg flere ganger opp alt for langt ned i fotpose-lommen og måtte åle meg opp igjen mot der hodeputa skulle vært (hadde bare DLX-trekket med noe klær i). Dette er igjen en krøkkete operasjon. Fotpose-lommen er forøvrig umulig å ikke bruke, men kan ikke brukes med soveposen på sommerstid da det blir alt for varmt og klamt og i grunnen trangt. I tillegg la jeg merke til at jeg ikke lå helt flatt som jeg hadde håpet, men jeg lå i en liten knekk på midja. Hadde egentlig trodd det burde hjelpe meg å ikke skli ned mot fotenden, men det gjorde det altså tilsynelatende ikke.

 

I tillegg funker ikke stressless-funksjonen spesielt bra med Downmat 9 DLXen. Er i det hele tatt skeptisk til om de oppblåsbare med cellene i lengderetningen er egnet. Kanskje den som demonstreres i videoen med cellene på tvers er mykere i forhold til stressless-funksjonen og stiver av bedre i bredde-retningen. Det var nemlig også vrient å endre sovestilling. Jeg pleier å rotere som en propell hjemme i senga i løpet av natten, noe som i utgangspunktet er litt trasig i en sovepose, og var temmelig trasig i en hengekøye man måtte være svært bevisst på balansepunktet på og som ikke tilbød et så flatt underlag som jeg hadde håpt.

 

Det mest positive var myggnettingen (lå stort sett oppå soveposen åpen i bare undertøyet og var ikke bekymret for insekter) og den friske luften. Håper jeg finner ut av den skliingen ned mot fotposedelen ved neste forsøk, for løser jeg ikke den var dette et mislykket kjøp...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting var at det var utrolig jævlig krøkkete å prøve å få lagt til soveposen når man var oppe i køya, men dette er forsåvidt helt nytt for meg og kan være en del teknikk som kommer med erfaring/bruk.

Jepp. Det er derfor man gjerne bruker en "quilt" i en hengekøye. Med isolasjon under så trenger du egentlig bare en dyne så det enkleste er å åpne posen ned til knærne, legge føttene inn og bare ha posen over deg.

For det andre endte jeg flere ganger opp alt for langt ned i fotpose-lommen og måtte åle meg opp igjen mot der hodeputa skulle vært (hadde bare DLX-trekket med noe klær i). Dette er igjen en krøkkete operasjon. Fotpose-lommen er forøvrig umulig å ikke bruke, men kan ikke brukes med soveposen på sommerstid da det blir alt for varmt og klamt og i grunnen trangt. I tillegg la jeg merke til at jeg ikke lå helt flatt som jeg hadde håpet, men jeg lå i en liten knekk på midja. Hadde egentlig trodd det burde hjelpe meg å ikke skli ned mot fotenden, men det gjorde det altså tilsynelatende ikke.

I en asym hengekøye (altså ikke det samme som Amok'en) så har man gjerne fotenden litt høyere enn hodeenden. Dette er mer behagelig og man blir liggende ganske jevnt. Hvis du endte opp med å gli ned i fotenden så må den nok justeres litt.

At man får en liten knekk i hofta kan bety at den ikke er stram nok? I en asym hammock så ligger man gjerne godt på ryggen, rompa fyller opp "knekken" slik at man allikevel blir rimelig rett. Jeg liker ofte å ha noe under knærne for å unngå at det blir motsatt spenn på dem.

I tillegg funker ikke stressless-funksjonen spesielt bra med Downmat 9 DLXen. Er i det hele tatt skeptisk til om de oppblåsbare med cellene i lengderetningen er egnet. Kanskje den som demonstreres i videoen med cellene på tvers er mykere i forhold til stressless-funksjonen og stiver av bedre i bredde-retningen.

 

Dette høres rimelig fornuftig ut ja.

Det mest positive var myggnettingen (lå stort sett oppå soveposen åpen i bare undertøyet og var ikke bekymret for insekter) og den friske luften. Håper jeg finner ut av den skliingen ned mot fotposedelen ved neste forsøk, for løser jeg ikke den var dette et mislykket kjøp...

Jepp, det er helt klart friere å ligge i hengekøye! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sovepose i køya. Ligger jo ute i den om vinteren, og sover ganske urolig så tar ikke sjansen på å bare bruke et teppe, selv om det helt sikkert vil funke konge.

Teknikken min for å komme inni posen er at jeg kler den på meg mens jegs tår ved siden av køya, og lar hetta holde den på plass mens jeg setter meg ned i køya og løfter føttene inni, og da er jge på plass. Har en Tenth Wonder sin Bivi Hornet XL som er hele 180cm bred, så å lige diagnoalt som man skal i den typen køye er problemfritt og ligger helt flatt i den. Sørger for at vinkelen på opphenget er ca 30 grader når jeg henger den opp, Og da blir det rett hver gang. Må sjelden justere noe.Bruker under quilt isteded for liggeunderlag i køya. Trenger jeg mer isolasjon bruker jeg en jerven duk i tilegg, da underteppet mitt bare går ned til -10.

 

 

Kan ligge på magen i køya mi om jeg vil, noe som er greit siden jeg ligger mye på siden når jeg sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenkte i ettertid at jeg kanskje skulle åpnet fotenden av soveposen og ta den på før jeg setter meg i køya for de gangene en "dyneløsning" ikke er å foretrekke. Det blir sikkert enklere å komme i posisjon slik med litt trening. Skal i tillegg skaffe meg et alternativt oppblåsbart liggeunderlag til DLXen siden DLXen pakker alt for stort for en del turer. Hadde i utgangspunktet tenkt at det ville bli Exped Synmat 7 UL LW, men får definitivt ta en nærmere titt på Asivik og Thermarest-underlag med andre celler først.

 

Det var i tillegg hemper på utsiden av hode og fotenden jeg får se om jeg kan bruke til noe - kanskje jeg kan få til noe som hjelper med å motvirke skliingen (om det fortsetter å være et problem) ved hjelp av dem.

 

Og så var det det å se om jeg klarer å sy en hengende "pod" for bikkja som den kan bli fornøyd med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å legge en liten pressenning under køya som jeg står på. Ganske praktisk å ha en tørr plass under seg uansett. Spesielt når man kler av og på seg, skifter klær etc. 
Liggfeunderlagg, luftmadrass etc blir bare knøl. Skaff deg et underteppe heller, eller lag et av en gammel sovepsoe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftmadrassen var ikke noe knøl da Amok'en har lomme å legge den i og er mer eller mindre designet for bruk med luftmadrass. Min bare bøyde dårlig der det var tenkt i forhold til sittefunksjonen til Amok'en. Vil nok også ha med min Exped Multimat på tur fremover - den vil fungere fint som tørt ståområde under hengekøya...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg tror at den skliinga ned mot fotenden kun er en justeringssak. Følte det samme i starten, men med litt stramming i fotenden og slakking i hode-enden, samt å få tyngdepunktet langt nok opp så ble det bra for meg etter hvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et oppblåsbart liggeunderlag med "antiskli" (overflate som minner om semsket skinn) på oversiden. I hengekøya bruker jeg det med den siden ned, og undelaget holder seg perfekt på plass, presset mot køyestoffet. For å entre hengekøye med sovepose åpner jeg i fotenden, slik at jeg kan ha et bein på utsiden av posen. Mye enklere å stå støtt mens jeg trekker resten av posen på plass. Så er det bare å sette seg i køya og "rulle" seg på plass. Enket og greit.

..det pleier å være mye vanskeligere å stable seg ut av køya igjen om morgenen. Ligger for godt..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Gikk til Kvistingen i går kveld for en skikkelig test-tur hvor det meste skulle testes. Skulle blant annet teste Amok-køya på nytt etter min litt skuffende førstetur. Jeg visste det var meldt noe vind, og da jeg kom frem til gapahuket stod vinden rett inn og virket i plagsomste laget. Traff et par med telt der også, så ville uansett trekt meg et stykke unna. Var mest lysten til å finne meg oppheng i nærheten av vannkanten, så da dro jeg videre i retning demningen for å se på mulighetene for å finne et opphengssted i le av vinden. Det var i tillegg tidspress da det kom til å bli mørkt relativt raskt, og med tanke på opphengssted så det dårlig ut lenge, helt til jeg fant et omtrent ideelt sted i le av siste heia før demningen.

 

post-13572-0-33521300-1412510862_thumb.j

Tarpen ble tatt ned før bildet ble tatt. Hovedstien går 30 meter bak her, og stien som følger nærmere vannkanten går 5m foran.

Liten presenning er henslengt under og jervehiet til Nicki oppå den.

 

post-13572-0-65170800-1412510861_thumb.j

Utsikten over Kvistingen fra køya, over mot odden der noen andre teltet.

Bildene måtte tas med testsubjekt 2, min Samsung Xcover B2710 da testsubjekt 3, nye ebay-batterier til min Panasonic GX1, var totalt fiasko.

 

Det jeg gjorde forskjellig denne gangen var 1) å bruke min nye Exped SynMat UL 7 LW istedenfor min gamle DownMat 9 DLX, 2) å bruke en lakenpose å ligge i, 3) å bare bruke soveposen over som dyne istedenfor å prøve å ligge i soveposen, 4) ha med en baby-størrelse dun-hodepute, og 5) sove med et par gamle clas ohlson varmesokker på. Myggnettingen ble heller ikke tatt i bruk, men den gjorde nok ikke noe fra eller til på komforten første turen uansett. I tillegg brettet jeg fotenden opp og inn i køya når jeg skulle sette meg inn, kontra første tur hvor jeg brettet fotenden ned. Mye bedre.

 

Opplevelsen var i alle fall atskillig bedre. Liggeunderlags-forskjellen tror jeg ikke bidro der, men byttet var brilliant for sekken/pakkingen i alle fall. Lakenposen var en del mindre knot å komme inn i og holde nogenlunde på plass kontra å sette seg inn ferdig i soveposen og åle seg til i riktig balanse i køya. Problemet med at jeg skled ned i fotenden hadde jeg heller ikke som sikkert syldtes at jeg ikke lå i soveposen. Det ville nok vært enda mindre knot å droppe lakenposen helt, men håpet er at køya holder mye lengre før jeg trenger vaske den ved lakenposebruk. Komforten med varmesokker og ordentlig hodepute (dog veldig liten) og soveposen bare over som dyne var i alle fall upåklagelig.

 

Skal ikke påstå jeg sov så fantastisk denne natten heller. Jeg la meg for tidlig - det var jo tidlig mørkt og da jeg hadde spist hadde jeg ikke så mye annet å gjøre. Køyesoving er fortsatt temmelig uvant, og det krever litt å komme i gode liggestillinger når man ikke sover på ryggen. De finnes, dog :) Vinden var også som sagt ganske sterk (mye lyd i trekronene og en del i tarpen), og jeg kunne kjenne ridgelinen slakkes og spennes noe av at det ene treet stod oppe i vinden. Nicki lå også og knurret innimellom, bl.a. av at det lyste i lommelykter på andre siden av vannet der andre folk teltet.

 

Amok-tarpen fikk forøvrig kjørt seg ganske bra da vinden skiftet retning et par øyeblikk, men den klarte seg bra. På baksiden hadde jeg bardunert den ned i bakken, men på forsiden hadde jeg knytt bardunene høyere i et par beleilig plasserte bjørkestrangler. Tarp var dog strengt tatt unødvendig - hadde nok vært koseligere med den stjerneklare nattehimmelen - men tarpen holdt meg i alle fall fri for fallende innsekter, barnåler, bark og annet der jeg lå.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Mitt tips er Ticket to the moon .

Gunstige og lette - og du kan velge selv hvilken farge

www.ticketothemoon.com

 

Ingen knuter om du kjøper festeløsningen dem har på siden sin.

 

PS - disse skal tåle 200kg ..

Er selv i din vekt klasse  - og har sovet som ett barn ..

 

Jeg har nettopp bestilt meg en Ticket to the moon hengekøye, dobbel, 320x200 cm. Laget av fallskjermsilke, 600 gram!

Blir spennende å prøve den. Jeg sjekket litt på nettet før kjøp, og det var flere som mente at det var en av de mest komfortable hengekøyene på markedet.

De sendes express rett fra fabrikken på Bali til hele verden, for 20 dollar. Når jeg først var i gang bestilte jeg noen flere som julegaver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg veier litt mer enn deg men jeg sover veldig komfortabelt i en Hennessy Hammocks Explorer  . Jeg kjøpte denne siden du får komplett pakke med alt du trenger. Når denne er utslitt eller suget blir for stort kommer jeg mest sansynlig til å kjøpe en Warbonnet blacbird XLC .

Alle spørsmål du har og endel spørsmål du ikke har blir besvart av Shug på youtube. Meld deg også inn i hammockforums.net der er de fleste spørsmål og svar gått gjennom mange ganger.

 

post-11634-0-55064100-1420283557_thumb.j

God jul til meg fra meg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.