Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med tørket mat på tur?


VEGANER

Anbefalte innlegg

Skal snart på en hytte-til-hytte-tur i Rondane, og planen er å ta med tørket økologisk vegansk mat. Holder på med å dehydrere alt-i-ett-retter nå. Spørsmålet er, må jeg ha kokemuligheter for å rehydrere maten, eller går det fint med varmt vann? I tilfelle varm vann hvor lang tid må jeg regne med at det tar før jeg kan spise?

 

Noen som ellers kan skrive om erfaringer med egentørket mat på tur, og hva som da er blitt tatt med? Hvordan har dere pakket den tørkede maten? Hva spiser dere den av? Osv. Tips og råd tas mot med takk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har prøvd å tørke mat, men har ikke klart å få den tilbake i noe som kan kalles spiselig stand. Har t.o.m latt maten ligge i bløt hele dagen uten at det hjalp. Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd meg fram hjemme for å finne ut hva som skal til for å få bløtet opp maten igjen. Vet det er mange som tørker selv så det må jo være mulig. Med mindre andre syns maten smaker fortreffelig når jeg syns den er seig, hard, tørr og ekkel :P Er mange tråder om dehydrering av mat på forumet så om du leter litt så vil du nok finne mange svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tørker mye mat til turbruk, hovedsakelig middager og snacks. Jeg foretrekker stort sett å tørke de ulike ingrediensene separat i tillegg til at jeg tørker sauser ( tomatsaus, sursøt osv). Blander passende ingredienser til en middag i ziplock-poser, har middagen i kokende vann. Avhengig av årstid og hvor sulten jeg er lar jeg enten maten trekke en stund og koker opp hot kort når jeg skal spise, eller jeg koker alt til det er klart. Avhenger av innhold og størrelse på biter, men 10 min holder lenge.

Viktigste tips er å skjære tynne og jevnstore biter på tvers av fingrene hvis det er relevant. Mang grønnsaker blir best hvis de forvelles, det gjelder vel særlig rotgrønnsaker.

Av snacks tørker jeg ymse frukt. Epleskiver, mango, melon og ananas har jeg med akkurat nå. Liker også å lage smoothie av f eks jordbær og banan og tørke sånn at det fortsatt er litt mykt. Ruller det til en pølse og skjærer skiver. Nam!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste tips er å skjære tynne og jevnstore biter på tvers av fingrene hvis det er relevant.

!

Tapatalk og autokorrekt et skumle greier. Det er nok bedre å skjære på tvers av fibrene enn å kutte av seg fingrene...

Tørking av smoothie er enkelt: lag en tykk smoothie. Jeg pleier for eksempel å helle av 'juicen' fra frosne bær og tilsetter aldri ekstra væske. Hell ut over silikonmatte eller tilsvarende og fodel det så tykkelsen blir jevn. Det bør være noen mm, jeg gjetter på 3-5mm. Inn i tørker/ovn. Når overflaten er tørr, kan du løsne hele flaket fra silikonmatta og legg den med den tørre siden ned på en rist for å korte ned prosessen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tapatalk og autokorrekt et skumle greier. Det er nok bedre å skjære på tvers av fibrene enn å kutte av seg fingrene...

 

 

Veldig glad du rettet opp i dette. Jeg lot heldigvis være å prøve da jeg sto der med kjøttkniven og forsto at den ikke ville klare å skjære gjennom bena i fingrene. Flaks jeg ikke hadde tilgang til baufila akkurat da :P

 

Skal få tak i en sånn siliconmatte og prøve å tørke smoothie, til helga kanskje, det burde jeg, men nå blir det først en tur til Sølen ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det meningen at banan og eple skal bli helt crispy ved tørking? Syns det tar lang tid, jeg, siden de fortsatt er litt myke.

Husk det at mye av det du kjøper i butikken blir kokt i sukker før den tørker det for å frem den crispy konsistensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.