Gå til innhold
  • Bli medlem

Turer rundt Trondheim


powpow

Anbefalte innlegg

Jeg studerer i Trondheim for tiden, og lengter stadig tilbake til den mektige naturen i Nord-Norge... Men nå er det på tide å utforske litt her også, så jeg lurer på om noen har tips til gåturer/skiturer rundt Trondheim? Det blir nok ikke helt det samme som nord, men det må da finnes mye fint (og kanskje godt gjemt) her også?!;) Alt av turforslag tas ihvertfall mot med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

www.topp7.no kan gåes store deler av året og inneholder de fleste toppene i bymarka.

 

Vassfjellet kan bestiges fra flere sider.

 

Buss/bil/tog til Trollheimen og gå trekanten eller til Snota anbefales! http://ut.no/tur/2.5364/

 

Norge på Tvers, langs 63' nord går fra Stjørdal og til Sverige: http://www.tt.no/activity.php?ac_id=37080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondheim matcher ikke nord-Norge hva nære fjell angår, men jeg mener byen likevel er undervurdert hva turmuligheter angår.

 

Trollheimen er det nærmeste større området du kommer til. Atkomst både fra Rindal, Oppdal og Jøldalshytta.

 

Legger du i to timers kjøring, står du på Hjerkinn og har hele Dovre tilgjengelig.

Sunndalsøra/Skrymtheimen med adkomst fra Sunndal er den meget bra baksiden av Dovre.

 

Sylane er også innenfor et par timer fra byen.

 

Meråker og områdene sør og nord har mye bra og lite brukt terreng.

Liker du fjellski og/eller topptur, Storulvån rett over grensa bra saker. Drøye halvannen time fra byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jervfjellet er en fin, bynær topp med fantastisk utsikt. Kan gås fra Saksvikvollen (ca 10 km t/r) eller fra veien mellom Jonsvatnet og Jervskogen skisenter (5 km t/r).

 

Ellers har du jo Skarvan og Roltdalen nasjonalpark som kan nås både fra Selbusiden og Stjørdalssiden. 

 

Meråker som nevnes tidligere i tråden kan også anbefales. 26 topper over 1000 moh venter på deg der :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer i Trondheim for tiden, og lengter stadig tilbake til den mektige naturen i Nord-Norge... Men nå er det på tide å utforske litt her også, så jeg lurer på om noen har tips til gåturer/skiturer rundt Trondheim? Det blir nok ikke helt det samme som nord, men det må da finnes mye fint (og kanskje godt gjemt) her også?! ;) Alt av turforslag tas ihvertfall mot med stor takk!

Nå spørs det jo selvsagt hvor du studerer, men om du studerer ved NTNU har du tilgang til noen og tyve studentkoier rundt om kring Trondheimsområdet- både i Sylane, på Fosen, Brugnmarka, Oppdal for å nevne noe. Det fine er jo at du da blir kjent i områder du ikke ellers ville kommet på å gå i. Koiene er av det enkle slaget: senger, benk og bord, paraffinlampe, primus, kjøkkenutstyr (kokekar, glass, fat, bestikk), vedovn og utedo. Resten må du ta med selv (inkludert paraffin og toalettpapir). Ingen oppmerkede stier, men rutebeskrivelse og hvordan man kommer seg frem med kollektivtransporten finnes i KOIEBOKA (håper jeg- fås kjøpt i studentbokhandelen, i allefall gjorde den det...). Ta en tur opp på LilleGråkallen, gå på Storheia før du tar søndagsmiddagen din på Studenterhytta (mye koseligere enn Skistua) og snakk med studentene der- da får du ytterligere turtips og kanskje også nye turkammerater?

 

Trøndermyrene suger energien ut av beina på deg, men tilgjengjeld får du verdens fineste skiterreng på vinteren, og etter Vestlandsk målestokk stort sett bra føre. Ikke like rått og vakkert som i Nord og på Vestlandet, men det har sin sjarm.

 

Jepp- det var dagens lille reklame for hvorfor det er kult å studere i Trondheim.......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med Morild her, sjekk ut koiene til NTNUI, jeg angrer på at jeg ikke benyttet meg av denne muligheten mens jeg studerte.

 

Ellers er mange bra områder nevnt. Hvis man har bil er det et uttall av muligheter for turer to timer fra byen med både høye fjell, slake vidder og heier. Forolhogna nasjonalpark er et område jeg liker godt.

Hvis man er avhengig av å reise kollektivt og skal på overnattingstur kan man for eksempel ta toget til Storlien og gå ned til Tydal for å busse hjem, eller ta tog opp til Dovrefjell.

Fosenhalvøya er det mange som ikke tenker på, den er jo rett over fjorden. Med bil er det masse fjellområder å ta av, men med tanke på kollektivtransport går det for eksempel an å ta hurtigbåten over til Vanvikan og gå nordøstover for enten en dagstur eller helgatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.