Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat for en uke og området Mogen? Familie på 5 i telt. :P


Grøten

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ny her og oppdaget forumet på jakt etter litt info om tur i fjellet med barn. 

Har lest en del av trådene som alt er postet her, men fant ut at jeg kunne forsøke å poste min egen. I håp om at noen kanskje kunne svare på akkurat det JEG lurte på. :D 

 

Vi kjøpte i fjor inn telt, sekker, turutstyr osv, da planen for denne sommeren er fjellet. Vi er en familie på to voksene og tre barn på 4, 8 og 12 år. Vi har ikke gått i fjellet før, for er mer vant til å leie hus i det store utland om sommeren, med alt lagt til rette. Vi bruker riktignok naturen mye i helgene, da dagsturer. Så vi er glade i naturen. 

 

Vi ser for oss en uke på fjellet, ikke nødvendigvis gå så mye og langt. Planen er å ta båt fra Skinnarbu og over til Mogen. Å gå derfra. I hvilken rettning vet vi ikke og ikke hvor lang. Planene er å finne et fint sted å telte, fiske, bade(hvis det ikke er for kaldt) og ta bare korte gåturer fra teltplassen for å se seg omkring. Vi håper og bli en ukes tid, men vet ikke om det blir litt for lenge. Vi tenker å ta det som det kommer.

 

Vi har kjøpt godt utstyr, med lett telt osv. Klær ol er ok, men det jeg ser på som utfordringen er nok mat. SÅ tips til mat til en "ulve"familie på 5 stykker, som liker å kose seg, det hadde vært fint.

Jeg tenker sånn: Suppeposer, tørrfryst mat, pannekaker på pose ol. Og så håper vi jo på fisk, så klart. MEN, hvordan løser man feks dette med brød? Knekkebrød og polarbrød kan funke, lage en melblandig for å lage bålbrød kan gå. Andre forslag?
Havegrøt kan kanskje være ok? 

MEN, klarer man å få med seg mat til en uke sammen med alt annet, er jo litt begrenset hva ungene kan bære?

 

Og har noen av dere gått fra Mogen? Er det fint for barn og telting der?

 

ALT av svar taes i mot med takk!

 

TIps til mat som kan med og altså om forholdene på Mogen. :D  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antar vi at at dere "ulvene" trenger i gjennomsnitt 2500 cal hver, over 5 dager, blir vekten av tørket mat med energi som følger:

 

Minimalt: 1.388 kg rent fett (2500 * 5 / 9 = 1388 g)

Maksimalt: 3.125 kg karbohydrater/proteiner (2500 * 5 / 4 = 3125 g)

 

I tillegg kommer vekten av fiber og vann, som ofte utgjør mest. Trikset er å finne mettende mat, men mye kalorier og liten vekt.

 

Det kan fort bli tungt å måtte være for hele familien, men om dere kun skal ha en leirplass, for å ta turer ut fra den lar det seg absolutt gjøre. Litt tungt blir det nok dog første dagen.

 

 

Med en basecamp er ikke vekten såååå viktig, så ta listen under med en klype salt, den er kanskje for de som skal gå lengere turer. En uke med dagsturer ikke er all verden, og  det er ikke nødvendig å være så gnien på maten. Min erfaring med basecamp-turer er at man heller  må spare på plassen. Dette innser du fort når du forlater butikken med 10 bæreposer mat for 7 dager og lurer på hvordan du skal få de i sekken.

 

----

 

Pasta og ris er mat som tar veldig liten plass i forhold til hvor mye det metter. Sausen kan og finnes i tørket tilstand.

 

Mulepose (nøtter, sjokolade og rosiner) er en god turblanding som ofte barn elsker. Den er særdeles rik på kalorier, og barna vil antagelig vis ha lyst til å bære sin egen pose selv! To fluer i en smekk. Kjøp inn forskjellige nøtter og sjokolader og en del rosiner, og la barna lage sin egen pose.

 

Havregryn er en veldig mettende frokostmat, men det er litt tilfeldig om hvor godt det faller i smak for den enkelte. Det kan spes på med sukker for å gjøres spiselig for de som ikke er alt for begeistret. Eller nøtter og rosiner fra muleposen om man synes havregryn smaker godt. Syltetøy til havregryn er selvfølgelig en slager, men det veier jo derretter..

 

Musli og tørrmelk er og en mulighet. Havregryn / Musli / Tørrmelk er frokost dere burde teste hjemme først. Det kan fort bli særdeles kjedelig i 7 dager om man ikke liker smaken.

 

Peanøttsmørr er kongen på energi/vekt.

 

Pannekakemiks (og bacon?) er en favoritt.

 

Nudler kan være gøy mat for barna. Porsjonspakker oppfordrer dem og til å bære sine egne.

 

Om man er midt i bærsesongen kan man lage smoothie med tørrmelk (og proteinpulver om ønskelig) og bær. Diggg.

 

Etter noen dager i skogen kan noen fort bli litt sugne på søt drikke, så Lipton Ice Tea pulver kan redde dagen!

 
Ost holder seg godt, og kan brukes i nesten alle varm-retter, samt på brøskiva.
 
Salami er rik på både fett og salt. Kan brukes som i nesten alle varm-retter, samt på brøskiva.
 
Om man ikke er alt for kresen kan kjøtt stekes på forhånd hjemme. Lav varme over en god stund, så sitter man igjen med så godt som rent kjøtt. Plutselig er 400g-pakka med kjøttdeig halvert i vekt (mest vann, men litt fett som blir borte).
 
En blanding av mel, sukker, gjær/bakepulver og litt salt kan være kjekt å ha med. Kan brukes til pinnebrød, brødbaking eller pizzabunn.
 
----
 
Tilleggstip: Pakk alt ut av forpakningene, og bruk fryseposer til å dele opp maten i måltidene dere skal ha. Til 5 personer er det helt ufattelige menger forpakning man drar med seg.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både @Bjarne H.S. og meg selv har turrapporter som starter fra Mogen Turisthytte. Bjarne starter med å gå opp på fjellet til Gjuvsjåen og jeg starter med å følge Kvennadalen innover. Er greit merket sti fra Mogen til Vollevatnet hvertfall, mye kratt og buskas til tider så stien blir utydlig noen steder. Vi hadde en perfekt hovedcamp rett ved bredden av Sandhøl med bålplass og tørkesnor, flott utgangspunkt for dagsturer videre innover i dalen eller opp på fjellet. Nok av ved å hente i bjørkeskogen som ligger noen hundre meter unna, og kilosfisker svømmer rett ved campen  :) Er litt over 6 km til Sandhøl fra Mogen om du går over Halvorsnuten.

Bjarnes eksterne rapport: http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2012/08/hardangervidda-2012.html

 

Min egen Fjellforum rapport: http://www.fjellforum.no/topic/28680-en-uke-p%C3%A5-hardangervidda/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.