Gå til innhold
  • Bli medlem

Veslesmeden kontra Storronden


CNV

Anbefalte innlegg

Hej,

 

Nu vill 8-åringen bli med på tur samman med oss och äldste bror (10 år). Önskan är en topptur och jag tänkte att Veslesmeden kanske kunde vara lur å begynne med? Men så är jag inte helt komfortabel med luftiga turer och så läste jag någonstans att Storronden var enklast att bestiga... Mitt spørsmål är därför: Vilken väljer vi, Storronden eller Veslesmeden? Bägge är flinke till å gå men det hade varit koseligt om jag tordes bli med hela vägen opp och inte bara pappan och (förhoppningsvis) ungarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen av toppene er spesielt luftige, hvis det skulle blitt et problem er Storronden minst luftig på vei opp. Mot Veslesmeden går stien til tider ut mot punkter som kan oppleves litt luftige, men det er mulig å holde seg godt inn på ryggen.

 

Vi var på toppen av Vaslesmeden i helgen med 6-åringen, så med nok motivasjon går det meste bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som du skriver, Storronden er mindre luftig enn Veslesmeden. Det er også litt kortere å gå til Storronden. Når det er sagt så er ikke Veslesmeden spesielt luftig heller. Det er et lilte parti helt på slutten mot toppen hvor de med høydeskrekk kan få litt problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant kommentar på dette bildet angående Storronden (vet ikke om det er noe problem hvis man går rett opp fra Rondvassbu da)

http://baard.multiadventures.net/bilder/2014/Rondane%202k-marathon/#IMG_4279.JPG
 

Ura opp mot Storronden var den værste på hele turen. Grov ur som til tider var både løs og sleip. Fikk mitt første uhell her. Heldigvis bare lette skrubbsår som resultat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant kommentar på dette bildet angående Storronden (vet ikke om det er noe problem hvis man går rett opp fra Rondvassbu da)

http://baard.multiadventures.net/bilder/2014/Rondane%202k-marathon/#IMG_4279.JPG

 

Det gjelder skråninga opp mot Storronden rett fra Vinjeronden, som er svært bratt uten noen etablert "sti" som normalruta til Storronden fra Rondvassbu. 

 

Var selv på både Storronden og Veslesmeden i helga. På Storronden er det bare luftig dersom man går fram på kanten på toppen. På Veslesmeden er det bare å holde seg til stien så går det garantert bra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, då var en nydelig tur over for denna gång :) Vi gick Veslesmeden och tror det var den bästa turen for oss: Den var variert och passe spennende for allesamman. Veldig rart å se att mens 8-åringen kjedede seg på forste biten (som var slakt uppover med jevn og fin stig og akkurat passe for meg) så spratt han oppover og fram når det blev bratt og litt tungt for oss voksne. Det må jo ha et eller annet med at det sikkert er kjempevanskelig for de flesta barn å gå jevnt og trutt og hushålle med krafterna, mens de er fyllde med spontanitet og explosiv kraft drivet av ting som gleder dem... Eller? Uavsett: Været hjelpte til å vise Rondane fram på sit beste og glade er vi for det :D

 

Takk for tips og råd!!!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Å, då var en nydelig tur over for denna gång :) Vi gick Veslesmeden och tror det var den bästa turen for oss: Den var variert och passe spennende for allesamman. Veldig rart å se att mens 8-åringen kjedede seg på forste biten (som var slakt uppover med jevn og fin stig og akkurat passe for meg) så spratt han oppover og fram når det blev bratt og litt tungt for oss voksne. Det må jo ha et eller annet med at det sikkert er kjempevanskelig for de flesta barn å gå jevnt og trutt og hushålle med krafterna, mens de er fyllde med spontanitet og explosiv kraft drivet av ting som gleder dem... Eller? Uavsett: Været hjelpte til å vise Rondane fram på sit beste og glade er vi for det :D

 

Takk for tips og råd!!!

Høres ut som min tur opp på Veslesmeden som 7-åring :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg vil si at disse to er mer sti-aktige enn Snøhetta. Riktignok steinpartier ala Snøhetta de siste stykkene før toppen på disse også. Alle tre er ca lik i marsjtid også vil jeg si. Sett at man går Snøhetta fra Snøheim.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.