Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som kan gi meg fisketips ?


Fjelltopp

Anbefalte innlegg

Hei !!!

 

Jeg har nettopp gått til innkjøp av nytt fiskeutstyr og trenger noe tips om hvordan man legger på snøre. Jeg er helt fersk i gamet. Jeg har alltid hatt fiskeinteresse men 

er på langt nær så proff som de sikkert fleste her inne er :) Men man må jo starte et sted. Er helt grønn på hva enkelte ord betyr innen fiske verdenen. Så hadde satt pris

på om noen her inne kunne forklart meg litt. Jeg har allerede fått en god del tips på Komplettfritid.no der jeg kjøpte snøre,snelle og stang.

 

 

 

Shimano Beastmaster 300M 10-30 g en perfekt allroundstang til  elv og sjø som komplettfritid.no forklarte meg.

Snøre: Her anbefalte dem meg nylonsnøre. For eksempel Siglon 0,3mm

 

 

Shimano Beastmaster 270 ML 7-21 g en stang som er best for Ferskvann.

Snøre : da anbefalte dem meg litt sterkere snøre for eksempel Fireline 0.17mm

 

 

Snelle har jeg kjøpt : Shimano Aernos C5000 FA og Aernos 2500 FA

 

Ikke har jeg peiling på hva 300M står for eller hva 270 ML står for,men noen kunne kanskje forklart meg forskjellen her ?? Jeg ser det også står 10-30g på den ene stanga og 7-21g på den andre.

 

Og hvordan setter jeg på snøre i starten på snella ??? Leste at man skulle bruke teip. Hvordan teipes snøre på spolen ??? Hvorfor gjøres dette ??

 

Og til slutt lurte jeg på disse uttrykka, Mono,Multi og fortom som dem snakker om.

 

Jeg vet det ble litt mye her,men hadde satt stor pris på om noen kunne svart meg litt på noe av det. 

 

Mvh Sander

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

 

M og ML kan kanskje stå for ulike årsmodellbetegnelser (vet ikke), 300 og 270 står for stangas lengde i centimeter og dette blir henholdsvis en 10' og 9' (fot) stang.

 

10-30g og 7-21g står for hvilke slukvekter stanga er klassifisert for (fra fabrikken).

 

Du kan bruke spoleakselknuten:  http://www.solvkroken.no/fisketips/knuter-tips/klassiske-knuter.aspx

 

Mono og multi kan du lese om her: http://www.elbe.no/fisk/produkter/fiskesene/no

 

Fortom står for den ytterste delen av sena. Bruker du fks. mulitifilament, anbefaler man gjerne å skjøte på en fortom på ca. 2 m monofilament ytterst da mono bl.a. ikke slites så lett mot steiner. Spesielt vil dette gjelde for elv og steinete fjellvann.

 

Ellers vil det være ulike meninger om hva som fungerer best. 270cm/7-21 kan fort bli litt stiv stang til vanlig ferskvann, men du har jo valgt et alment bra merke da.

 

PS: Vær obs på søkfunksjonen øverst, mange svar kan ligge der fra tidligere spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker multi er det veldig viktig at du legger på snøret veldig stramt. Ellers kan det "kile" seg under bruk. Selv løser jeg dette med å la sena gå gjennom en pappbit som jeg bretter  rundt sena og klemmer hardt sammen mens jeg sveiver inn.

 

Det er dyrere, men kjøper du sene på butikk legger de det på for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen !!!

 

Takk for svar :) 

 

Monofilament snøre er vell Siglon 0,3mm jeg kjøpte det da ?? Den skal vell bare brukes til fjellvann??

 

 2 m monofilament sene ytterst da mono bl.a. ikke slites så lett mot steiner sier du, det er en forsterket fortom det da vist jeg har fattet riktig ?? Er vell slik man setter på når man fisker i vann der det

er mye gjedde og ?? eller er jeg helt på villspor nå ???

 

Jeg hadde ikke peiling på hva som er bra og solid merke,så jeg søkte opp på nettet,der sto det at Shimano skulle gå for og være et bra merke. Og dem på komplettfritid.no anbefalte meg og kjøpe ei snelle med

samme merke. Da gikk jeg for  Shimano Aernos C5000 FA og Aernos 2500 FA. Jeg kjøpte to sneller fordi han anbefalte meg og bruke to typer stenger og snøre begge for hvert sitt bruk.  Hvis du skal bruke snellen i bare

ferskvann ville jeg kjøpt Aernos 2500 FA. Aernos C5000 FA vil passe best i elv og sjø forklarte han meg.

 

 

 

Til hawearl :

 

 

 

Takk for tipset ,skal huske på det :)

 

Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mente med dyrere i det du skrev??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M står for medium, ML for medium light. Altså et uttrykk for hvor kraftige stengene er. Må dessverre si at tipsa du fikk ikke utelukkende var gode. 0,17 fireline er alt for grovt til lett utstyr. 0,12 er rikelig. 0,17 blir alt for tykt og stivt til så lette sluker med korte kast som resultat. 5000 snelle er også i kraftigste laget for selv den tyngste stanga du har kjøpt. Når du først skal ha to stenger ville det også værr mer fornuftig med to litt mer ulike stenger. Ei med kastevekt på 2-15 g for eksempel. Eller ei på 20-40 i stedet for den kraftige. Dette var skuffende av komplett fritid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fisker jo jeg stort sett kun i fjellvann og ferskvann da. Aldri sjøen. Veldig sjeldent. Da må jeg jo uansett sette på fortom da ??? Siden det står at nylonsnøre ( Siglon 0,3mm) brukes i elv også  Fireline 0.17mm i ferskvann ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutis : Nå har jeg brukt nesten 6000,- på det utstyret jeg har kjøpt så da må jeg bruke det jeg har kjøpt nå og fiske med det enn så lenge. JA,det var dumt dem ga meg feil råd. Har ikke så mye greie på dette her så er lett og lure,hehe ;) Men nå antok jeg også at disse hadde god peiling på dette så jeg stolte på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte jo en med grønn farge Fireline og en blank som heter siglon. Siden den er grønn så syns jo den godt og da må jeg jo uansett sette på en fortom med siglon ?? har jeg forstått det rett nå da ??

 

Så at det var 3 forskjellige farger,men han anbefalte meg den grønne Fireline.

 

Disse har jeg kjøpt :

 

http://komplettfritid.no/product/berkley-fireline-270m-green

 

http://komplettfritid.no/product/siglon-v-2x100m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke tatt utstyret i bruk ville jeg hørt om det var mulig å få bytta det. I alle fall 0,17 fireline, det bør gå greit ettersom det er helt uegnet til bruken du skal ha. Til kun ferskvann ville jeg prøvd å bytte den letteste til en 8 eller 9 for for ca 2-15g med ei snelle i str 1000. Råda du har fått er så dårlige at butikken bør bytte! Spesielt ettersom du har lagt mye penger i det og kjøpt skikkelig bra utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen !!!

 

Takk for svar :)

 

Monofilament snøre er vell Siglon 0,3mm jeg kjøpte det da ?? Den skal vell bare brukes til fjellvann??

 

 2 m monofilament sene ytterst da mono bl.a. ikke slites så lett mot steiner sier du, det er en forsterket fortom det da vist jeg har fattet riktig ?? Er vell slik man setter på når man fisker i vann der det

er mye gjedde og ?? eller er jeg helt på villspor nå ???

 

 

 

0,30 mono blir normalt for grovt til fjellvann, passer mere til elv, ja. Fortom; altså - du plusser på 2 m mono ytterst med skjøteknute. Multi er bra til sitt bruk, men består av masse flettede småtråder og slites fort mot skarpe ting. 

Men ikke gjør det for komplisert i begynnelsen, det går da å bruke bare multi også - med en viss risiko på sikt. Til gjeddefiske får du kjøpt en egen gjeddefortom på 15 eller 30 cm. Den kan med fordel gjerne brukes på annen storfisk også selv om haitennene til gjedda er noe for seg.

Husk at hvis dette var et nettkjøp har du 14 dagers bytte-/returrett fra mottatt vare. Nå om sommeren kan man fort komme ut for ferievikar med ikke samme kunnskap som de faste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rekker jeg ikke da jeg drar på fiske til uka. Så jeg må nok bruke det jeg har kjøpt. Men jeg ser nå at han sier jeg skal bruke 0,12mm Fireline i fjellvann og  0,17mm fireline i elv og sjø. Da får jeg kjøpe en 0,12mm også. Men er det samme hvilken farge jeg har på den da til fjellvann??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knutis : Disse to snellene jeg kjøpte. Du mener dem er ubrukelig til dem stengene jeg har kjøpt da ?? Dem er  for tunge ?? Han forklarte meg at den Aernos C5000 FA burde brukes kun til elv og sjø.

 

 

 

GeirMU : Takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å bli forvirret når det gjelder fiskeutstyr, og ikke nødvendig å gjøre det så komplisert til å begynne med om du ikke har fisket mye før. 

En Shimano Beastmaster 270 ML 7-21 g  med Fireline 0.17 mm kan fungere godt til alt fra sjøørret og makrell i sjøen til fiske på fjellet. Den blir litt for tung for de letteste slukene, men med 10-12 grams sluker går det godt. I skogsvann og på fjellet er den fin til å fiske med dupp. Det er heller ikke noe problem å feste på en 22 grams møresild om du vil fiske etter sjøørret.

 

Noen liker fortom, men det er ikke nødvendig å tenke på det i starten. Bruker det ikke selv, men tar heller å kutter av et par meter av fireline snøret når jeg har fisket litt og sena blir slitt. Med såpass tykt fireline snøre tar det tid før den blir slitt, så etter to dager med mange timer fiske hver dag kan være passe før du kapper av et par meter. 

 

Farge på fireline har ikke så stor betydning for om du får fisk eller ikke. Har brukt både blank, grå og gult snøre og fått like mye fisk på alle. Ofte er det greit med et snøre du ser om du fisker i dårlig lys. Det viktigste med fargen tror jeg er hva du selv tror fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Jan Erik Hansen :

 

 

Det er altså ett fett hvilken farger du bruke på snøre altså ?? hørte at de store Ørretene blir lett skremt og der lønner det seg og ha blankt snøre ??

 

Jeg har ikke opplevd noen stor forskjell, men skal jo ikke garantere at det var en skikkelig sværing som ble skremt en gang. Har nå smoke på begge stengene, og får akkurat like mye fisk, men blir litt lite synlig når det er skumring. Det blir litt med snøre som med sluker: Det en tror fungerer er det som fungerer. Derfor får jeg mest fisk på Panter Martin og spesial, mens andre haler inn ørret med møreungen og vibraks i samme vann. For sikkerhetsskyld kan du jo satse på blankt snøre :P

 

Det viktigste er uansett ikke hva du bruker av utstyr, men tiden du bruker til fiske. Bli kjent med utstyret du har og bruk det mye, da får du også mye fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Erik Hansen :

 

 

Det er sant,jeg får prøve ut det jeg har kjøpt nå og bli kjent med det :) Jeg gleder meg uansett til og prøve nytt utstyr som er av bedre kvalitet :) Dem 15 siste åra har jeg bare kjøpt billige fiskesett som jeg har hatt dårlig 

erfaring med. Enten så har stanga knekt,snøre ryker i hytt og pine eller ringene rundt stanga har løsnet. Ikke minst krøll på snøre. Det har dem vell fleste fått,hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2500 snella funker fint. Faktisk på begge stengene. 5000 snella er for tyngre sjøfiske, laksefiske i litt større elver o.l. passer til kraftigere stenger med kastevekt på f.eks 20-60g. Her passer 0,17 fireline inn.

Jeg foretrekker fireline med skarp farge. Får bedre kontroll når jeg ser snøret. Du får fisk uten fortom, men de fleste som fisker mye foretrekker en mono fortom. Ryker ikke så lett om det kommer i kontakt med stein. Mindre synlig. Slipper å kutte av fireline pga slitasje. Litt støydemping minsker belastning på krokfestet.

Når du skal fylle spolen kan du bruke reserve spolen. Fyll på fireline, deretter nylon til spolen er passe full. Så setter du på spolen og spoler snøret over på denne. Dermed er spolen passe full.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.